HMS Diana - Caldercraft model

Mensen, weer een vraagje. Ik heb de eerste vingerling op het roer gelijmd. Nu lijkt het mij dat in de voorgeponste gaatjes toch spijkertjes moeten komen. Omdat ik toch heel erg bij Piet afkijk :-) begin ik echter te twijfelen. Piet heeft het op zijn model niet gedaan. Als ik dan echter weer de beschrijving van Piet op zijn website lees over hoe zelf vingerlingen te maken dan gebruikt hij daar wel spijkertjes. Nu ben ik door de war :weetnie:
Wat adviseren jullie? Zijn de gaatjes er juist ter vervanging van de spijkertjes zodat ik de vingerlingen niet mol :-) of zijn ze er juist als mal zodat je gemakkelijk gaatjes in het roer kunt maken?
5947187E-FFAF-42EF-B99C-0EA74308CC03.jpeg

De vingerlingen werden wel met nagels vastgezet, en ik denk dat spijkerkopjes redelijk in het gat vallen, dus een mooi effect geven.

Ik begrijp je verwarring Eduard omdat er op de foto's in het verslag (als ze er nog zijn) geen nagels in de vingerlingen zitten, omdat ik die op dat moment niet had, die zijn er later in gezet toen ze al helemaal afgebouwd was, vandaar dat de foto's hiervan ontbreken. Maar de nagels horen er dus wel gewoon in.

Het roer is inmiddels klaar. De vingerlingen zitten nu ook op de romp. Ben niet helemaal tevreden over het resultaat. Het oogt allemaal wat rommelig. Dat komt denk ik ook door de witte vlekken op het koper op de romp. Ik vermoed dat dat toch lijmresten zijn ondanks dat ik alles met staalwol en terpentine grondig heb schoongemaakt. Inmiddels krijg ik de plekken ook echt niet meer weg.
Nou ja in het echt zal zo’n romp ook niet altijd helemaal egaal zijn geweest van kleur :-)

E09FE6F9-A75C-4070-B49B-D2A95C702BE4.jpeg

omdat ik nog steeds op de onderdelen uit engeland wacht, ben ik begonnen aan de klusjes die volgens mij nu wel klaar zouden moeten zijn, maar in de beschrijving helemaal niet aan bod komen. Zoals de reling op de spiegel. Die zat er nog niet op. Nu dus wel. Met de plankenbuiger ging dat wonderwel. Ik heb hier wel stiekem secondelijm gebruikt voor de bevestiging. Ik kreeg het slecht geklemd dus houtlijm of andere lijmen werkten niet zo goed.... Hieronder het resultaat.
BB2DB90A-98D8-4B4E-9ABA-2D1C0BA8CDFD.jpeg

probeer eens met de ouderwetse koperpoets. De zuren in de lijm vreten aan metaal. Ik zie dat ook met de mesjes en houtlijm wat ik gebruik. Ik zou het wel eerst op een proef proberen.

Die vlekjes dat zijn inderdaad wat lijmresten Eduard en ze verschijnen meestal wat later omdat de koperen plaatjes langzaam donkerder worden (verouderen) terwijl dat proces door de lijm word tegengehouden. Lijm moet je eigenlijk altijd direct verwijderen voor het is uitgehard en dat gaat erg snel met sec. lijm. Ik hoop dat het lukt met koperpoets, maar ik heb mijn twijfels... Je kan dit voor een volgende keer voorkomen door slechts 2 druppeltjes lijm onder de plaatjes aan te brengen, dat is ruim voldoende omdat het niets te houden heeft en zodoende komt er ook geen lijm tussen uit.
Ik zie dit probleem vaak voorbij komen, de lijm die langs alle kanten tussen het materiaal uit gulpt omdat er simpelweg te veel van word gebruikt. Lijm, mist de juiste soort voor het te verlijmen materiaal, heb je maar weinig van nodig en is vaak sterker dan menigeen denkt.

Al doende leert men zullen we maar zeggen. Bij m’n volgende boot zal het vast weer beter gaan. En wie weet heeft de koperpoets nog wat effect :-)

Ook de luiken achter ontbreken in de beschrijving. Ze staan wel op de tekening, maar omdat ik de tekstuele beschrijving volg mis ik af en toe dat soort details. Nu dus inhalen :)

Voor de luiken achter eerst een malletje gemaakt zodat ik de gaten op de goede plek krijg. Daarna de luiken gemaakt. Vervolgens rondom de luiken het gat uitgesneden. Nu de hengsels nog en zwart schilderen.
C539EADF-ADB0-4F96-AF51-D75AD843ACD5.jpeg
0EAF311A-C477-4879-A105-5C3D3EAFF840.jpeg

Ok nu ben ik in de war. Ik zou verwachten dat de luiken ook deels op de romp bevestigd zitten, maar als ik naar de scharnieren kijk dan lijkt het erop dat ze helemaal op het luik moeten komen. (Optie 3 van hieronder)
Optie 1 zou ook kunnen dan komt het dikkere gedeelte op de romp. Optie 2 ziet er niet logisch uit. Maar aan de andere kant verzakt het luik niet helemaal in het gat, waardoor de verdikking juist de romp zou raken.
Iemand advies voor hoe dit zou moeten? Ik denk zelf optie 3.
30EBA61A-9AE5-4024-828A-3C48C66EF435.jpeg

Back