HMS Diana - Caldercraft model

Voor de gesloten luiken heb ik voor optie 1 gekozen, dat kon omdat het luik geheel in de sponning valt en dus gelijk met de romp ligt, voor de openstaande luiken moet je het dikke gedeelte haaks buigen en op de romp zetten (officieel), maar verder denk ik niet dat het een grote rol speelt hoe je dit uiteindelijk aanpakt.
2015 08 25_0574_bewerkt-1.JPG

Bij de open staande luiken is het niet eens te zien, en het gesloten luik rechts zie je dat het bovenste deel op de romp is gelijmd, (net onder de sierlijst). Maar zo te zien had ik ook andere scharniertjes, bij jou tel ik 3 gaatjes en bij mij 5.

Eduard,
Ik denk optie 1. Maar dan moet je wel het rechthoekige deel dat uitsteekt haaks ombuigen. Het rechthoekige deel vormt dan een lijmoppervalk waarmee je het luik haaks op de scheepswand kan lijmen. Als je het luik dicht laat hoef je het natuurlijk niet om te buigen.
Sorry PietSan was me voor.

Omdat ik de lijmvlekjes op het bekoperde deel van de romp echt superstorend vond, heb ik me vanochtend gestort op het met fijn staalwol helemaal schoonscrhobben van het koper. Het voordeel van het nu doen is dat door de verdonkering van het koper de lijmresten veel makkelijker te vinden zijn dan wanneer alles nog glimt. Na de behandeling met staalwol heb ik het koper nog gepoetst met koperpoets zodat het weer egaal een patinalaag kan krijgen.
Hieronder een voor en na foto van het resultaat van de achtersteven.
743088A1-FB43-4BB8-8EC1-8D3FFB492A5B.jpeg
5517BFA5-C650-49FB-A48B-F19D6D4B6220.jpeg

vond ik ook al. Ik was ook al aan het zoeken naar een oplossing om het in zijn geheel te patineren bijv. Dan zou het in zijn geheel verweerd uitzien. Maar dit is vele malen beter.

(voor patineren hoef je het metaal niet onder te dompelen. Er zijn mogelijkheden met water en zout in smeren en dan blootstellen aan ammoniakdampen, je krijgt dan een groene roestlaag, ook apart)

Het derde rooster is ook af. In de laatste zitten twee gaten. Die waren ergens voor, weet alleen nog niet wat. Zag ze bij Piet ook zitten dus zal wel goed zijn (ook al staan ze niet in de beschrijving)
Heb nog wel een vraagje. Er moet in het middelste rooster een trap komen. De bovenste tree zit er al in. Vanaf daar gaat de trap naar onder. Er zit alleen een dekbalk in de weg. Kan ik die gewoon wegknippen (met een tang) denken jullie of mol ik dan de boel? Piet weet je nog hoe jij dat had gedaan?

C9A6A121-A37A-446A-91E4-8C552C84DD0E.jpeg

Goeie tip. Zaagje heb ik wel. Maar kan ik het zomaar wegzagen. Ze zitten er niet voor niets toch? Ik denk overigens dat het wel goed komt. Just checking. Zou jammer zijn als ik hem weghaal en er is een andere oplossing.

Oh haha... nog eens even goed rondgesnuffeld en de trap moet aan de andere kant komen. Hij begint schijnbaar bij het rooster. Ziet die balk er nog steeds lelijk uit dus zal hij wel wegmoeten.

Wanneer je dek goed vastgelijmd zit aan de balk kun je deze er volgens mij wel tussenuit zagen. Gebeurt bij een aantal Kolderstok modellen ook.

Back