HMS Bounty 1/50 van Constructo

Als je niet gaat verven maar in de weer gaat met olie of vernis, dan kun je beter alle lijmresten wegvegen met een natte doek zolang de lijm nog nat is.
Olie en vernis hebben namelijk een hekel aan houtlijm. je krijgt hele nare witte vlekken.
En om een gat op te vullen kun je beter lak vermengd met zaagsel gebruiken. Houtlijm met zaagsel erin geeft ook weer heel andere kleuren :offtopic::):)
Dat klinkt als een hele goede tip Pingu, bedankt! Dit ga ik proberen. :yes:
 
Na het testen van de suggestie van Pingu, waarbij ik lak heb gemengd met zaagsel, was ik toch enigszins teleurgesteld van het resultaat. Het gecreëerde mengsel bleef korrelig en was een stuk donkerder dan het hout van de latten.

Daarom heb ik toch besloten om een soort instekers te maken van resthout. Allereerst heb ik het lijm verwijderd dmv water en rustig schrapen met een mesje. Vervolgens heb ik resthout op maat gesneden en met pas en meten in de ontstaande gaten geduwd, geplakt en allerlaatst een beetje geschuurd om het resultaat te zien. Momenteel is het meeste gedicht en ben ik redelijk tevreden met het resultaat. Het blijft een zichtbaar plekje waaraan je kan zien dat er 'reparaties' aan gedaan zijn, maar het vormt wel een geheel en lijkt voor mij minder opvallend dan grote lijmplekken die duidelijk gaten maskeren.

Op de foto's is de voor en na situaties te zien met blauwe pijlen die de instekers aanwijzen. Op de rechterfoto mist daarnaast nog een plankenlaag, maar dit is niet relevant voor hetgeen dat ik wil laten zien.
reparaties-bounty.jpg
 
Bij elk model loop je wel tegen problemen aan toch? Daar moet je toch energie van krijgen op het moment dat je een oplossing gevonden hebt. Het is inderdaad netjes weggewerkt.

Het duurde even voordat ik de hele post gelezen had, want dat heb je als je hier net inspringt. Ik blijf het toch lastig vinden, zo'n romp. Zijn er nu meerdere methodes om de beplanking te maken? Ik speur wat hier en daar en zie verschillende manieren namelijk.

De Bounty vordert mooi!

Groet,
Roald
 
Bij elk model loop je wel tegen problemen aan toch? Daar moet je toch energie van krijgen op het moment dat je een oplossing gevonden hebt. Het is inderdaad netjes weggewerkt.

Het duurde even voordat ik de hele post gelezen had, want dat heb je als je hier net inspringt. Ik blijf het toch lastig vinden, zo'n romp. Zijn er nu meerdere methodes om de beplanking te maken? Ik speur wat hier en daar en zie verschillende manieren namelijk.

De Bounty vordert mooi!

Groet,
Roald
Hallo Roald,
Leuk je hier weer tegen te komen. Bedankt voor je compliment.

Uiteraard loop je bij de bouw tegen dingen aan die niet gaan zoals je zou willen, maar dat hoort er bij vooral als beginner. Uiteindelijk ben ik blij met het resultaat van de reparatie, dat geeft toch weer even nieuwe energie om verder te gaan.

Qua methodes voor beplanking zijn er volgens mij erg veel methodes/tactieken die je kunt toepassen met ieder hun eigen resultaat. Als je op het profiel van Pietsan kijkt kun je ook veel tips krijgen die je zelf weer kunt toepassen.
 
Met zaagsel mengen gaat inderdaad vaak ook niet. Hiervoor heb je minimaal echt houtstof voor wat je kan mengen met secondenlijm. Dat tippie las ik pas nog ergens:rolleyes: in een topic.. Ik dacht dat het een Piet was die dit scheef. Maar evenwel is dit keurig opgelost zo:thumbsup:
 
Met zaagsel mengen gaat inderdaad vaak ook niet. Hiervoor heb je minimaal echt houtstof voor wat je kan mengen met secondenlijm. Dat tippie las ik pas nog ergens:rolleyes: in een topic.. Ik dacht dat het een Piet was die dit scheef. Maar evenwel is dit keurig opgelost zo:thumbsup:
Ik las die tip met secondelijm van Piet inderdaad terug, maar dit leek meer voor kiertjes bedoeld. Bij mij waren het heuse gaten :rofl:. Ach ja op de manier hoe het nu is opgelost vind ik goed, het was wel weer even leuk 'chirurgisch' werk ;).
 
Na het testen van de suggestie van Pingu, waarbij ik lak heb gemengd met zaagsel, was ik toch enigszins teleurgesteld van het resultaat. Het gecreëerde mengsel bleef korrelig en was een stuk donkerder dan het hout van de latten.

Daarom heb ik toch besloten om een soort instekers te maken van resthout. Allereerst heb ik het lijm verwijderd dmv water en rustig schrapen met een mesje. Vervolgens heb ik resthout op maat gesneden en met pas en meten in de ontstaande gaten geduwd, geplakt en allerlaatst een beetje geschuurd om het resultaat te zien. Momenteel is het meeste gedicht en ben ik redelijk tevreden met het resultaat. Het blijft een zichtbaar plekje waaraan je kan zien dat er 'reparaties' aan gedaan zijn, maar het vormt wel een geheel en lijkt voor mij minder opvallend dan grote lijmplekken die duidelijk gaten maskeren.

Op de foto's is de voor en na situaties te zien met blauwe pijlen die de instekers aanwijzen. Op de rechterfoto mist daarnaast nog een plankenlaag, maar dit is niet relevant voor hetgeen dat ik wil laten zien.
reparaties-bounty.jpg
ik heb zelf ook dit schip gebouwd en had dezelfde problemen met de boeg, je hebt het netjes opgelost.:thumbsup:
 
instekers, inbrekers .... what's in a name ;-)
Het is wel een mooie aanvulling voor het modelbouw vocabulaire

Zo kom je er wel mee Velasque.
Wellicht iets rustiger met de lijm doen, of eerder de lijmresten wegwerken?
houtlijm hard over tijd uit, en is dan erg lastig te verwijderen (je schuurt je het apeschompes straks).
als je direct met een vochtig doekje, of iets later met een scherp hobbymesje weg steekt heb je er minder last van bij het schuren.

Lijmresten doen het ook niet zo mooi bij het lakken, beitsen of verven van de romp.
 
instekers, inbrekers .... what's in a name ;-)
Het is wel een mooie aanvulling voor het modelbouw vocabulaire

Zo kom je er wel mee Velasque.
Wellicht iets rustiger met de lijm doen, of eerder de lijmresten wegwerken?
houtlijm hard over tijd uit, en is dan erg lastig te verwijderen (je schuurt je het apeschompes straks).
als je direct met een vochtig doekje, of iets later met een scherp hobbymesje weg steekt heb je er minder last van bij het schuren.

Lijmresten doen het ook niet zo mooi bij het lakken, beitsen of verven van de romp.
Haha, de autocorrectie maakt met een kleine aanpassing toch wel iets spannends van zo'n verhaal.

Je hebt inderdaad gelijk wat betreft de lijm resten. Bij mijn vorige model had ik dit achteraf gedaan. Nadat ik de romp beplankt had, maakte ik dit nat/vochtig en ging ik met een mesje de lijmresten verwijderd. Echt tijdsefficiënt was dit natuurlijk niet ;).
 
Vandaag weer lekker bezig gegaan met de beplanking en tegen het einde van één van de plankjes merkte ik ineens dat mijn spijkerduwer vastliep. Vering in de spijkerduwer op één of andere manier intern dubbel geklapt :weetnie:. Stukje van de vering afgeknipt en hij doet het weer redelijk...

Waarschijnlijk moet er een nieuwe komen en was benieuwd of jullie ook suggesties hadden. Ik maak gebruik van een simpele spijkerduwer van Amati.
16122858112848076662035885118177.jpg
 
Back
Top