HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Het malletje is klaar; hier passen mijn 10 cm lange plankjes perfect in omdat ze ook opgesloten liggen tegen die kleine stoot latjes.
Het geheel is gelijmd met 2 componentenlijm (epoxy)
Ik zet er nog 2 schroefjes per kant in om het geheel steviger te maken.

P1010415.jpg

Vanmorgen kwam ook het antwoord van Alexandru;
De bovenste rechte (hele) plank, is correct, en heeft te maken met het doorkruisen van de geschutspoorten.
Een afgeschuinde plank mag maar max 1/3 ingesneden worden als er een poort zit.
Het mooiste is om de las van die hele plank mee te laten lopen in het patroon van de andere lassen.

Het malletje werkt perfect, ik kan er precies 10 tegelijk in vorm schuren.
Om het aluminium malletje niet te beschadigen doe ik dat met een redelijk grof schuurpapier op een blokje.
Als ik gaat vijlen gaat mijn malletje er aan.
Ik ontkom er niet aan om hier en daar een afzonderlijk plankje nog eens lichtjes over een schuurpapiertje te halen.
Ook makkelijk is de "volle" bovenste plank, als die de lichte zeeg heeft kan ik daar makkelijk de andere latjes daaronder mee laten lopen.

Ziet er i.i.g. een stuk acceptabeler uit:cool:

P1010416.jpg

Even een andere vraag tussendoor, Klaas.
Ik wil touw bestellen bij Morope, zowel linksdraaiend (kabelslag) als rechtsdraaiend (wantslag).
Uit jou topic en met dank aan Piet begrijp ik dat alleen ankertouw (lichte en zware ankers), broektouwen en het staand want aan stuurboord kabelslag is. Klopt dit? Of zijn er nog andere touwen kabelslag.
Vast bedankt, Paul

Ook de stagen zijn kabelslag (links gedraaid) Paul.:)
Ik heb het boek Historische scheepsmodellen van Mondfeld (in het Nederlands) digitaal Paul.
Daar staat het ook in, ik kan het je evt. toesturen via WeTransfer.
Dan even je email doorgeven per PB;)

Zit dit al een tijdje te volgen en zie dat hier goede beslissingen genomen worden. Volg je nog steeds met grote interesse, maar met de telefoon antwoorden is gewoon niet handig. Lezen wel. :p

Ik begrijp nu ook het nut van het maken van eigen gereedschap Rik, ook leuk om dit soort hulpmiddelen te maken, zeker als het nog werkt ook:cool:

Ik heb het boek Historische scheepsmodellen van Mondfeld (in het Nederlands) digitaal Paul.

Dat is een goeie tip. Had ik nog niet ingekeken, maar ik heb het boek thuis liggen, :oops:. Ga vanavond lezen en uitrekenen hoeveel touw ik moet bestellen.

Het malletje is klaar; hier passen mijn 10 cm lange plankjes perfect in omdat ze ook opgesloten liggen tegen die kleine stoot latjes.
Het geheel is gelijmd met 2 componentenlijm (epoxy)
Ik zet er nog 2 schroefjes per kant in om het geheel steviger te maken.

P1010415.jpg

Klaas, en doe je dan latje voor latje, of zet je het hele malletje vol met latjes en doe je deze allemaal tegelijk?

Als je dat hebt, maar dat heb ik niet
huilen.gif

Overigens ben ik weer zo'n ........ die wil laten zien dat het meeste ook zonder machines kan;););)

Ik begrijp nu ook het nut van het maken van eigen gereedschap Rik, ook leuk om dit soort hulpmiddelen te maken, zeker als het nog werkt ook:cool:

Goed gereedschap is het halve werk word wel eens gezegd. Dat moet dan ook wel eens zelf gemaakt worden. En zeker in onze hobby is het vaak heel goed mogelijk. Dit stukje kun je natuurlijk voor andere modellen ook gebruiken en dus goed bewaren. :p

Vandaag begonnen om de berghouten te plaatsen, ziet er goed uit, lijkt wel lego steentjes leggen.
Morgen nog een paar profiel delen en een fotootje plaatsen:cool:

Vandaag nog wat berghout delen aangebracht, is bewerkelijker dan ik dacht.
Alle plankjes zijn dan wel het zelfde, maar dienen steeds een beetje bij geschuurd te worden.
Dit heeft te maken met de zeeg en de bolling in de romp.

