HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Zo iets verwachte ik al, vermoed dat ik ze binnenkort ook maar ga bestellen, ze zien er wel erg mooi uit

Helemaal mee eens. Wordt wel een redelijke kostenpost, samen met nieuw touwwerk van Morope. Maar ja, zo'n model bouw je maar 1 keer (ik tenminste wel:)).
Paul

Maar ja, zo'n model bouw je maar 1 keer (ik tenminste wel:)).
Paul

Inderdaad Paul, ooit gegrepen door haar Maritieme geschiedenis wil ik er (proberen) een tóp model van te maken.
Moet overigens zeggen dat het Mororpe touw uiterst makkelijk door die blokjes loopt hoor (en er in te krijgen) geen braampjes of pluisjes e.d.
Steeds een deel bestellen, merk je niet veel van;)

heb ondertussen een aantal overtollige oude modellen verkocht en dat geld investeer ik weer in de nieuwe blokken, dus dan merk ik er niets van in mijn modelbouwbudget :) en hoef ik het niet te verklaren thuis als ik weer wat aanschaf :(

het blijft een Hollander Hans, je verliest nooit je genen hoe goed je je best ook doet, kijk maar naar alle Hollanders die ooit emigreerden :) dus er is nog hoop dat Klaas ooit weer terug komt bij de realiteit en ziet dat hij bij de Hollanders hoort :)

(je mag de Heks zo weer langststuren hoor (ze mag gelijk ff doorvliegen naar Roosendaal :))

Al dat dure touw en blokken kan ik niet aan beginnen dat is al 2 keer zo duur als de KIT's die ik koop. :rolleyes::rolleyes:

Ik kan Klaas daarin wel volgen. Het geeft je project wel wat extra's wanneer dit soort dingen topkwaliteit zijn. En dat gevoel wanneer je 's-avonds tevreden kijkt naar wat je gemaakt heb - wat geeft dan dat beetje geld. Anders eet je er maar biefstuk van en is je geld ook weg.

Ik bekijk het altijd anders;
Het model koste in Engeland € 730,=
Doe daar verspreidt over een langere tijd eens geschat € 470 bij aan hout, lijm, verf, schuurpapier, extra accesoires, blokjes, touw.
Dat laatste dus allemaal om het geheel een extra dimensie te geven.
Het model eigenlijk proberen te perfectioneren.
We kopen dan wel een kit, maar geven ongemerkt altijd wat méér uit aan dat soort zaken.
In mijn voorbeeld ben ik € 1200 totaal kwijt.
Ik bouw er ongeveer 4 jaar over; dat is dus 1200 : 1460 dagen = € 0,82 per dag.
Zou ik het in 3 jaar kunnen dan is dat € 1,09
Die € 0,82 / € 1,09 leveren mij dus een hele dag enorm veel plezier:D
Lijkt mij niet slecht voor een hobby.
Dan nog het snuffelen in de boeken, het speuren naar andere mooie verslagen en inspiratie en ideeën opdoen, en natuurlijk alle contacten met mede modelbouwers, de humor die er soms bijkomt, de ontmoetingsdag, enz,enz, enz
Ik denk dat vissen duurder is:p

Ik bekijk het altijd anders;
Het model koste in Engeland € 730,=
Doe daar verspreidt over een langere tijd eens geschat € 470 bij aan hout, lijm, verf, schuurpapier, extra accesoires, blokjes, touw.
Dat laatste dus allemaal om het geheel een extra dimensie te geven.
Het model eigenlijk proberen te perfectioneren.
We kopen dan wel een kit, maar geven ongemerkt altijd wat méér uit aan dat soort zaken.
In mijn voorbeeld ben ik € 1200 totaal kwijt.
Ik bouw er ongeveer 4 jaar over; dat is dus 1200 : 1460 dagen = € 0,82 per dag.
Zou ik het in 3 jaar kunnen dan is dat € 1,09
Die € 0,82 / € 1,09 leveren mij dus een hele dag enorm veel plezier:D
Lijkt mij niet slecht voor een hobby.
Dan nog het snuffelen in de boeken, het speuren naar andere mooie verslagen en inspiratie en ideeën opdoen, en natuurlijk alle contacten met mede modelbouwers, de humor die er soms bijkomt, de ontmoetingsdag, enz,enz, enz
Ik denk dat vissen duurder is:p

:D:D Niet gedacht dat er zo'n berekening zou komen over mijn opmerking.

