hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Per toeval jou verslag weer gevonden Piet, moet nog even wennen aan de nieuwe lay-out maar ik
kan nu s'morgens weer genieten van je vorderingen.

gr. A3

Rusten voorbereiden,

Eerst de plaats bepalen voor de gaatjes waar de ringen voor de latere tuigage moeten komen.

Ringetjes in de gaatjes gelijmt en tevens de steunen (onderschoren) aan de rust bevestigd. Deze worden eerst gegrond en daarna zwart geschilderd. e.e.a. gaat makkelijker indien ze reeds zijn bevestigd, wel even de juiste plaats bepalen zodat de schoren niet in de weg zitten voor de puttingijzers!

Vervolgens de mast tijdelijk in het model geplaatst en met een draadje de juiste plaats bepaald voor de puttingijzers. (deze met potloodstreepjes gemarkeerd.)

Vervolg onderschoren rusten,

Alle rusten aan BB zijn voorzien van steunen, alles dryfit na schilderen word alles bevestigd. Onder de kleine rust rechts naast de grootrust, waar de grootbrampardoens op komen was de schoor te groot, dus deze heb ik moeten namaken van een stukje plat messing, omdat hij anders precies op de sierlijst uitkwam.

En tenslotte de bezaanrust,

Hoi Piet,

Lekker bezig zou ik zeggen, toch nog even een kritisch puntje die je in overweging zou kunnen nemen:
De schoren komen bij mij aan de onderzijde (romp) ietsje pietsje te hoekig over en ik zie aan de breekpuntjes dat je deze onderkant
nog moet bewerken.
Misschien deze heel licht afronden of onder 2 x 45 gr heel licht afvijlen voordat je ze verft,
begrijp me goed Piet ik probeer alleen maar opbouwend mee te denken.

zoveel mensen >>>zoveel wensen

gr. A3

Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Lekker bezig zou ik zeggen, toch nog even een kritisch puntje die je in overweging zou kunnen nemen:
De schoren komen bij mij aan de onderzijde (romp) ietsje pietsje te hoekig over en ik zie aan de breekpuntjes dat je deze onderkant
nog moet bewerken.
Misschien deze heel licht afronden of onder 2 x 45 gr heel licht afvijlen voordat je ze verft,
begrijp me goed Piet ik probeer alleen maar opbouwend mee te denken.

zoveel mensen >>>zoveel wensen

gr. A3
A3, ik zie wat je bedoeld. Het is wel de bedoeling dat de onderkant waar het nageltje inkomt, vierkant blijft. Ik kan dus slechts de hoekjes een tikkie rondvijlen voor het zicht. (dank voor het meedenken)

schilderwerk puttingijzers en onderschoren.

Alle onderdeeltjes worden geschilderd, omdat ik dat mooier vind dan gewoon zwarten met bijv, krick.
Eerts word alles in de (zwarte) multiprimer gezet, geschikt voor nagenoeg alle materialen zoals metaal, hout en kunststof.

resultaat,

Na het drogen van de grondverf word alles nog een keer geschilder met mat zwart nr. 33 van humbrol.

Rusten gemonteerd,

De rusten zijn aan de romp bevestigd en de bovenkant van de sierlijst is op de rusten doorgetrokken met een latje van 1x1mm. Op de foto goed te zien (fokkerust)

Groot- en Bezaanrusten,

De laatste sierlijst aangebracht, deze loopt precies over de bezaanrust.

Mooi Piet, bij de hoekjes net even de hoekjes gebroken >>>> precies zoals ik het bedoelde

A3

Laatst bewerkt:
Roer,

Om maar eens wat anders te doen ben ik begonnen met het roer.

Het roer word eerst bekleed met notenlatjes van 0,5 mm dik en 3 mm breed. Dit heeft een tweetal redenen. nl. omdat een motief met echte planken reälistischer oogt en tevens word het roer zo even dik als de achtersteven.

Als de lijm een aantal uurtjes is uitgehard worden de latje in model gevijlt.

totaal plaatje 6/5/2015

Ik ben vorig jaar 31 mei begonnen dus dit is het resultaat na een jaar. Het moraal van dit verhaal een goed model vergt héél veel geduld!!! (Ik denk nog zo,n 2 jaar voor ze af is)

Laatst bewerkt:
roer,

Het roer is beplankt, nu de roerhaken en vingerlingen aanbrengen en dan kan het na het schilderen afgehangen worden. (klinkt simpel, maar is een secuur klusje)

9-ponders en carronades topdek,

Terwijl het roer word voorbereid om afgehangen te worden ondertussen de juiste plaats bepaald voor de kanonnen en carronades op het topdek. Met name op de bak worden ze iets anders geplaatst dan op de tekening van Caldercraft i.v.m. de hoofdtouwen van het fokkewant. Het is tenslotte een tikkie slordig als een kanon precies achter één van deze hoofdtouwen komt te staan....
Opstelling bak;

Alle dekdetails zijn al klaar, maar nog niet op het model geplaatst, zodat ik nu vrije ruimte heb om alle gaatjes te boren voor de talies en broekings. De kanonnen worden nu opgetuigd en definitief geplaatst. Als dat gebeurd is word de rest van het dek "aangekleed".

Back