HMS Diana - Caldercraft model

Ik heb de balk laten zitten en weggewerkt met een paar strookjes fineer, (de 2 gaten zijn om de ankertrossen via de ankerbeting naar beneden te voeren)
IMG_7847_bewerkt-1.JPG

Omdat ik op internet niet echt ergens een beschrijving kon vinden van het gelijkmatig maken van de kogelbakken hieronder de manier waarop ik het heb gedaan. Wie weet heeft iemand er wat aan :)

Malletje
Als eerste heb ik een malletje gemaakt van hard plastic wat ook gebruikt wordt voor tekensjablonnen. Daar heb ik twee cirkeltjes naast elkaar uitgeknipt met een gatentang. Omdat de kogels bij de beide luiken op verschillende afstanden zitten zie je vier gaatjes. De linkse zitten iets dichter op elkaar dan de rechts, wat ook correct is.
Vervolgens heb ik steeds het linkse cirkeltje met potlood ingetekend en vervolgens onder het rechtse cirkeltje gelegd en dan weer het linkse cirkeltje ingetekend.

D76FB482-D6E3-461B-9196-3B953FACDA73.jpeg

Cirkeltjes getekend
Uiteindelijk krijg je dit als resultaat. De cirkeltjes zitten nu op gelijke afstand
94C8E887-C0C3-4729-B7FC-B445BBD8841C.jpeg

Vijlen

Vervolgens met een kolomboormachine elk cirkeltje ingevijld
9257F03F-1050-49B0-AD31-3678E383D28F.jpeg

Gaatjes op gelijke afstand

Hieronder het resultaat nadat alle gaatjes zijn ingevijld.
BC589A06-9317-4656-8EC4-89C83B169F2E.jpeg

Raamwerk
Vervolgens het raamwerk gemaakt. Dat om de luiken/roosters heen komt.
7B8091AB-5E2E-4186-BE41-59663F231CEB.jpeg

Laatst bewerkt:
Dat heb je erg netjes gedaan. Heb ik gelijk een vraagje over je mal. Zijn de afstanden op (bijna) ieder schip gelijk? Zo ja dan zou je dus een langere mal kunnen maken zodat je in één keer alles af kan tekenen.

Ik denk dat de afstanden niet altijd gelijk zijn omdat de schaal anders kan zijn. Bij mij zitten er al verschillende afstanden tussen.
Het maken van een lange mal is nou precies wat zo lastig is. Immers hoe zorg je ervoor dat alle gaatjes op dezelfde afstand zitten. Dat lukt alleen goed als je steeds exact dezelfde afstand gebruikt. Daar is het malletje dus voor.

Back