P1010421.jpg

P1010423.jpg

P1010424.jpg

Vandaag een soort beting gemaakt om mijn touwen aan te bevestigen op het lower gun deck.
Deze "beting is straks totaal niet meer te zien, maar mijn touwen zitten op een veilige plaats en goed geborgd.
Gemaakt van een balkje en met eprxy en een messing pennetje in het dek gezet.
De 4 ankertouwen (links gedraaid hihihihihi!) en 2 touwen (rechts geraaid) die door het bovenliggende rooster op het upper gun deck naar boven komen en ergens op een beting in het zicht worden belegd.
De ankertouwen kan ik later met een messing draad aanhaken en door de ankerkluizen trekken.

Alle touwen lopen door gaten in die balk en zijn met bindsels gezekerd.
Ze verdwijnen nu even onder het dek, en pik ik later weer op;)

P1010418.jpg

P1010420.jpg

P1010418.jpg

dag Klaas,
ik heb mijn bedenking dat het want ook kabelslag is ,was uitgevoerd.
Wat ik weet is dat" alleen" het eerste wanttouw is omwoeld zoals de grote stag en sommige andere stagen.
Kabelslag en wantslag heeft te maken met de nodige sterkte in diameter van het touw bij de fabricage daarvan.
Bij het maken van touwen worden ze al van het begin al door elkaar gedraaid (geslagen)..
van hennep naar tieren, van tieren naar strengen, enz....Op een bepaald moment moet de draaiwijze omkeren ( ankerslag-kabelslag) om een stevige en gelijkmatige omwoeling te hebben, en dan vergroot de diameters van de tros. ankertouw- stagtouw. De twee zwaarste touwen van een schip.
In mijn verder opzoekingen tot nu toe heb ik nergens gezien en gelezen dat het want ook kabelslag is.
Daarmee wil ik nu niet beweren of uitspreken dat er een foutje in zit. Ben nog steeds op zoek.

De ankertouwen blijven ze wit, Klaas ?

De typische Engelse ankerstok berghout zijn een prachtige meerwaarde aan het model. Gelukkig ben je op tijd verwittigd dan het eerst leg patroon niet klopte.

Hoe je een bouwdoos kunt opwaarderen. Schitterend gedaan, Klaas

groetjes
Ward

Als jij iets zegt, of twijfels hebt duik ik direct in de boeken;);)

Allereerst; de ankertouwen blijven in dit geval beige, bij Engelse schepen standaard (althans zo zie ik het altijd op foto's en verslagen)

3754d368.jpg

Het touw;
Het want aan bakboord is rechts gedraaid (wantslag) en aan stuurboord links (kabelslag) gedraaid.
Althans zo is vermeld in "Historische Zeilschepen" van W. zu Mondfeld.
Als hij liegt, lieg ik ook.;)

P1010427.jpg

Maar de foto's van de echte Victory laten hetzelfde zien.

IMAG0345.jpg

ja Klaas,ben nu volledig akoord.
soms moet je eerst de vraag stellen, over welke natie gaat het, oeps, ben daarin ook wat slordig.
De Franse Marine nog niet opgemerkt, en in mijn naslagwerkjes ook niet.
zal eens ten rade gaan in het scheepvaart museum te Duinkerke voor de Franse Marinebouw. Vind dit plots heeel boeiend onderwerpje.

hartelijke dank

groetjes
Ward

Back