HMS Bounty 1/50 van Constructo

Ik heb geen spijkerduwers - het spijt me. Op zich een makkelijk apparaatje, maar ik duwde er de beplanking mee kapot. Ik was er dus zelf niet zo kapot van...
Waar duw jij de spijker dan mee in het hout? Of gebruik je helemaal geen spijkers in jouw modellen

JPG_1297_6125_bewerkt-1.jpg
Waarschijnlijk moet er een nieuwe komen en was benieuwd of jullie ook suggesties hadden. Ik maak gebruik van een simpele spijkerduwer van Amati.
Nagenoeg alle spijkerdrukkers zijn ong. op de zelfde manier uitgevoerd als op jou foto, ik heb er zo'n 10 jaar geleden een kado gehad bij de Victory van DeAgostini, boven op de foto, maar er staat geen merknaam op. Ik gebruik hem evengoed bijna nooit, voor de nagels gebruik ik een kleine handzame hamer waarvan je de kop(pen) kunt verwisselen zie foto Een spijkerdrukker als je daar graag mee werkt is in zowat elke modelbouw winkel te koop hoor.

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 419887
Nagenoeg alle spijkerdrukkers zijn ong. op de zelfde manier uitgevoerd als op jou foto, ik heb er zo'n 10 jaar geleden een kado gehad bij de Victory van DeAgostini, boven op de foto, maar er staat geen merknaam op. Ik gebruik hem evengoed bijna nooit, voor de nagels gebruik ik een kleine handzame hamer waarvan je de kop(pen) kunt verwisselen zie foto Een spijkerdrukker als je daar graag mee werkt is in zowat elke modelbouw winkel te koop hoor.
Zo'n hamer lijkt me ook nog wel iets, maar dan lijkt het me lastig om planken goed op de spanten Te duwen/forceren en dan vastspijkeren.

Momenteel duw ik (indien nodig) goed stevig in positie met één hand terwijl ik met me andere hand de spijkerduwer gebruik.

Bij het gebruiken van een hamer lijkt me dat je twee handen vrij. moet hebben.

Spijker duwer, het schijnt dat dat verkocht wordt. Maar zou niet weten wat ik er mee moet. Gewoon klein hamertje en spitsbek tangetje. Veel meer controle.

Ik kan met deze spijkerduwer nog wel de laatste paar plankjes doen, maar wellicht is het interessant om voor een volgend model eens een modelbouw hamer te kopen en testen. ;)

Ik ben er wel over te spreken hoor, ik duw ze het eerste kleine stukje erin en sla de spijker dan goed in het hout met mijn gewone klauwhamer:hammer:

Laatst bewerkt:
Ik duw de nagels in met een platte bektang. Indien nodig verder inkloppen met een juweliershamer.
Ik heb ook jaren een "gewoon" formaat hamer gebruikt, maar dat vond ik op de lange duur toch wat overkill voor nageltjes van minder dan een mm dik en minder dan een cm lang :)

Ik zie veel nagels helemaal ingeslagen of geduwd worden voor de eerste rompbekleding.
Dat doe ik nooit, gewoon induwen met de tang en de rest laten uitsteken. Dan kan je na drogen deze veel gemakkelijker weer verwijderen en hergebruiken.
De plankjes zitten heus vast genoeg zonder die nagels helemaal in te kloppen, als je op voorhand de planken (warm of koud) in vorm buigt.

Veel nagelplezier,

Ik duw de nagels in met een platte bektang. Indien nodig verder inkloppen met een juweliershamer.
Ik heb ook jaren een "gewoon" formaat hamer gebruikt, maar dat vond ik op de lange duur toch wat overkill voor nageltjes van minder dan een mm dik en minder dan een cm lang :)

Ik zie veel nagels helemaal ingeslagen of geduwd worden voor de eerste rompbekleding.
Dat doe ik nooit, gewoon induwen met de tang en de rest laten uitsteken. Dan kan je na drogen deze veel gemakkelijker weer verwijderen en hergebruiken.
De plankjes zitten heus vast genoeg zonder die nagels helemaal in te kloppen, als je op voorhand de planken (warm of koud) in vorm buigt.

Veel nagelplezier,
Haha, ja het er compleet induwen van de spijkers is iets dat zoveel mogelijk probeer te vermijden. Dat lukt opzich tegenwoordig wel beter! ;)

Ik gebruik de spijkerdrukker voornamelijk om de valse dekken op de spanten vast te prikken. Dus ja.. soms weet ik wel er wel raad mee.
Voor het valse dek is het inderdaad heel handig. Ik heb altijd (in de twee modellen ervaring) het gevoel dat ik erg veel kracht móet zetten om dat valse dek er goed op te krijgen. Mijn valse dek zat in dit geval vol met spijkertjes. :rofl:

Back