het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Hoi even een vraagje.Het is me al eerder opgevallen dat er op het bovenste gedeelte van de swasch een zwart kruis zit en in twee van de 4 armpjes zitten de ballinks naar de rotorkop waar dienen de overige twee voor???reserve?voor als de andere twee uitgelubberd zijn.De armpjes zijn ook korter dan de andere als je daar de linkjes in doet wat (na aanpassing van de servolinks uiteraard) zal dat voor een gevolg hebben??? Gr jaap
 
Laatst bewerkt:
geen idee waarom de 2 extra erop zitten, ik was er iig blij mee toen er bij mij eentje afbrak. Heb het geheel toen 90 graden gedraait en het pootje aan de andere kant afgeknipt. Nu zitten er dus nog 2 op en die zijn beide benut.

Scheelt me weer een Swashplate verwisselen.
 
Volgens mij is het idd. om ervoor te zorgen dat als er een ampje sneuvelt, je de swashplate kan hergebruiken.


Voor wat betreft een indoor meeting heb ik reactie van het bestuur, ze staan er positief tegenover! Het zal in eerste instantie een eenmalige meeting zijn om alles te proberen en te kijken hoe alles bevalt, daarna kijken we met zijn allen verder.
Het bestuur zou wel graag nog met beheerders willen spreken van andere accomodaties waar wel eens indoor wordt gevlogen, heeft iemand toevallig ervaring daar mee?
(volgende week ben ik waarschijnlijk bij de indoor in Tiel, daar kan ik zo en zo wel navragen).
 
hehe net even op het veldje gevlogen, dikke lol. Beetje duikvluchtjes etc. Werd alleen beetje donker, dus maar gestopt, hoewel het nog goed te doen was met die gigantische rode LED op de ontvanger hehe.
 
Hallo vliegers,

Ik ben even druk geweest met andere zaken maar heb dan toch eindelijk mijn heli weer teruggevonden... ;-)

Aan de hand van mijn eerdere postje [47463] walkera-4-3-picco-z-formaat-42 over het verlengen van de staart nu het volgende.

Ik moet eerlijk zeggen dat hij veel rustiger vloog. Ze reageerde heel rustig op de bewegingen om de topas. Ook naar de vliegrichtingen van de swashplate komend was de 4#3B erg rustig. Dit natuurlijk door de toegenomen lengte...
Toch is er een minpunt. En dat is uiteindelijk het misschieten van het doel waarvoor ik de het staartje proefondervindelijk verlengd heb. Nog steeds moet er naar rechts getrimd worden tijdens het vliegen. Aan/uit met de trim in het midden blijkt hetzelfde resultaat te hebben als voorheen. En dus heb ik van nieuwe onderdeeltjes weer een komplete staart achterop geduwd.
Hierna bleek weer dat hij een klein beetje nerveus kan reageren op de inputs. Al met al een leuk idee maar ik heb helaas niet bereikt wat ik voor ogen had... :-( Dat hoort er nu eenmaal bij, toch?

groetjes uit 't zuiden,

FF
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha misschien toch een vooruitziende blik daar bij walkera om er een paar reserve armpjes op te zetten ivb met de kwetsbaarheid.De armpjes zijn wel iets korter dat de andere heeft dat geen invloed op de uitslag van de swashplate hoewel je er dat natuurlijk weer kan uit trimmen met de pot op de 4.1.Danny jammer dat je niet het gewenste resultaat hebt bereikt met je langere tailboom het was toch een interesant projectje.Dit kwam ik nog tegen voor de liefhebbers (waaronder ikzelf)op de walkera site nu waarschijnlijk te koop.http://www.walkera.com/en1/particular.jsp?pn=Z64G3240104
 
Laatst bewerkt:
Hoi Danny,

De laatste tijd zet ik de zender aan met de staarttrim helemaal naar rechts. Als het helietje dan "gebind" heeft met de zender, dan zet ik de staarttrim een tikkie links van het midden. Dan stijgt ie bij mij mooi recht op. Je hebt dan gedurende je vlucht wat extra trim over voordat je helemaal rechts getrimd bent om hem nog recht te houden.

