Maar als de.koeler vies is.
Zie je.dat.toch gelijk aan je persdruk.

Het is een continue draaiende compressor met vier trappen (drie schakelbare en één permanente) en een zeewatergekoelde condenser/vloeistofvat. En de narigheid van "dat zie je toch? " zit hem in die automatisch schakelende trappen. De opbrengst van de compressor richt zich vanwege het expansieventiel en de zuigdrukregeling naar het warmte-aanbod, dus bij meer gematigde temperaturen zie je niks geks.
Als de warmtebelasting matig is, draait ie meestal op de laagste trap met de zuigdruk relatief hoog ingesteld=> weinig warmte aanbod=>expansieventiel niet erg ver open=>weinig koelmiddel.
Wordt het warmer buiten, gaat alleen al daarom het expansieventiel verder open=>meer koelmiddel=> compressor moet harder werken en schakelt een trap bij=> condenser krijgt meer voor zijn kiezen.
Wordt het ECHT warm buiten, dan moet ik handmatig de zuigdruk lager instellen, en daarmee trek je automatisch ook het expansieventiel open.
En OPEENS gaat het heel erg hard.
Die vieze condenser kan die 1e en 2e trap nog wel bolwerken, maar die 3e trap, DIE ga je opeens heel erg zien. Als dan ook nog eens het buitenwater oploopt qua temperatuur, en de luchtvochtigheid er bij, dan loopt het vrij plotseling uit de klauw.
Dus heb ik momenteel de buitenlucht dichtstaan, niet eens vanwege de warmte, maar het extra vocht (de condensatiewarmte daarvan) jaagt dat expansieventiel over de zeik.
En de reden dat ik vrij zeker ben van dat die condenser vies is, is omdat als de boel zo zwaar staat te draaien, dan gaat het water met 25 graden de condenser in, komt er met 28 weer uit (vrij normale delta-T voor die belasting) maar het koelmiddel komt met 44 graden uit het vloeistofvat. Die temperatuur moet VEEL lager zijn (max 5 graden boven de wateruitlaat) en dat betekent dat de warmteoverdracht niet goed is.
Ja hoor... heb gewoon een dicht kijkglas in de vloeistoflijn.Zit er wel genoeg koelmiddel in het systeem?
Laatst bewerkt: