hmav-Bounty, caldercraft kit

Weet je wat ik nou zo geweldig vind Piet, de stroomkabel van je schuurmachine sla je gewoon vast met een kabelklem aan de tafel.
Onder het motto "het doel heiligt de middelen", met zulke dingen hoef ik thuis niet aan te komen en dat geldt voor de meesten van ons toch.

gr. A3

Weet je wat ik nou zo geweldig vind Piet, de stroomkabel van je schuurmachine sla je gewoon vast met een kabelklem aan de tafel.
Onder het motto "het doel heiligt de middelen", met zulke dingen hoef ik thuis niet aan te komen en dat geldt voor de meesten van ons toch.

gr. A3

Het is wel een oude tafel die daar speciaal voor is, er staat soms ook nog een draaibankje bij. Maar alle stroom is goed aangebracht hoor en gezekerd en geaard, dus er kan niets mis gaan.

Het is wel een oude tafel die daar speciaal voor is, er staat soms ook nog een draaibankje bij. Maar alle stroom is goed aangebracht hoor en gezekerd en geaard, dus er kan niets mis gaan.

Sorry Pietsan,

Ik bedoelde niet dat het onveilig zou zijn, maar ik bedoelde dat ik wel enige tegenspraak van mijn vrouw verwachten kan indien ik een spijker in de tafel zou slaan.

A3

full

de backstay komt beter in beeld als ik er een wit kaartje achter zet.
full

tevens de laatste pardoen gezet, dus nu kan ik aan de ra's beginnen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry Pietsan,

Ik bedoelde niet dat het onveilig zou zijn, maar ik bedoelde dat ik wel enige tegenspraak van mijn vrouw verwachten kan indien ik een spijker in de tafel zou slaan.

A3

Ja dat dacht ik wel, daar heb ik geen last meer van, ik kan spijkeren wat ik wil, niemand die er iets van zegd! (gemak dient de mens)

Ra's

Ik ga één van de ra's in mijn verslag zetten.
full

De fokkera is op maat gemaakt en taps geschuurd. Het middenstuk is bekleed met 8 notenplankjes van 3 mm breed die nog iets smaller zijn geschuurd.
full

de lijzeilspieren van 2 mm breed ook taps geschuurd en met een ring en een stukje 1 mm messing draad worden ze aan de ra bevestigd.
full

de spieren aan de ra gelijmt.
full

tenslotte de lijzeilspierbeugels vast gemaakt aan de ranokken.
full

detailfoto lijzeilspier aan de ra.

Ik ben hier toch tweedagdelen mee bezig geweest, dus alle ra's maken en optuigen is best nog wel wat werk.
Volgende stap is alle blokken aan de ra zetten en schilderen.

Informatief stukje. Bij mij waren ze eenvoudiger, maar ik ga het toch in gedachten houden mocht ik er in de toekomst mee te maken krijgen.

Ra's fokkemast

De ra's voor de fokkemast zijn gereed (op de blokken na)
full

ik heb de ranokken ingevijld, dat maakt het makkelijker om de blokken voor de brassen en toppenanten aan te slaan.
full

Mooi, deze foto's heb ik even opgeslagen Piet, handig en kan straks van pas komen:D

Staand want

Nog een plaatje van de Bounty met het complete staande want.
full

voormarsra

De voormarsra hangt ook op z'n plek. het is niet makkelijk om met een foto te laten zien hoe de rarepen lopen.
Het vaste part zit aan de bramzaling en loopt via een tweeschijfsblok (1 reep bak- en 1 stuurboord) aan de ra terug naar een éénschijfsblok aan de zaling. Waarna de repen via een takel met twee éénschijfsblokken naar de rusten gaan. het halende part is belegd op de nagelbanken aan de relingen.
full

nog een foto om te zien hoe het begin (of eind) van de repen lopen via de zaling.
full

verloop rarepen

Ik heb een foto gemaakt van de tekening waarop duidelijk te zien is hoe de repen lopen. De rarepen van de fokkera zijn belegd op klampen aan de mast.
full

(Juiste naam is eigenlijk draaireep of val)

lopend tuig fokkera

full

de brassen

full

schoten en halzen (let wel, dat de Bounty getuigd word zonder zeil, dus normaal zitten de blokken (bovendste) aan de schoothoorn van het zeil). Hier is een extra blok toegepast waaraan de blokken voor schoot en hals zijn bevestigd.

full

de toppenanten van de fokkera

tuigage fokkemast

full
het hele plaatje van de opgetuigde fokkera. Ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto, foto's van het touwwerk zijn niet makkelijk te maken.

full

foto van de schoot, het vaste part is belegd op een klamp aan dek en het halende part loopt via een éénschijfsblok bij de trap naar een stut van de reling.

voormarsra

enkele foto's van het lopend tuig van de voormarsra.
full

full

de toppenanten

full

de onderste foto laat het verloop zien van de brassen van Fokkera en voormarsra. De vaste parten zijn bevestigd aan het grootstag en lopen vervolgens door de blokken aan de nokken van de ra's, terug naar éénschijfsblokken aan het grootstag en zo naar de nagelbank aan de voet van de grote mast waar ze zijn belegd.

fokkemast

Plaatje van de bijna volledig getuigde mast.
full

Back