hms Beagle uit 1820

Voordat ik de pardoens ga zetten knoop ik eerst de weeflijntjes aan de hoofdtouwen omdat zonder de pardoens er wat meer ruimte is om dit te doen. Eerst heb ik de spreilatten aan het want geknoopt, deze staan niet op de tekening, maar is eigen inbreng. Spreilatten spreiden zoals de naam al doet vermoeden de touwen van het want en verkleinen de kans dat je de touwen naar elkaar trekt tijdens het zetten van de weeflijntjes en ik vind het altijd wel een aardig detail op je model.
20221207_160242_bewerkt-1.jpg

Vandaag de spreilatten aan bakboord in het want gezet en het braamwantje voorzien van weeflijntjes.

De spreilatten worden met een fijn garen aan de hoofdtouwen geknoopt, wat een delicaat klusje is, ik heb er een macro foto van gemaakt.
20221210_103452_bewerkt-1.jpg

2 in het onder want en 1 in het stengenwant, inmiddels is dat afgewerkt,
20221210_141933_bewerkt-1.jpg

en de weeflijntjes in het bramwant,
20221210_142030_bewerkt-1.jpg

Vandaag de laatste weeflijntjes gezet aan het bezaan want, de steng krijgt geen weeflijnen;
20221212_161247_bewerkt-1.jpg

20221212_163646_bewerkt-1.jpg

En alhoewel het natuurlijk geen Victory of een zwaar Engels fregat is waar je enkele duizenden mastworpjes moet leggen in de vele weeflijntjes, ben ik toch blij dat dit klusje er weer op zit. Want als je zo ff bezig bent dan word het gauw een beetje eentonig en is er kans op concentratie verlies wat dan weer ten koste gaat van je werk.

Nog steeds aan het experimenteren met de telefoon, waar ik tot op heden eigenlijk niet echt mooie opnames mee weet te maken, nog een paar weken dan komt mijn nieuwe camera en zal het weer een heel stukkie beter gaan. De weeflijntjes bij (gebrekkig) daglicht;
20221212_161746_bewerkt-1.jpg

volgende stap is het zetten van de pardoens, 4 aan beide kanten van de grote mast en 1 aan beide kanten van de bezaan mast.

Back