HMS Diana - Caldercraft model

Heel netjes. Wat volgens mij ook goed kan werken is printen van de cirkels met center punt. Uitknippen en opplakken dan boren. Uitlijnen gaat dan heel makkelijk. Dit werkt gezien het resultaat ook top. Knap hoor.

Het galjoen is eindelijk zo goed als af. Diana zelf moet nog geschilderd, maar verder is het wel zo’n beetje klaar.
De beschrijving noemt dit één van de lastigste klusjes van de boot. Dat kan ik beamen. Het passen, meten, schuren, verven en weer opnieuw doen :) was een hele klus. Een moeilijkheid is de tinnen rails in het midden in lijn te laten lopen met de bovenste rails. Aan de voorzijde is dat gelukt, maar aan de rompzijde heb ik de takels iets te ver weg geplaatst waardoor de lijn helaas niet meer helemaal zo rond kon lopen. Al met al nog best wel tevreden.
Ik heb de ornamentjes met goud gedaan. Ik vind dat okergeel nog steeds erg oranje. Maar om alles goud te doen vond ik wat te gek. Dus heb het zo opgelost, naast een gouden lijn op de blauwe opzetstukjes. Die vond ik wel sjiek staan :)
Hier nog wat foto’s

0B0B582C-57F0-4547-986A-A5A112EDEACD.jpeg
5F4478FB-3331-4480-99F0-8182DD880CA4.jpeg
7AE14FE7-D7F1-4006-A34D-3641D79828E1.jpeg

AA909581-61FA-48AD-9C1D-82E3B8EF0418.jpeg

Laatst bewerkt:
Weer een vraagje voor de experts. Ik ben bezig met de beting. Nu heb ik gekeken naar hoe de kabelaring (messenger) zou moeten lopen. Ik vrees dat ik daarbij tegen een probleempje aanloop. Ik heb aan de voorzijde de gaten waar de kabelaring doorheen zou moeten naar buiten te laag zitten. Ik zag dat bij diverse andere modellen ook. Dat komt doordat het meegeleverde elementje net te hoog is om onder de rails te plaatsen. Zie de foto. Maar daardoor komen de gaten nu onder het geschutsdek uit. Daar kan ik dus onmogelijk welke kabel of tros dan ook door laten lopen. Ik dacht dat de gaten zijn voor de kabel aan de ankers. Die kan ik nu dus alleen niet meer verbinden met de kabelaring.
Je ziet er uiteindelijk niets van, maar toch...
Piet, op jouw model heb je de kabelaring ook aangelegd. Heb je die gewoon laten eindigen zonder hem te verbinden met de kabels voor de ankers?
Hieronder een fotootje uit the anatomy of the ship. Daar is te zien hoe een en ander loopt.
Achteraf hadden de gaten ook in een ander rooster gemoeten, maar goed daar is niets meer aan te doen.
FCF2B884-664E-44D9-9D1E-A9888A616AAD.jpeg

Op deze foto is te zien dat het malletje voor de gaten te hoog is om onder de rails te komen.
Dat wordt veroorzaakt doorsdat ik de kraanbalk tever naar links heb geplaatst. Als die verder naar rechts had gezeten had ik de rails eerder naar boven kunnen laten lopen en was er wel plek geweest.
Iets om rekening mee te houden, mocht iemand dit ooit lezen die het model ook aan het bouwen is :-)
430A7D1F-7ECA-4BB0-A7F2-ED587A73193E.jpeg

Ik had uiteraard het zelfde probleem, omdat het model zo word gebouwd. Daarom zijn de ankertrossen die onder het bakdek lopen niet verbonden met de kabels die door de ankerkluizen naar buiten gaan, maar gewoon aan dek gelijmd. Daarna lopen ze via de achterste ankerbeting (de Diana heeft 2 ankerbetings waarvan alleen de achterste op het model word geplaatst omdat je de voorste niet kan zien) rechtstreeks door de gaten in het rooster naar beneden , zie foto;
2016 03 06_1453_bewerkt-2.jpg

Later nadat ik de ankers had afgehangen heb ik de gaten geboord voor de ankerkluizen en de zelfde tros daar in gestoken en met de ankers verbonden, waardoor het lijkt of de trossen gewoon doorlopen vanaf de ankers naar de beting.

Hierboven schrijf je dat de kabelaring (de Messenger) niet naar buiten kan, maar die werd met de ankertros aan dek verbonden om de zware ankertros weg te werken en liep dus niet naar buiten. (alleen de ankertrossen zelf lopen door de kluisgaten naar buiten en zitten vast aan de ankers)

Je schrijft ook dat ik de kabelaring ook heb aangelegd, maar dat is dus niet zo. Op mijn model zijn alleen de ankertrossen zelf aanwezig. (kabelaring en ankertrossen zijn twee verschillende dingen, de ankertrossen zijn verbonden met de ankers en de kabelaring is verbonden met de ankertros om deze naar het ruim te leiden)

Laatst bewerkt:
Piet dank weer voor je uitgebreidde antwoord. Ik denk dat ik het begrijp. Alleen zeg je dat je de kabelaring op jouw model niet hebt aangelegd. Bedoel je dat je die niet hebt verbonden met de ankertrossen zoals je boven schrijft. Want op de foto loopt er touw langs de beting. Dat is toch de kabelaring?
Heb je de ankertrossen in de kluisgaten verlijmd?

