Het Schipperscafe deel 6

download.jpg
genk 20.jpg
IMG_0802.jpg

het witte ding (cyclops) jaren geleden reeds gebouwd .inwendig heb ik de duiktank en motoren gebruikt van zo een graupner duikbootje .het vaarde en dook maar daar was dan ook alles mee gezegd .het probleem was toen om genoeg water langs de motor te krijgen in de straal buisjes .nu met 3D printen zou het geen probleem meer zijn .toch nog eens opnieuw bouwen denk ik

gr raf

Proost Peter! Is bij de splitsing van Margriet- en Van Harinxmakanaal? We noemden dat vroeger De Bakkerij. Onderstaand plaatje moet daar zijn geschoten. Toen (53 jaar terug) ook mooi weer. Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 543276
Beetje laat, maar mooi plaatje Klaas, tijdsbeeld..
Met ons vorige kruisertje is mij regelmatig gevraagd of ik uit de binnenvaart kwam, omdat ik buiten vrijwel altijd met m'n voeten stuurde.
Daar waar de plastic fantastic kapiteins incl pet stram rechtop en witte knokkels aan hun stuurwiel draaiden...
Op ons grote schip heb ik overigens ook een voet aan het roer...
Vaart lekker ontspannen..
IMG_0060.jpg

Pas maar op met dat koperen ding aan je stuurwiel Jinny! Die zou ik er het eerst afhalen. Van boord naar boord draaien gaat net zo makkelijk met een hand tussen de spaken. Tenminste als er ruimte is achter het wiel. Normaal sturen ging ook wel en dan gelijk de jongste zoon mee laten kijken. De oudste stond op een stoel. Die gastjes hebben in hun jonge leven veel gezien en waren vaak bij me in de stuurhut. De box met één kant op de bank en aan andere kant twee bezemstelen als poten. Je ziet nog een oude Decca radar en een bochtaanwijzer. Aan het plafond een deel van de mobilofoon. Inmiddels zijn de mannetjes van toen vijftigers. Gr. Klaas.

1971 Stuurhut 1.jpg

1971 Sturen.jpg

Normaal staat dat spaakje ingeklapt, ik heb 17 slagen van boord naar boord.
Als ik echt haast heb dan draai ik electrisch met het pookje (je ziet 'm net tussen de spaken vh wiel) en met de hand aan het spaakje.
Dan ben ik in 6 a 7 slagen van boord naar boord....
Maar dat gebeurt voornamelijk tijdens manoeuvreren... (krap aanleggen bv)

Het probleem is dat er net te kort ruimte is achter het wiel om pijnloos te kunnen draaien..

Laatst bewerkt:
ls ik echt haast heb dan draai ik electrisch met het pookje (je ziet 'm net tussen de spaken vh wiel) en met de hand aan het spaakje.
Dan ben ik in 6 a 7 slagen van boord naar boord....
Hydraulisch stuurwerk, handpomp en electrische pomp parallel?

Het probleem is dat er net te kort ruimte is achter het wiel om pijnloos te kunnen draaien..
Ja, zo te zien kost je dat het vel van je knokkels of met wat pech gekneusde vingers...

Die koperen spaakjes richtten de meeste schade aan bij het vooruit slaan en het roer door het schroefwater naar de middenstand te laten lopen. Of achteruit varend de controle over het roer verliezen. We hebben het dan over de tijd dat er nog met de hand werd gestuurd. En er waren losplaatsen waar je niet kon zwaaien. Het liefst voer je daar achteruit geladen naar toe. Dan lag je schip mooi gelijklastig en was niet windgevoelig. Had je in Groningen bij de oude Hunze centrale gelost, dan moest je twee km achteruit naar de verbinding met het nieuwe Winschoterdiep. Herinner me dat ik nog maar een paar weken schipper was en we naar werf de Hoop in Schiedam moesten. Het was mooi weer, dus gelijk achteruit de Schie in. Aan één kant van het kanaal legen woonarken. Gelukkig geen schade gemaakt. Gr. Klaas.

Hydraulisch stuurwerk, handpomp en electrische pomp parallel?

Yup, hoewel er geen echte handpomp is, het is bekrachtigt op de een of andere manier.

