hms Beagle uit 1820

Gisteren heb ik het model op de standaard gelijmd en vanmorgen toen de lijm goed was uitgehard bleek het toch niet helemaal stabiel op de beide voeten te staan. Het model zat wel goed vast, maar er zat wat beweging in naar links en rechts en dat kan in het ergste geval tot breuk van de kiel leiden. Ik heb er daarom een 3e voet bij gezet aan de andere kant van de zichtkant, waarmee de 'speling' volledig weg is.

De voet/stut gemaakt van 10 mm dik rondhout en wat vorm gegeven op de draaibank en kleur met walnoot beits, het moeilijkste klusje was om de stut perfect passend te krijgen tussen de romp en de plaat van de standaard.
20221128_112102_bewerkt-1.jpg


Na wat passen en meten is dat uiteindelijk gelukt, de kleur word nog een beetje bijgewerkt met D-olie wat ook op de romp en standaard zit. Boven en onder de stut zijn wat stukjes hout in vorm gemaakt om het lijmoppervlak te vergroten,
20221128_115920_bewerkt-1.jpg


Super stabiel nu, maar achteraf was het misschien beter geweest om het model pas op de standaard te lijmen wanneer het volledig is afgebouwd...:rolleyes:
20221128_120006_bewerkt-1.jpg


vanaf de zichtkant is de 3e stut nauwelijks zichtbaar,
20221128_154359_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
slimme oplossing Piet. Het zal veel passen, meten, vijlen en terug passen hebben gekost. Twee schuine kanten aan die stut...
Enig idee wat die speling veroorzaakt? De uitsparing van de steuntjes net iets breder dan de kiel? :weetnie:

Ik zie sommige andere bouwers vooraf in de valse kiel ruimte maken voor het plaatsen van een lange moer zodat later het model met schroefdraad (door de kiel en steuntjes) vastgezet kan worden.
Tot op heden heb ik dat nog niet gedaan, maar daarmee voorkom je wel eventuele speling denk ik en je kunt het model weer van de steunen afhalen indien nodig. Bij mijn volgend model maar eens proberen.... :)
 
slimme oplossing Piet. Het zal veel passen, meten, vijlen en terug passen hebben gekost. Twee schuine kanten aan die stut...
Enig idee wat die speling veroorzaakt? De uitsparing van de steuntjes net iets breder dan de kiel? :weetnie:

Ik zie sommige andere bouwers vooraf in de valse kiel ruimte maken voor het plaatsen van een lange moer zodat later het model met schroefdraad (door de kiel en steuntjes) vastgezet kan worden.
Tot op heden heb ik dat nog niet gedaan, maar daarmee voorkom je wel eventuele speling denk ik en je kunt het model weer van de steunen afhalen indien nodig. Bij mijn volgend model maar eens proberen.... :)
Speling is misschien niet het juist gekozen woord Peter, de kiel zit in feite muurvast in de steuntjes zonder speling, maar de kiel is slechts een kleine 5 mm breed en daarin zit het probleem denk ik. Het hele model word maar met 2 kleine stukjes vast geklemd en is daardoor wat onstabiel waardoor het lichtjes beweegt bij aanraking. En gezien er nog heel wat getuigd moet worden is dat geen goede eigenschap, vandaar mijn extra steun waardoor er geen beweging meer in zit en er geen kans meer is op schade. Bij eerdere modellen zoals het schip van Barentsz en de sloep van de Bounty met een soort gelijke standaard hadden dit probleem niet omdat die een heel stuk kleiner zijn waarschijnlijk. Dus de moraal van dit verhaal; niet goed nagedacht en het gewicht en grote van het model wat onderschat voor een dergelijke constructie wat de standaard betreft. De oplossing met de extra steun ziet er echter niet verkeerd uit (beter als op de foto's), dus geen man overboord ;)

De oplossing om van te voren een lange Bout (geen moer...:rolleyes:) door de kiel te voeren heb ik ook nog niet eerder gedaan.
 
Vanmiddag een 4-tal ringetjes achter in het bakdek gelijmd, die staan niet op het bouwplan. Ik ga ze gebruiken voor de vallen van de draairepen van de ra's (fokkemast),
De ringen zijn te zien op de foto boven de rode kruisjes,
20221129_161852_bewerkt-1.jpg


Verder vandaag de stagen van de grote mast voorbereid en al vast gezet aan de fokkemast, na het zetten van het stengen- en bramwant aan de gr.mast worden de stagen daar ook vast gezet,
Op de foto is te zien hoe dit eruit ziet als ik bezig ben...
20221129_161637_bewerkt-1.jpg


a de beide grootstagen (die waren al gereed), b de grootstengenstag + de lozegr.st.stag en c de grootbram- en bovenbramstag,
20221129_163252_bewerkt-1.jpg


ook nog een nieuwe Chromecast geïnstalleerd, zodat ik tussen het bouwen door van Netflix, Prime en youtube kan genieten...:)
 
Wegens wat problemen met de rug moet ik het even wat rustig aan doen, maar vanmiddag toch een uurtje aan het model gewerkt en het puttingwant aan stuurboord (grote mast) met de juffers voor het stengenwant is gereed en bakboord de helft (2 dus),
20221203_153242_bewerkt-1.jpg
 
Wegens wat problemen met de rug moet ik het even wat rustig aan doen, maar vanmiddag toch een uurtje aan het model gewerkt en het puttingwant aan stuurboord (grote mast) met de juffers voor het stengenwant is gereed en bakboord de helft (2 dus),
Bekijk bijlage 519158
Met kleine stapjes kom er ook, Piet. Tenzij de afleverdatum rap dichterbij komt. En dan moet je met dit mm-werk zo onder de mars best veel heen en weer draaien om er steeds bij te kunnen. Maar het ziet er netjes en strak uit.
Gr.Peter
 
Met kleine stapjes kom er ook, Piet. Tenzij de afleverdatum rap dichterbij komt. En dan moet je met dit mm-werk zo onder de mars best veel heen en weer draaien om er steeds bij te kunnen. Maar het ziet er netjes en strak uit.
Gr.Peter
Ze moet pas in september 2023 klaar zijn Peter, dus dat gaat vast wel lukken. Ik heb wel meer periodes dat het wat minder gaat en vele kleintjes (stapjes) maken uiteindelijk ook een grote :)
 
Back
Top