het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Een heli, maakt niet uit welke, heeft altijd de neiging om ietwat naar links weg te trekken bij het opstijgen. Heeft te maken met de staartrotor die de heli wat naar links duwt. Maak je er geen zorgen om, je begint er net mee en als je wat meer feeling krijgt met de heli dan voel je dat links wegtrekken al aankomen en corrigeer je dat op gevoel. En hoe meer je oefent des te beter kun je het corrigeren totdat je gewoon loodrecht opstijgt en land.

Zeker in het begin is het heel erg moeilijk om de heli goed in toom te houden, en dan ben je al snel geneigt om maar iets dichter bij de grond te blijven. Het is echter wel waar dat wanneer je ongv 50 tot 75 cm boven de grond vliegt de heli stabieler blijft en beter bestuurbaar wordt.

Als je alleen bent als je vliegt en je probeert je heli een beetje fatsoenlijk in de lucht te houden dan is het geen doen om daarbij ook nog eens je tracking van de bladen te controleren. even los van het feit dat een goede tracking de stabiliteit en vliegbaarheid van de heli goed verbeterd zal je denk ik gewoon teveel moeite hebben met het in balans houden van het toestel. Probeer iemand te regelen die even met je meekijkt. Leg die persoon uit wat tracking is zodat hij/zij ook weet waar op gelet moet worden. Op die manier kan jij je rustig op het in toom houden van je heli concentreren :)

Succes:)

draai ook de potmeter voor de Servo Uitslag zo ver mogelijk naar benee. Met leren hoveren is dat in het begin erg handig, ander ga je geheid over corigeren.

Hallo allemaal.

Ik heb sinds 2 weken een Walkera 4#3b. Hij vloog zo uit de doos niet erg stabiel. het bleek dat een van de bladhouders strakker zat dan de andere. Daardoor ontstaat een z.g. Toilet Bowl Effect (TBE). Ik heb uiteindelijk de strakkere kant wat uiteen gebogen, zodat beide bladen in gelijke mate los zitten. Ze moeten vrij kunnen scharnieren in de bladhouder met zo weinig mogelijk speling. Mogelijk moet ik een nieuwe bladhouder monteren omdat ik er niet zeker van ben dat deze nog zuiver is.

Ik ben er achter gekomen dat de stand van de paddels heel belangrijk is. Moeten aan beide zijden een precies gelijke instelhoek hebben. 5 graden positief is een goede waarde. Ik heb inmiddels een redelijk stabiele vlucht, maar ben nog op zoek naar verbeteringen.

Ik ben nog aan het uitzoeken of het "bic" veertje (ik maakte er zelf een van 0,3 mm staaldraad) nu echt een verbetering is. Wel heb ik veertjes gespannen tussen de kogel van de tuimelschijf en de kogel van de servo.

Daardoor is de speling daar tussen weg.

als de flybar paddles op gelijke afstand en bladhoek staan, de blades getracked zijn etc dan moet hij gewoon goed vliegen. Daar bovenop heb ik niet veel gemerkt toen ik mods ging toevoegen.

hee mensen, wat een info allemaal ! dat waardeer ik heel erg :D

Morgen komt iemand van modelbouwforum even langs :) die gaat mij daarbij even helpen. Hoe kan ik de instelhoek van 5 graden positief instellen? en hoe meet ik die ?

Heel erg bedankt !

Niels aka :newbie: haha :P

6Toenl,

Ik gebruik een kartonnen mal in de vorm van een rechthoekig trapezium, maten 15 x 6,5 x 8 cm.
Ik plaats de paddelstang loodrecht op de staartboom en leg de mal onder de flybar om af te stellen. Dan de rotor een halve omwenteling doordraaien en dan de andere flybar afstellen. Het is niet heel nauwkeurig, maar je krijgt wel ongeveer de juiste instelhoek. Als er verschil is tussen de flybars krijg je onbalans door bladspoorfouten. Dit kan je het beste corrigeren door langs de paddelstang te kijken in de richting van de rotorkop en de stand t.o.v. de zwarte ring ongeveer gelijk te zetten. Het lukt op die manier na enig oefenen aardig om de rotor in balans te krijgen.

Heren,

Jammer dat hier een draadje ontstaat dat al bestaat.... zie

walkera-4-3-picco-z-formaat

In dit draadje krijgen jullie antwooord op al jullie vragen, want deze zijn allemaal al een keer beantwoord.

Moderator, wellicht kan dit verplaatst worden naar bovengenoemd draadje met intussen ruim 700 reacties.

Dit is niet negatief bedoeld, jullie voeren een zeer nuttige discussie, maar laten we het centraal houden.

Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
walkera 4#3b afstellen en andere discussies

Hallo Paul56,

Principieel heb je wel gelijk. Er zijn nu zelfs 3 draadjes over de Walkera 4#3, nl. de verzameltopic 4#3 (piccoZ formaat) , Walkera 4#3b verzameltopic (nu al op pagina 3 van FP/coaxiaal) en deze (Walkera 4#3b afstellen).

De berichten over instellen enz. zijn nogal verspreid. In Walkera 4#3b verzameltopic vind je iets over afstellen op subpagina 4.

In het topic Walkera 4#3 (piccoZ formaat) vindt je relevante berichten op de subpagina's 5 t/m 8, 10, 15, 21, 22, 31 en 32.

Voorts loopt 4#3 en 4#3b nogal door elkaar.

Een suggestie zou zijn om alles wat te maken heeft met 4#3b samen te voegen in een aparte discussie. Of alle afstelinformatie bundelen in deze discussie.

Het kan wel wat overzichtelijker. Wel goed dat iedereen zijn ervaringen blijft melden.

Karel

Laatst bewerkt:
Tenzij iemand het opzich wil nemen een verzamel topic te maken en dat ook daadwerkelijk up-to-date te houden krijg je dit altijd.

#Mijn heli draait om zijn as tijdens het vliegen, en de trim op de zender corigeert dit niet genoeg. Wat kan ik hier aan doen?
- Je staartmotor stoek
- hamsters
- etc

De normale draadjes zijn onbegonnen werk om door te lezen. Het is gewoon een ellelang gesprek waar je aan het eind instapt en alles terug moet lezen, en er niks samengevat word etc.

Werkt niet :P

Ben het er uiteraard mee eens.
Ik ga vanavond de draadjes even bekijken en even overleggen met Bert.
Met jullie goedvinden uiteraard....., kunnen we proberen een schone verzameling van tips samen te voegen in 1 draadje.
Zal dan gelijk kijken of we iets kunnen doen aan de vindbaarheid van dat draadje.
Is wel wat werk, dus als het gewenst is gaan we dat doen maar gun me wat tijd.

Grt,
Eric

Lijkt mij een strak plan :) m'n heli heb ik zelf nu perfect afgesteld, iemand van dit forum is namelijk even langs geweest en heeft mij laten zien dat hij in ene keer op steeg.

Nu nog even over de onduidelijk heden van de draadjes, het is zeker een onoverzichtelijk zooitje geworden, met alle respect maar er zou iemand aan gewezen kunnen worden die alles in 1 reply kan zetten, en daarna alle vragen cq. antwoorden van de reply's die in het draadje verder zijn gemaakt verwijdert. Dan komt het er zo uit te zien :

Van : Forum naam

Vraag :

Blablablablablabla

Iemand reageert hier vervolgens op... met een juist antwoord. En word hieronder weergegeven.

Antwoord.

Even voor alle duidelijkheid, ik probeer alleen maar mee te denken :)
Aangezien ik toch nog een tijd in het ziekenhuis moet verblijven kan ik veel informatie vergaren en verwerken en dit in een mooi topic plaatsen met alle benodigde info en foto's :)

Modjes,, wat vinden jullie hiervan ?

Groeten,

Niels !

Als je daar zin/tijd voor hebt Niels, dan is dat iets wat je gewoon kan doen wat mij betreft.
Dat juichen we uiteraard toe :D
Suggesties:
Misschien je post/onderwerpen eerst bij elkaar editen in een tekstverwerker (Word ofzo).
En het dan misschien mooi overzichtelijk verdelen over een paar postjes in een nieuw draadje.
Leef je uit!! ;)

Heb je ergens hulp bij nodig of kom je er niet uit, dan hoor ik het graag van je :)

Groeten
Eric

Ik ga mij daar voor inzetten :)

Vandaag ga ik aan de slag, en meld me dan wel even bij jou :) zodat je het kan controleren etcetera.

Je hoord van me !

Niels

Top Niels dat je je daar voor wil inzetten. Een leuk duidelijk draadje over ons mini helitje lijkt mij een aanwinst.Gr jaap

Hoi Na de 3e tailmotor wissel (na steeds kortere levensduur)ben ik eens verder gaan kijken.Mijn tail begon te hakken.Korte rukjes naar rechts.Ik heb de kogellagertjes van de tailrotoras eens nader bekeken en voelde daar wat onregelmatigheden inzitten.Het blijkt toch dat deze slechter worden en de levensduur van de motor nadelig beinvloeden.Heb een nieuw kogellager setje besteld en ga de heli reviseren.Heeft iemand ook al eens zijn lagers vervangen.Gr jaap

Back