Die koperen spaakjes richtten de meeste schade aan bij het vooruit slaan en het roer door het schroefwater naar de middenstand te laten lopen. Of achteruit varend de controle over het roer verliezen. We hebben het dan over de tijd dat er nog met de hand werd gestuurd. En er waren losplaatsen waar je niet kon zwaaien. Het liefst voer je daar achteruit geladen naar toe. Dan lag je schip mooi gelijklastig en was niet windgevoelig. Had je in Groningen bij de oude Hunze centrale gelost, dan moest je twee km achteruit naar de verbinding met het nieuwe Winschoterdiep. Herinner me dat ik nog maar een paar weken schipper was en we naar werf de Hoop in Schiedam moesten. Het was mooi weer, dus gelijk achteruit de Schie in. Aan één kant van het kanaal legen woonarken. Gelukkig geen schade gemaakt. Gr. Klaas.
Daarom heb ik ook een voet tegen het wiel, het wiel wil gaan draaien op de electrische bediening...

Gisteren in het kader van mens durft te vragen een defecte accupakket bij een lokale fietsendealer afgetroggelt.
Wetende dat er hier hele mooie en vaak nog goede cellen in kunnen zitten.
Het probleem is alleen om deze eruit zien te krijgen.
Met gewoon een schroevendraaier red je het tegenwoordig niet meer, dus met beleid en allervoorzichtigheid er een flex overheen getrokken.
Niet echt een klusje voor in de huiskamer dus.

Na die tijd kijken welke cellen er bruikbaar zijn of niet.

IMG_20230712_154217.jpg

IMG_20230712_154223.jpg

Yup, hoewel er geen echte handpomp is, het is bekrachtigt op de een of andere manier.
???? Zit er geen pomp achter het wiel? Dat is eigenlijk wel de meest gebruikelijke opstelling. Gewoon een tandwielpomp of axiale plunjerpomp aan het spindel van het wiel.

Daarom heb ik ook een voet tegen het wiel, het wiel wil gaan draaien op de electrische bediening...
Dan zit er een pomp achter het wiel, zonder stormkleppen.
Normaliter zitten er stormkleppen aan het stuurgerei, en ALS er een el-hydr back-up is, hoort er ook een set stormkleppen direct aan de pomp te zitten. Die zitten er bij jou niet, de electrische pomp zet druk op de leidingen en die druk kan de stuurpomp bereiken waardoor die als hydromotor gaat functioneren.
Bij een installatie met handwiel en non-follow-up pookje mag dat niet kunnen.

Aangezien de meeste schepen ondanks onderhoudsvoorschriften vaak nog "met de olie vanaf de werf" varen kan het ook best zijn dat die kleppen in open stand vast zitten, maar als het electrisch stuurwerk later ingebouwd is, zitten ze er vermoedelijk niet.

Laatst bewerkt:
Nu is Jinny druk aan het zoeken hoe het precies in elkaar grijpt met dat stuurwerk. Begrijp ik het goed dat de electrische ondersteuning het stuurwiel niet vasthoudt en pas door een soort centrifugaalkoppeling aangrijpt als de electromotor gaat draaien? De term stormkleppen is voor mij nieuw. Begrijp dat die het roer in positie houden. Nadeel van zo'n systeem (althans dat vind ik) is dat je de druk op het roer niet voelt en puur op zicht moet sturen. Voordeel is dat het minder vermoeiend is. Gr. Klaas.

Ik zal eens zoeken..
Tot dan even wat ik weet,

De hoofdmotor heeft een hydraulische pomp welke het stuurwerk aandrijft.
Ergens zit er nog iets welke een electrische pomp activeert. (weet ik omdat op de werf omhoog het roer ook te bedienen was)
Als ik met het pookje het stuurwerk bedien heeft het wiel de neiging om tegen te draaien.
Als ik tegen de stuit draai slaat het wiel daadwerkelijk terug.

Achter het wiel zit uiteraard ook iets, zal ook een pompje zijn of zo, nog niet uitgezocht (zal wel moeten, anders slaat ie niet terug)

Olie van de werf lijkt mij stug, kwam in '46 van de werf. :D
Olie uit 1989 kan wel, toen is dit (tweedehands) dekhuis met stuurhut geplaatst.
Ook oud genoeg.

De term stormkleppen is voor mij nieuw. Begrijp dat die het roer in positie houden. Nadeel van zo'n systeem (althans dat vind ik) is dat je de druk op het roer niet voelt en puur op zicht moet sturen.
Stormkleppen zijn klepjes vlak voor de rammen, die uitsluitend opengedrukt worden door de druk in de stuurleidingen. Dus draai je niet aan het wiel, dan zal inderdaad het roer blijven staan. Je voelt, ALS je het roer beweegt, echt de krachten op het roer nog wel, maar als er een golf tegen het roer slaat, dan blijft die klap geïsoleerd van het stuurwiel. Op zee is dat een tamelijk harde noodzakelijkheid.

