hmav-Bounty, caldercraft kit

foutje...?

Ook als je netjes werkt volgens de tekeningen van je bouwkit, kom je soms bedrogen uit. Het achterste hoofdtouw van het want van de grote mast loopt enigszinds voor het kanon langs. Ik heb weinig zin om alles weer af te breken, dus laat ik het zo maar ik vind het wel een beetje jammer.
Ik heb alles nog eens nagemeten en de rusten zitten waar ze moeten zitten dus.....?
full

Hierbij een foto van de tekening en de realiteit.

Misschien had de rust nog een tikkie naar achteren gekunnen dan had het kanon tussen de twee laatste hoofdtouwen door gekunnen. Het is me echter teveel van het goede om de hele zooi weer los te maken en de rust te verplaatsen. Ik denk dat ik dan meer schade heb dan me lief is. Het moet dan maar zoals het nu is.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is wel m,n eigen schuld, want hier had ik al kunnen zien dat de kanonslopen praktisch recht achter een jufferblok staan. Maar goed van dit soort fouten word ik alleen maar wijzer en een een grote ramp is het nu ook weer niet. Maar het blijft wel jammer!
full

Zo te zien een fout op de tekening. Ik moet zeggen dat ik het op je model nog niet zo storend vind omdat je bovenste jufferblokken hoger zitten. op tekening zit ie recht voor het kanon.

Ik denk dat we allemaal wel iets hebben waar we achteraf beter op hadden moeten letten, of even niet in de gaten hadden.
Maar ik vindt het zo op de foto niet écht storend hoor Piet:)

In principe zou het ook wel kunnen, maar omdat de loop van het kanon in de weg zit, heb ik de talrepen wat langer gemaakt. Als je goed naar de foto kijkt staan de bovendste jufferblokken ook niet mooi op een rechte lijn, kijk maar naar het potdek dan zie je dat er verloop is.
Kortom ik vind het niet mooi! Ik heb het want weer verwijderd en ga het opnieuw doen en maak de talrepen iets korter en zet het kanon één of twee mm naar achteren zodat de de loop niet meer in de weg zit. De rust verplaatsen is geen optie omdat de schade dan te groot word. Extra werk, maar het eind resultaat zal er een stuk beter uitzien.
De broekings van de kanonnen zijn eigenlijk ook te kort, dus die vervang ik ook.
Nu is de Bounty van origine natuurlijk geen oorlogsschip en de kanonnen zijn er later opgezet ze had aanvankelijk alleen de swifelguns (verschansingkanonnen) misschien dat dat er ook mee te maken heeft? Maar ik vind het zonde van al het mooie werk en als ik het niet verander dan blijft dit een doorn in mijn oog. Dus ik ga het want opnieuw zetten en de juffers komen wat lager en netjes op lijn.

broekings kanonnen

De broeking van het kanon (alle vier) worden aangepast.
full

stand kanonnen

De twee kanonnen (1 aan bak- en 1 aan stuurboord) zet ik twee mm naar achteren, aan dek is dit niet of nauwelijks te zien en straks als de talrepen weer zijn aangebracht met de juffers denk ik dat het helemaal niet meer opvalt. En oogt het want een stuk beter omdat ik nu de talrepen wat korter kan houden. Dit was op de foto misschien niet zo goed te zien, maar als ik het vergeleek met het fokkewant en het bezaanwant dan was het géén gezicht.
Op de foto het kanon wat ietsie pietsie is verplaatst. (kijk naar de talrepen rechts op de foto van de bezaanmast, zo wil ik het voor de gr. mast ook hebben, de zelfde hoogte)
full

Piet,

ik bewonder je oog voor detail en doorzettingsvermogen om het echt mooi te maken. Meesten (ik ook in dit geval) zouden genoegen hebben genomen met een matig alternatief.
Ik stoei al twee jaar met bouwtekeningen van een toekomstig project, waarbij ik steeds weer angstig wordt als ik de wanten en kanonslopen op de tekeningen met elkaar in conflict zie komen. Zo te zien kun je later met een mm-tje hier en daar toch veel corrigeren. Dank voor deze wijze les!

Grt
Diederik

Piet,

Ik stoei al twee jaar met bouwtekeningen van een toekomstig project, waarbij ik steeds weer angstig wordt als ik de wanten en kanonslopen op de tekeningen met elkaar in conflict zie komen. Zo te zien kun je later met een mm-tje hier en daar toch veel corrigeren. Dank voor deze wijze les!

Grt
Diederik

Op veel schepen komt dit probleem voor, op de Victory staan er 5 kanonnen achter de puttingijzers. Dus als je je niet perfect aan de tekening houdt dan heb je een ijzer recht voor een kanon. Nu kun je met puttingijzers nog wel een beetje corrigeren, maar met jufferblokken en talrepen gaat dat niet die lopen zoals ze lopen.

Eigenlijk is het gewoon een beetje dom geweest van mij, ik had dat van te voren beter moeten bekijken maar heb domweg de tekening gevolgd. Wel weer en wijze les erbij. En zoals iedere modelbouwer weet de beste leermeester is de ervaring zelf!

broekings kanonnen

de 1e fase van de "reparatie" is compleet, de broekings van de kanonnen zijn vervangen door langere. Dat was een moeilijke operatie, want ik kon er natuurlijk niet goed bij. Maar zeg nou zelf, dit ziet er toch een stuk beter uit....?
full

verplaatsen kanon

Het rechtse kanon op de foto is twee milimeter naar achteren gezet i.v.m. de talrepen. Het is eigenlijk niet te zien, maar maakt straks een groot verschil omdat de loop niet meer in de weg zit.
full

want grote mast

Het want wat ik voor de 2e keer heb gemaakt ziet er een stuk beter uit, de kanonnen komen nu ook wat beter uit en de lopen staan nu net buiten de laatste hoofdtouwen. Het is niet perfect, maar wel acceptabel.
full

stuurboord
full

bakboord
full

Ook zitten de talrepen met juffers nu praktisch op de zelfde hoogte als de bezaan (foto) en de fokke mast. Ik ben hier tevreden over.
De fout die ik aanvankelijk heb gemaakt is toch de grootrusten die ong. een halve centimeter naar achteren hadden moeten staan. Maar deze oplossing kan ermee door.

Ik ga vandaag de bijde ankers maken en aan de boot hangen, om wat anders te doen dan optuigen. Ik heb ze gisteren geschilderd. tevens wil ik alle puttingijzers zwart maken.

ankers

De ankers waren gisteren nog niet helemaal droog, dus dat word een klusje voor vandaag. Kuipbanden aanbrengen om de stok en dan gaan ze op de boot. De ankers komen voor de fokkerusten te hangen en middels een tweeschijfs blok aan de kraanbalk en vast gesjord (gekat) aan twee knechten.
full

puttingijzers

full

De puttingijzers zijn zwart geschilderd en dat is goed gelukt.
full

puttingwant gr.mast

i.p.v. de ankers gisteren begonnen met het puttingwant voor de gr. mast.
Het pijltje is eigenlijk niet van belang, daar sneed ik gisteren per ongeluk het hoofdtouw door. maar dat is inmiddels weer vervangen.
full

Bounty 16/10/2013

full
(het witte draad wat van de grote mast naar achteren loopt hoort er niet op, dit is tijdelijk om kracht van de naar voren trekkende stagen op te vangen)

Back