HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
keuze bepalen

Ik heb toch een probleempje.

Alhoewel ik steeds probeer zo historisch mogelijk juit te bouwen loop ik tegen een dilemma aan.

De rolpaarden zouden, zo zegt de overlevring rood moeten zijn.
Echter Tony (Mobbsie) heeft de rolpaarden geel gemaakt tegen een rode binnen verschansing.
Ik persoonlijk vindt de combinatie van die 2 kleuren mooi afsteken.

Agamemnon_Build_Log_193.jpg

Dan nog een voorbeeld hoe het eigenlijk moet zijn

post-2248-0-32995000-1385294608thumb.jpg

:help: ik kan niet kiezen:(

Eerlijk gezegd zou ik voor historisch correct gaan. Als het om mooi of minder mooi gaat: de gele paarden steken weer minder mooi af tegen het dek.
Maar uiteindelijk gaat het bij jou (en bij veel modelbouwers) vooral om historische correctheid. Dan vind ik (maar dat is persoonlijk) dat dat bij elke beslissing leidend moet zijn.
Succes met het maken van een keuze.
Gr. Paul

ik vind wat je zelf mooi vind , en historisch correct hoeft het niet altyd te zyn, en geel by rood steek mooi by elkaar af.

grt timberwolf

Ik had dezelfde gedachte als Paul toen ik de foto zag. Een proefje met beide kleuren op je eigen dek kan de doorslag geven

Oké, dank:cool:
Hoewel ik het geel mooi vindt, moet het eigenlijk rood zijn.
Ik denk dat daar het omslagpunt ligt.
Anders zou ik natuurlijk nooit meer op historische corectheid terug kunnen vallen;)

Overigens; kanonnen en rolpaarden hadden nooit een permanente plaats op het schip.
Zodra het schip enige tijd niet werd ingezet, werden de kanonnen van het schip gehaald en naar het Arsenaal gebracht.
M.a.w. vandaag op de Agamemnon, morgen op een krijtrots aan de kust van Dover.
Zodra het schip weer moest worden uitgerust werden er kanonnen bij het arsenaal besteld en naar het schip gebracht.
(Dus theoretisch zou een andere kleur kunnen)

Ik heb nóg een tip;
Ik ben mijn messing lopen aan het zwarten.
Normaal gebruik ik Brass Black van Birchwood, en dat gaat snel en redelijk goed.
Nu (op advies van Henk, ja daar is de perfectionist weer;)) heb ik brünerungsmittel van Krick gebruikt.
Ben daar zéér enthousiast over; kleurt mooi egaal, is minder schadelijk voor de gezondheid, en hele kleine messing delen gaat zonder problemen.
Bij Birchwood lost dun, klein messing gewoon op!!

nadeel; Brünerungsmittel duurt ongeveer 4 á 5 uur, maar het resultaat is stukken mooier.
Na het zwarten even oppoetsen met donkere bijenwas, en hatseflats klaar.
Het zwart blijft mooi en beschadigd niet.
Even een fotootje oploaden!!

Oh ja, dank voor de tip Henk:cool:

P1010250.jpg

Dat hatseflats ziet er goed uit !
Heb je nu alle kanonnen al gedaan ??????

Vraag,
Aan stuurboordzijde , de 2e geschutpoort die zit een klein stukje in/tegen de spant aan.
Had jij daar ook last van of heb ik verkeerd gemeten?
Ik kan hem 2 mm opschuiven maar weet niet of dat effect heeft op de rest.....

Ik vermoedt dan een meetfout Sjors.
Bij mij kom ik steeds netjes naast een spant uit, ook van de eerder genoemde dekbalken heb ik geen last gehad:cool:

Nog maar 1 kanon voor het upper gun-deck en 1 voor het halfdek gemaakt hoor, wel ben ik alle lopen aan het zwarten.
Die 2 stukken gebruik ik voor de controle van de geschutspoorten.

Germt,

Ik was even benieuwd waarom alles bij de victory dan geel is? Is er in die periode een omslagpunt geweest met kleuren of zijn de standaard kleuren niet toegepast op de victory vanwege haar grote..
Gewoon benieuwd....

De Victory heeft tijdens haar maritieme carriëre een grote verbouwing ondergaan.
Daar zijn ook de kleuren veranderd, naar aan de buitenzijde geel en zwart.
De meeste schepen van de lijn ( ships of the line) waren geel met zwart, en hadden rode verschansingen en rode rolpaarden.
De Victory had na de verbouwing alleen afwijkende verschansingen en rolpaarden. Deze waren daar geel.
Uiterlijk zagen ze er dus allemaal hetzelfde uit.
Waarom de Victory aan de binnenkant dan weer geel was heb ik nog nergens kunnen vinden, maar ik ga dat eens proberen op te zoeken.