Groetjes,

Paul
 
Hoi Danny,

De laatste tijd zet ik de zender aan met de staarttrim helemaal naar rechts. Als het helietje dan "gebind" heeft met de zender, dan zet ik de staarttrim een tikkie links van het midden. Dan stijgt ie bij mij mooi recht op. Je hebt dan gedurende je vlucht wat extra trim over voordat je helemaal rechts getrimd bent om hem nog recht te houden.

Groetjes,

Paul

Ik moet bekennen dat ik dit probleem eigenlijk niet ervaar bij mijn 4#3B, heeft het wellicht iets te maken met het sneller dalen van de spanning die de lipo afgeeft als hij leeg raakt? Zal er nog eens op letten als ik hem in de lucht heb.
 
Yep na de hoofdmotor nu ook mijn eerste tailmotortje op.Er moet dus gesoldeerd worden ga vrijdag eens op zoek naar een soldeerboutje.Waar moet ik op letten? Naar welk Wattage moet ik kijken met deze kleine draadjes.Zijn er misschien ook kleine connectortjes op deze schaal die je er zonder solderen opknijpt.Gr jaap
 
ik soldeer met een gewoon boutje. Bovenop de warme bout een druppeltje soldeer, en dan de beide gestripte draadjes in de soldeerdruppel tegenelkaar drukken. Dan heeeeel rustig uit de soldeer slepen en zachtjes blazen.

En ja, van te voren stukje krimpkous eromheen :P
 
Thanks Sty voor de tip.Ik bezit nog zon oud soldeer pistool van 100 Watt of zo het nadeel is dat je daar de trigger van vast moet houden om hem warm te houden kom dus een hand te kort.Ik ben dus aan een nieuw soldeerboutje toe wat is een goed allround boutje voor "helicopters" en met name die micro die wij hier hebben.Het Wattage is toch belangrijk?.Paul jij nog een tip?.Ik denk dat je met zon pook die ik heb de zaak eerder kapot maakt Ha HaGr jaap
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jaap,

Je soldeerpistool is echt veel te groot voor dit prulwerk. De punt, in zoverre je hiervan kunt spreken natuurlijk, wordt ook veel te heet waardoor je isolatie van je draden fikt. Erger is het al je een mainmotor zou willen solderen of iets dergelijks en je hiermee de componenten zou verbranden...
Ik denk dat je met een leuk klein boutje van 15 tot 25watt het beste uit de voeten komt. Weller heeft denk ik zo'n beetje de bekendste en beste modellen waarvan eenvoudig, bij een beetje electronicazaak, nieuwe punten te koop zijn. Verschillende maten voor diverse doeleinden. Een klein licht boutje voldoet voor dit spul prima en hoeft niet meteen meer dan 30 of 40euro te kosten ook. Die dingen gaan jaren mee. Het is mischien persoonlijk maar ik soldeer al zo'n 20 jaar met hetzelfde soldeerstation van Weller. (Oef...over snelle jaren gesproken zég...)

Dit is wel een mooie maat;
810096_BB_00_FB.EPS.jpg


Een standaardje is verdomde makkelijk en kun je eventueel zelf fabriceren. Maak iets onder je standaardje waar je een klein bevochtigd sponsje onder kunt leggen. Kun je voor een enkele euro kopen. Hier kun je af en toe je oud soldeer van je soldeerpunt afvegen. Zodra de hars in het soldeer is verbrand soldeer je je uiteinden niet meer mooi vloeiend met elkaar. Mooier is het om eerst beide delen snel te vertinnen, daarna tegen elkaar houden en kort met je boutje opnieuw te verhitten waarna het netjes samenvloeit en glanzend uithard... ;-)

Veel succes met je zoektocht, Google is your friend!