Piet dank weer voor je uitgebreidde antwoord. Ik denk dat ik het begrijp. Alleen zeg je dat je de kabelaring op jouw model niet hebt aangelegd. Bedoel je dat je die niet hebt verbonden met de ankertrossen zoals je boven schrijft. Want op de foto loopt er touw langs de beting. Dat is toch de kabelaring?
Heb je de ankertrossen in de kluisgaten verlijmd?
Alleen de ankertrossen zijn op het model aanwezig en lopen dus (suggestief) van de ankers door de kluizen naar de beting en vandaar door de gaten in de roosters naar beneden, de kabelaring heb ik niet gemaakt. Is ook niet nodig omdat de ankers aan de rusten hangen en de trossen zijn helemaal binnen. Dus wat je op mijn foto ziet zijn de ankertrossen zelf. Misschien moet je eens opzoeken wat een kabelaring precies is, want ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik het beter moet uitleggen dan in de post 709 hierboven. En ja, de ankertrossen zijn een eindje in de kluisgaten gestoken en met een druppie houtlijm geborgd.

definitie Kabelaring; hulptouw zonder einde, om de spil gevoerd en bij de boeg om rollen geleid, om het ankertouw binnen te halen.

Laatst bewerkt:
Ja nu snap ik het :-) De kabelaring loopt op de tekening bovenlangs en dan weer terug over het dek van de spil naar de boeg. Eigenlijk had ik bedacht die wel aan te zullen brengen. Ik ben nu bezig met de spil en wil eigenlijk een poging wagen die draaibaar te maken. Moet wel even letten op de paaltjes op het geschutsdek, want die zijn een beetje te hoog. Maar dat puzzel ik wel.
Dank weer voor de uitleg!

Dag Eduard

Ik heb vanuit een ander boek een plaatje, schuin van bovenaf, voor je.
Het systeem werd op dezelfde wijze toegepast op de Engelse schepen

IMG_1318.jpg

Dan kun je ook zien hoe het werkt.
Let op, als je de Messenger wilt aanbrengen.... hij is gemaakt van links geslagen touw

Aan de boegzijde moet je dan ook 2 rollers maken. Deze zorgen er voor dat de Messenger na
f.jwwb.nl%2Fpublic%2Fz%2Fv%2Fh%2Ftemp-nzysvfstkavzyhspanlj%2Fwj5ocf%2FIMG_1287.jpg

En voor de kaapstander zitten nog twee Roller Fairlaids.
Die zorgen er voor dat bij het trekken de Messenger en het Ankertouw op breedte en hoogte blijft.

Het probleem is dat dit niet allemaal duidelijk te zien is in één boek.
Voor de Victory moet ik soms 5 boeken naast elkaar leggen om de juiste gegevens te krijgen
En ik heb gelukkig van Jan Zwart > 1000 foto's gekregen

f.jwwb.nl%2Fpublic%2Fz%2Fv%2Fh%2Ftemp-nzysvfstkavzyhspanlj%2F0xiebr%2FIMG_1284-1.jpg

f.jwwb.nl%2Fpublic%2Fz%2Fv%2Fh%2Ftemp-nzysvfstkavzyhspanlj%2Fmnlvyo%2FIMG_1332-1.jpg

Afgelopen week had ik Jan Zwart nog even op visite en hebben we bovenstaande ook nog even besproken
Je ziet dat de Messenger bij de kaapstander aan de trekkende zijde aan de onderkant begint.
De windingen lopen aan de trekkende zijde dus van onder naar boven.

Als het andere anker binnen gehaald moet worden, dan moet de Messenger losgemaakt worden om andersom om de kaapstander gewikkeld te worden
Vandaar dat de uiteinden van de Messenger met een apart touw aan elkaar geknoopt zit.

Als ik verder nog wat kan doen, dan hoor ik dat graag

Succes

Henk

Henk en Jan, super bedankt! Dit helpt ontzettend. Ik heb inmiddels onder de stander een metalen plaatje en een kogel aangebracht waar het geheel op kan draaien. Nu maar eens goed alle info bestuderen voor ik verder ga. De Diana heeft den dubbele spil (geschutsdek en bovendek) dus ik moet er ook voor zorgen dat het bovendek goed is uitgelijnd en de hoogte van de stander goed is.

De spil voor het geschutsdek zit in elkaar. De stander zit er nog los in want die moet nog een kleurtje krijgen.
Nu nog linksgeslagen touw vinden. In de kit zit alleen rechtsgeslagen touw. Op internet zie ik eigenlijk alleen rechtsgeslagen. Weet iemand een winkel waar ik linksgeslagen touw kan vinden. En wat zou de geschikte diameter zijn? Voor de trossen staat in mondfeld wel een formule maar voor kabelaring helaas niet.

8676BC1F-421B-4EA0-87CE-76A02FAD71A3.jpeg

Back