Was meer als grapje bedoeld, iedereen moet lekker zelf weten wat hij of zij aanbrengt aan het schip, af en toe geef ik zelf ook wel eens wat geld uit aan gereedschap en daar kan je dan ook weer een hoop blokken en touw van kopen.

:D:D Niet gedacht dat er zo'n berekening zou komen over mijn opmerking.

Was meer als grapje bedoeld, QUOTE]

Is geen kritiek op jouw opmerking Robert, ik snap de opmerking, maar de kosten vallen zoals je ziet erg mee.;)

Ik kan nu makkelijk de hele week Chinezen......:cool:

rijsttafel.png

ik doe hetzelfde als ik gereedschap zie waarvan ik denk dan ik het kan gebruiken dan koop ik het , behalve boven de 100 , dan niet

Kleine teleurstelling

Vandaag even iets anders gedaan, de poorten zijn nu allemaal klaar.
De berghouten eens goed bekeken en er een aantal gemaakt volgens het "Top & Butt systeem"
In totaal zou ik ongeveer 120 plankjes moeten maken van 10 cm lengte, 5 mm breed, en die aan één zijde moeten afschuinen.
Aan één kant van het midden van de plank (2,5mm) naar 7,5cm verder naar de bovenkant, en vanaf die bovenkant weer naar 2,5 mm voor het resterende stuk.

Daar heb je een zaagmachine voor nodig waar je de hoeken mee kunt instellen (soort verstek), want zo uit de hand vijlen, en dan allemaal hetzelfde is nagenoeg onmogelijk.
Je krijgt ze zo nooit allemaal identiek.
Mijn bedoeling was om de naden zichtbaar te maken door de randen met een fijn schuurpapiertje iets schuin te maken om mooie strakke vloeide lijnen te krijgen
In het écht zal het waarschijnlijk ook niet strak zijn geweest, maar dat is voor mij ook geen optie.

P1010412.jpg

Ook geprobeerd het patroon er in te snijden, maar dat is geen gezicht 2014

Klaas, is dit dan een foto van de mislukte versie :confused:

Dat ziet er toch wel goed uit? Of zien we de bovenste (hoge) lat hier niet? (Woordgrapje...)

We stappen over op plan B

Even de foto's van Grandad (HMS Agamemnon scratch) en de originele Victory bestudeerd.

Feit: Onderste berghouten hebben de zelfde breedte als de huidgangen
Dat is trouwens altijd.
Dus 4 berghouten van 5 mm breed.
Waarom Caldercraft daar 3 mm brede planken zet begrijp ik dus niet.

Bovenste berghout is bij de de Victory opgebouwd uit smallere planken, en bij Granddad ook.
Dus dat worden berghouten van 3 mm breed, en dat weer wél conform Caldercraft.

Klaas, is dit dan een foto van de mislukte versie :confused:

Dat ziet er toch wel goed uit? Of zien we de bovenste (hoge) lat hier niet? (Woordgrapje...)

Klopt Hans, op de foto valt het nog mee, maar ik vindt het hélemaal NIKS!!
Als een vlag op een modderschuit, hiermee kom ik dus écht niet naar een ontmoetingsdag hoor:rolleyes:

Die hoge lat staat niet op de foto:rolleyes:

Klaas,

Kun je niet een of andere mal fabriceren dat je het met een handzaag kan doen ?

Ik had er een malletje voor gemaakt Sjors, maar dat werkte niet echt lekker.
Géén nood, een Engelse zeeman laat zich niet zómaar uit het veld slaan; Plan B treed nu in actie;)

Back