hmav-Bounty, caldercraft kit

ankers

Voorbereiden van de ankers, kuipbanden aangebracht van zwart draad en de ankertros bevestigd. Het lusje op de schacht is om de ankertalie aan te bevestigen die aan de kraanbalk komt.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
ankers katten

Dit is het resultaat van een paar uur werk. Ik heb achter de kraanbalk aan dek een klamp gezet om de ankertalie aan te bevestigen. Ben zeer tevreden over het resultaat.
full

Mooi gedaan Piet,
komt er nog een lijn met de rode boei aan, die boei hangt dan straks in het fokkewant, dat zou een mooi detail zijn om het helemaal af te maken;)

Mooi gedaan Piet,
komt er nog een lijn met de rode boei aan, die boei hangt dan straks in het fokkewant, dat zou een mooi detail zijn om het helemaal af te maken;)

Ik heb dat al eens eerder gehoord of ergens gezien, heb dat echter nog nooit gedaan en ik weet dus eigenlijk niet hoe ik zoiets moet aanpakken.
Is daar misschien een voorbeeld van, van zo'n boei ?

Ik moest even zoeken in mijn foto's, maar heb er een gevonden.

full

Hieronder hoe het er na bevestiging dan uit zou moeten zien.

full

Bedankt Germt voor de duidelijke foto's, misschien doe ik het wel zo. Jammer eigenlijk dat ik het touw heb verwijderd, was perfect geweest voor de boei.
full

Maar goed, een nieuw touw is natuurlijk geen probleem.

Piet, op pag.179 van Mondfelt staat ook nog een duidelijke tekening van de bevestiging van die boei.
Het leuke is dat je één van de weinigen bent die zoiets ook aanbrengt.
Op veel modellen laten ze dit achterwege;)

Piet, op pag.179 van Mondfelt staat ook nog een duidelijke tekening van de bevestiging van die boei.
Het leuke is dat je één van de weinigen bent die zoiets ook aanbrengt.
Op veel modellen laten ze dit achterwege;)
Germt, bedankt voor de info, ik heb het gezien in het boek van Mondfeld. En ik ben van plan om de boei(en) te maken op de Bounty is inderdaad een leuk detail wat niet veel mensen maken.

De bijde ankers zijn gereed en hangen op de boot (boei komt later). Dat was nog een hele klus. Ik heb ook de klampen achter de kraanbalken gezet voor het halende part van de ankertalie en twee ringen op de kraanbalken gemonteerd + een éénschijfs blok waar straks de hals van de fok door word gevoerd. Ik ga nu weer verder met het puttingwant aan de grootmars. En ben inmiddel ook bezig met de takel aan het grootstag voor de sloep.

takel

(bedankt Jan voor je foto van de boeien)
Ik heb een eenvoudig takel gemaakt, een derde hand, eigenlijk moet er een vioolblok aan, aan de bovenkant maar die heb ik even niet op voorraad. De takel is bevestigd aan het grootstag en heet ook stagtakel. Hier zijn wel wat varianten op, maar zo kan het ook.
full

Ankertrossen

full
Nog een plaatje met zicht op de ankertrossen, zoals je ziet hou ik wel van een beetje symetrie.

puttingwant gr.mast

Het puttingwant aan de grootmars is ook gereed en de zwichting zit er ook op. Inmiddels begonnen met het want voor de steng.
full

Ik ben weer diep onder de indruk. Nog even en hij is klaar.
Even een algemeen vraagje over het hijsen van de sloep. Met de stagtakel gaat hij de lucht in. Dat is op je model duidelijk te zien. Ik snap alleen niet hoe de zijwaardse beweging wordt gedaan om de sloep over de reling te krijgen. Was dat duw en trekwerk vanaf het dek?

Ik ben weer diep onder de indruk. Nog even en hij is klaar.
Even een algemeen vraagje over het hijsen van de sloep. Met de stagtakel gaat hij de lucht in. Dat is op je model duidelijk te zien. Ik snap alleen niet hoe de zijwaardse beweging wordt gedaan om de sloep over de reling te krijgen. Was dat duw en trekwerk vanaf het dek?

"nog even en ze is klaar" is wel wat voorbarig, want het staandtuig is nog niet klaar (al komt het einde wel in zicht), en dan moet ik alle ra's nog maken met het lopend tuig. Dus een aantal maanden ben ik nog wel zoet met dit schip.

Het takelen van de sloep was inderdaad veel duw en trekwerk, met soms extra blokken aan de grote ra of aan het want om overboord te zetten.

weeflijnen

De weeflijnen geknoopt aan stuurboord van de grote mast.
full
nog een detailfoto van de grootmars met tuigage.
full

Heb nog gauw even naar de eerste pagina gekeken. Je draait echt productie Piet.... Bijna 4 maanden bezig nu en wat een schitterend resultaat

1e bootje

Dank voor de complimeneten. Het lijkt inderdaad wel erg snel te gaan, maar ik besteed gemiddeld zo'n 4 a 5 uur per dag aan m'n hobby, dus in uren is het volgens mij niet zo heel veel sneller als bij anderen.
En daar komt ook nog ruim dertig jaar ervaring bij dus....

Dit is het 1e bootje wat ik heb gebouwd, aan boord van de ms.Waalekerk, in 1973, ik was toen 18 jaar oud, dus dat is zelfs 40 jaar terug.
De romp is van een stukje bezemsteel gemaakt, de masten van stopnaalden en de zeilen van papier.
full

Back