Ik heb i.i.g. wél besloten om Historisch correct te blijven, dus worden mijn rolpaarden rood:D

Hi Bernadette,
My reasons for painting the yellow gun carriages were two fold,
1 Nelsons Victory had yellow carriages Mainly Because tat the paint was available at the time and the cost.
2, I like the contrast between the two.
I do not mind if it's not historically accurate, I'm just building for my own pleasure.
I love what you are doing on your own build, your stove is perfect and your gun ports are really very neat and tidy.
Very well done mate and I continue to enjoy looking at and look forward to further Top Top updates.

mobbsie

Laatst bewerkt:
Thank you Mobbsie, i really appreciate your comment:cool:

About the colours of the gun carriages; I must say i like your yellow alternative aswell, and i still haven't made my mind up, making dissicions is sometimes a bit difficult :(

Gelijk maar even een verklaring;

Als je mijn naam met Google translate naar het Engels vertaald krijg je inderdaad een behoorlijk vreemde vertaling:confused:
Daarom gebruik ik op MSW een andere naam, anders krijg je daar vreemde toenaderingen:rolling::rolling:
Dus bij deze :onweer: wil ik er niks over horen;)

Vandaag begonnen met de kozijnen van de onderste rij poorten.
Leuk om te doen, want het geeft een netjes afgewerkt uiterlijk.

full

Nu lijken ze niet gelijk te liggen, maar dat is bedrog, komt natuurlijk door de loop van de beplanking!!

Laatst bewerkt door een moderator:
dontwo Hull, hull, United Kingdom, 1 month ago
Do these interfering experts not realise what harm they have done?. How many Airfix or Revell models of HMS Victory have pride of place on the mantle piece, the study, the bedroom, in homes around the world.?. All will have to be repainted because if the colours are wrong, its not a replica scale model anymore but a ruddy toy. Damn you Michael Crick-Smith. Does he know how expensive those little tins of model paint are, and how many hours of scale rigging is going to be destroyed??. Make him walk the plank or have him dragged across the barnacles I say.

Hear, hear! Paul

Hallo, het spijt me zo als ik Veroorzaakt u enige schaamte met uw naam, in mijn verweerder ce het is aan de geschreven, heb ik geprobeerd om het te veranderen, maar zonder succes, dus accepteer mijn oprechte excuses mijn.
Je hebt gelijk door te zeggen dat t hoed de kanonnen werden verwijderd en geplaatst in een arsenaal, maar alleen wanneer de schepen voor een grote refit werden gelegd. De meeste van de tijd dat schepen hadden een kleine opknapbeurt van de kanonnen aan boord gebleven en het was naar beneden naar de kapitein om te beslissen wat kleurenschema hij wilde, samen met de achtersteven decoratie en versieringen op de romp, dit werd betaald door de Admiraliteit.
Wanneer deze decoraties b ecame meer uitwerking van de kosten groeide en dus de Admiraliteit oordeelde dat er is hould een standaard kleurenschema, de meeste Captains volgde deze uitspraak maar sommige d ecided blijven decoreren t erfgenaam schepen, maar het op t zou zijn erfgenaam o wn e xpense, en dus persoonlijke smaak voortgezet.
Het is hetzelfde voor ons modelbouwers, Toen we schilderen onze schepen we uitoefening van het recht van persoonlijke smaak en l ong m ay het laatste.
Wat kleurenschema u beslist het zal goed zijn voor jou, het is je persoonlijke smaak.

mobbsie

Hallo, het spijt me zo als ik Veroorzaakt u enige schaamte met uw naam, in mijn verweerder ce het is aan de geschreven, heb ik geprobeerd om het te veranderen, maar zonder succes, dus accepteer mijn oprechte excuses mijn.

No problem Mobbsie, we had some great fun about this, and.........
If anyone here keeps calling me that, i will send Aggy out to let her fire all her guns at all them pirates here
full
(:wink:)

Toch veel meer werk dan ik had verwacht.
De kozijnen zijn in de bovenste rij poorten (13 stuks) aangebracht.
Gelukkig geen schade aan de binnenkant van de verschansing

P1010254.jpg

P1010255.jpg

Ook worden de rolpaarden rood i.p.v. geel.
Wil niet afwijken van de waarschijnlijk historische correctheid.
Nu valt de knop op het richtblok ook beter op.
Deze waren niet in de kit voorzien, maar ik heb onlangs 40 van de kleinste korvijnagels besteld die er bestaan.
Kunnen hier mooi voor dienen.

P1010256.jpg

PS 1; kanon moet nog een keer netjes afgeschilderd worden hoor.

PS 2; misschien handig voor Sjors, ik heb in de onderste rij poorten extra balkjes gelijmd links en rechts aan de binnenkant, omdat het kozijn anders maar op 1,5 mm hout gelijmd moet worden.
Nu heb je meer lijm oppervlak

Back