Danny


PS: ik ben overigens niet geheel blij met het verhuizen van diverse draadjes, jullie?
 
Laatst bewerkt:
wellicht nog een tip;

ik doe aan beide contactpunten die aan elkaar gesoldeerd moeten worden altijd een beetje van dat flux materiaal. Druppeltje tip aan de tip van je soldeerbout, de puntjes bij elkaar en het tin vloeit mooi op de plekken waar je het wilt hebben, krijg je hele mooie soldeer verbindingen mee!

Wil je het netjes afwerken, gebruik dan een stukje krimpkous en plaats dat over het draad voordat je de verbinding soldeert. Na het solderen de krimpkous over het gesoldeerde schuiven, verwarmen (met bv. een aansteker) en de krimpkous krimpt er mooi over heen. Zijn de draden ook meteen geisoleerd!

Ps. als je echt sporadisch soldeert zou je al toe kunnen met een boutje van bijvoorbeeld Conrad, ben je voor 20 euro klaar, beetje flux en soldeertin er bij bestellen en dan kost het allemaal niet de hoofdprijs. (conrad verzend boven de 25 euro bij i-deal bestaling gratis en als je als klant hun klantformulier invult krijg je 7,50 korting! ;) )
 
ik heb zelf de cold heat soldeerbout van conrad, en ben er super tevreden over maar het solderen is wel even wennen!
 
NOOIT FLUX GEBRUIKEN BIJ SOLDEREN! Dat rot weg na een tijdje. Is heeeeeel erg fout. Geeft gegarandeerd problemen na een tijdje. Gewoon tin met goede harskern.
 
@tadango: misschien heb ik mazzel gehad, ik haal na het solderen de resten flux altijd weg en maak alles goed schoon, misschien heb ik daardoor nog nooit problemen gehad...

In ieder geval weer wat geleerd :D (ik heb de kennis ook niet in pacht), ik ga de lokale hobbyzaak eens overvallen voor tin met een goede harskern
 
Hoi Jaap,

Ik heb ook al een jaar of dertig een Weller boutje van 15 Watt (hoezo oud.... hij doet het nog prima).

Ik gebruik harskernsoldeer, altijd prima verbindingen. Ik gebruik ook krimpkous, echter ik heb pas 1 maal een tailmotortje vervangen. Ik ben benieuwd of ik bij een nieuwe motorwissel de krimpkous er netjes af kan krijgen (snijden ???) zonder de isolatie van de motordraden stuk te maken. Iemand ideeen hiervoor??

Paul
 
Thanks voor alle soldeer tips met deze info moet het morgen zeker lukken. WELLER ik denk dat dat hem word.Toch een bekende naam in de soldeerwereld (ik ga voor duurzaamheid).Ik heb vroeger wel veel gesoldeerd maar toen was de electronica nog niet zo klein.Danny wbt de nieuwe indeling ik denk dat we het even tijd moeten gunnen ik heb er niet zon last van uiteindelijk vind je alles terug.Dat sommige mensen zich hieraan storen en anderen gaan afbranden daar erger ik mij wel aan.Dit forum kan een verlengstukje zijn van onze mooie hobby laten we daar gewoon van genieten met zijn allen.Vroeger was er geen forum en zat je op je eilandje met je mooie hobby nu kunnen we ervaringen delen met gelijkgestemden.Gr jaap
 
Mee eens Jaap,

Gewoon even wennen aan de nieuwe indeling. Uiteindelijk kan je alles gewoon weer terugvinden.

Goeie keus Jaap die Weller-bout. Neem er wel zo'n standaardje bij waar Danny het over heeft. Ik heb er zelf ook een, het werkt gewoon prettig, de overtollige soldeer veeg je van het boutje op het sponsje en je kan het hete boutje even in de spiraal "parkeren" als je even 2 handen voor iets anders nodig hebt. Die boutjes zijn zo licht dat ze anders alle kanten opschuiven als je ze gewoon op tafel legt.

Paul
 
Back
Top