HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Ze krijgt geen zwart / okergele banden Diederik, maar zoals de foto van het model, dus naturel met blauw.
Ik heb even overwogen om lichter hout te nemen, maar dan zou ik al het andere hout aan de boeg ook moeten vervangen.
Overigens vindt ik dat het best iets donkerder zou mogen.
Voorlopig kan ik rustig doorbouwen, want het veranderd verder aan het model niets.
Wél moet de 2ebeplanking er héél netjes op natuurlijk want je kunt niks verstoppen onder de verf.

Groot pluspunt is dat het historisch verantwoord is.
Die bevestiging heb ik al gekregen van Beef Wellington (MSW)

voor de liefhebbers; meer foto's op www.modelshipgallery.com
Onder de home pagina de naam van het schip invullen in de zoekmachine en hatseflats.

Het enige waar ik nog op wacht is antwoord van Buckler's Hard, de werf waar ze gebouwd is, nu maritiem museum.

Ondertussen heeft een bereidwillige Amerikaan even mee gezocht betreffende de bekopering van het onderwaterdeel.
Die kan ik op Aggy gewoon handhaven, is zo goed als zeker al bij de bouw aangebracht.

Dus, het wordt steeds makkelijker, alleen wat minder schilderwerk, en dan heb ik de HMS Agamemnon in de staat van het begin van haar maritieme cariërre:cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ligt er aan wat je met Nelson's staat bedoeld.

Nelson als kapitein van de HMS Agamemnon, of de HMS Agamemnon als onderdeel van de vloot van Nelson bij de slag van Trafalgar in oktober 1805.

Het is dus zeker dat ze zwart geel was tijdens de slag bij Trafalgar, evenals alle andere linie schepen.

Nelson was kapitein van de HMS Agamemnon van 31 januari 1793 tot juni 1796, en was toen vermoedelijk nog in de originele staat.
Na die periode is Aggy "opgelegd" geweest en waarschijnlijk toen geel zwart geschilderd.

Nog een laatste stukje over de kleuren, en met name de "Nelson Checker"
(de benaming komt van de vergelijking met een schaakbord)

The Nelson Chequer was a colour scheme adopted by vessels of the Royal Navy, modelled on that used by Admiral Horatio Nelson. It consisted of bands of black and yellow paint along the sides broken up by black gunports. Nelson, apparently, used the same style for all vessels under his command "to be distinguished with greater certainty in case of falling in with an enemy". After the Battle of Trafalgar all vessels in the Royal Navy generally sported this pattern, though it was not mandated and some captains changed it. Nelson's flagship, HMS Victory, was painted with a more traditional scheme of black with yellow stripes along the level of the gunports in Chatham in 1800. Nelson later had the gunports painted black as well, creating the distinctive chequer pattern. In spite of Nelson's desire to differentiate vessels by means of this colouring, it was also found among vessels of other navies, including some ships of the United States Navy by the time of the War of 1812. It is suggested by Sam Willis in The Fighting Temeraire that the black gunports were intended to make them appear opened, and so the ship would appear more intimidating from a distance.

Zo, en nu maar weer eens een stukje bouwen vandaag:D

Zoals ik gisterenavond al zei... Nelson hanteerde gewoon clubkleuren.
Wordt een leuke discussie als volgend jaar de boot van Paul, Sjors, mij en misschien mobsie(als ie ook komt) in de clubkleuren staan op de bijeenkomst en die van jou af wijkt. Misschien is er dan nog een plek voor je op een franse tafel? :pim::banana::wink: Je weet dat wij engelsen zeer grote clubfanaten zijn :D Gij kunt nu nog terug komen op uw besluit ;)

Misschien is er dan nog een plek voor je op een franse tafel? :pim::banana::wink: Je weet dat wij engelsen zeer grote clubfanaten zijn :D Gij kunt nu nog terug komen op uw besluit ;)

:rolling::rolling::rolling:
Nou mooi niet, ik denk dat het juist andersom is!!!!
Mijn Aggy zal zijn zoals ze is ontworpen, geboren zeg maar......
Ik kreeg vanochtend een antwoord uit het maritiem museum in Buckler's Hard.
De archivaris is nu voor mij aan het uitzoeken hoe het met de kleuren en bekopering zit:cool:

Ik wil straks gewoon zelf een aparte tafel, en apart van jullie:yes: (;))

Ik vind het een hele goede keus, Germt.
Voorlopig ben ik niet zover, maar ik neig naar de Trafalgar situatie. Zwart-gele banden dus.
Maar je brengt me wel aan het twijfelen. Wie weet zag de Victory er eerder ook zo uit. Op modelshipgallery zijn daar wel voorbeelden van (Voor Nelson-fashion). Zie bv M o d e l W a r s h i p s . c o m - G a l l e r y
Gr. Paul

ik heb vast nog wel ergens een kleine Engelse vlag, mogelijk dat iedereen er dan eentje meebrengt, wordt het toch nog een grote op de tafel. Anders kan Mobsie er een meebrengen dan:)
alternatief dan een andere kleur als zwart, springt ie er toch uit!

Ik volg je onderzoek nauwkeurig, dit vindt ik ook altijd heel interessant naast alleen de bouw

@Paul,

Volgens onderzoek zag de Victory in oorspronkelijke staat er heel donker uit, bijna zwart zelfs.
Ik heb daar verder niet naar gekeken.

@Jan,
Ik steek er vaak de draak mee, en een beetje zogenaamde "competitie" tussen de naties is best wel leuk.
Het doen van dit soort research is ook erg interessant Jan, je komt allerlei interssante info tegen.
Daar weet jij trouwens alles van gezien jouw eigen contacten in Zweden naar de juiste kleuren van de Wasa

Het is eigenlijk best spannend, want ik weet dat Aggy in 1793 een complete refitt heeft ondergaan, en vanaf dat moment spreekt met van een bekoperde romp.
Het zou mij dus niet verbazen dat Aggy gewoon naturel en blauw was boven de waterlijn (dat is zo goed als zeker) en, niet schrikken, wit onder de waterlijn.
Dat blijft maar rondspoken door mijn hoofd.
Eigenlijk conform het model in het museum van Buckler's Hard.
Ik wacht gewoon even het antwoord van de archivaris van het museum af.
Als ze het ergens weten is het daar, daar is Aggy tenslotte in 1781 gebouwd

Mooi om te zien hoeveel moeite er wordt gedaan voor de historische correctheid!

Ook vind ik het erg leuk dat de ene Agamemnon gebouwd wordt zoals ze 'geboren' is en de andere Agamemnon zoals ze meer bekend is met een laagje verf (Sjors).

Missen we nog 1 bouwer die hem bouwt zo als hij nu is ;)
Zou dus eigenlijk een diorama moeten worden van Maldonado Bay :yes:

Back