De hoofdmotor heeft een hydraulische pomp welke het stuurwerk aandrijft.
Ergens zit er nog iets welke een electrische pomp activeert. (weet ik omdat op de werf omhoog het roer ook te bedienen was)
Als ik met het pookje het stuurwerk bedien heeft het wiel de neiging om tegen te draaien.
Als ik tegen de stuit draai slaat het wiel daadwerkelijk terug.

Achter het wiel zit uiteraard ook iets, zal ook een pompje zijn of zo, nog niet uitgezocht (zal wel moeten, anders slaat ie niet terug)
Dat klinkt bijna als een telemotorbediening: Werktuiglijk aangedreven pomp met verstelbare opbrengst, waarbij de verstelling gedaan wordt door een hydrauliekcylinder die weer door het stuurwiel op de brug bediend wordt, en een terugkoppelstang vanaf de roerkoning. Dat levert een soort van "servo" gedrag op, waarbij het roer de stand aanneemt die overeenkomt met de stand van de telemotorcylinder.

Alleen: bij een telemotor stuurmachine is het nodig dat die werktuiglijk aangedreven verstelbare pomp bij de roerkoning opgesteld staat i.v.m. die terugkoppelstang, en dat strookt niet echt met "hoofdmotor-aangedreven".

Maar er zijn natuurlijk méér methodes om een roer te bewegen. Ik had niet verwacht dat jouw scheepje een dergelijk stuursysteem (hoofdmotoraangedreven stuurpomp)
zou hebben, gezien die "17 omwentelingen van boord tot boord" want dat zou voldoende moeten zijn om dat roer gewoon op "menskracht" te laten bewegen.

Ons "nood-noodstuurwerk" (zeg maar, de állerláátste optie) is een vergelijkbaar stuurwiel met pomp, die rechtsstreeks op de cylinder levert (wel met stormkleppen er tussen uiteraard), en je bent ruim een minuutje bezig om het roer van midscheeps tot vol aan boord te draaien. Dat is een roerblad van ruwweg 3,5 x 2 meter.
Dergelijke trage roerbewegingen zijn totaal ongeschikt voor alles wat geen spiegelglad water is.

Ik ga dat nog eens uitzoeken Bert, en anders ben je in het volgend verlof welkom aan boord om het persoonlijk te bestuderen.... :D

vandaag weer een ton van de water partij in orde gezet.
de rand een eerste laag polyester en doek gegeven zodat k morgen de randen kan afwerken
ook de ijzeren ringen die rond de ton zitten met inox schroeven vast gezet.
door de hitte die we gehad hebben waren deze gewoon los gekomen en lagen op de grond
nu dus binnen 4 lagen polyester gezet en dient het hout alleen nog als decoratie

gr raf

Gisteren in het kader van mens durft te vragen een defecte accupakket bij een lokale fietsendealer afgetroggelt.
Met gewoon een schroevendraaier red je het tegenwoordig niet meer, dus met beleid en allervoorzichtigheid er een flex overheen getrokken.

Fokko, Zitten die cellen per 2 in serie aan elkaar gelast, of kun je ze per stuk scheiden. Zit er ook nog elektronica tussen om ze te laden?
Het zou mooi zijn als je een schema kunt bemachtigen. Dan heb je een idee hoe alles aan elkaar geknoopt zit. Hoeveel Ah heeft een cel.
Wel wat van te gebruiken voor je tweeling zeker? Succes ermee! Gr. Klaas.

ik betaal minder voor deze cellen maar als het deze zijn heb je een mooie slag geslagen want bijna 18 euro per cel is fors aan de prijs
https://www.tme.eu/Document/40f2659afab69dbec94c09cc473a0e25/ICR18650-26F.pdf
5200 mA ontladen is ook mooi
icr is samsung
18650 is het formaat (meet ze maar eens op)
en het belangrijkste is de 2 of 3 letters/cijfers die er achter staan om de juiste data sheet te vinden
ik doe het ook zo hoor en deze die goed zijn gaan nog een lange tijd mee

gr raf

Zijn idd samsung cellen, deze zijn de eersten die ik fatsoenlijk los kreeg.
De rest moet nog.
Als ik nog meer nodig had kon ik wel langs komen.

IMG_20230713_135136.jpg

Back