De term stormkleppen is voor mij nieuw. Begrijp dat die het roer in positie houden. Nadeel van zo'n systeem (althans dat vind ik) is dat je de druk op het roer niet voelt en puur op zicht moet sturen.
Stormkleppen zijn klepjes vlak voor de rammen, die uitsluitend opengedrukt worden door de druk in de stuurleidingen. Dus draai je niet aan het wiel, dan zal inderdaad het roer blijven staan. Je voelt, ALS je het roer beweegt, echt de krachten op het roer nog wel, maar als er een golf tegen het roer slaat, dan blijft die klap geïsoleerd van het stuurwiel. Op zee is dat een tamelijk harde noodzakelijkheid.
De hoofdmotor heeft een hydraulische pomp welke het stuurwerk aandrijft.
Ergens zit er nog iets welke een electrische pomp activeert. (weet ik omdat op de werf omhoog het roer ook te bedienen was)
Als ik met het pookje het stuurwerk bedien heeft het wiel de neiging om tegen te draaien.
Als ik tegen de stuit draai slaat het wiel daadwerkelijk terug.
Achter het wiel zit uiteraard ook iets, zal ook een pompje zijn of zo, nog niet uitgezocht (zal wel moeten, anders slaat ie niet terug)
Dat klinkt bijna als een telemotorbediening: Werktuiglijk aangedreven pomp met verstelbare opbrengst, waarbij de verstelling gedaan wordt door een hydrauliekcylinder die weer door het stuurwiel op de brug bediend wordt, en een terugkoppelstang vanaf de roerkoning. Dat levert een soort van "servo" gedrag op, waarbij het roer de stand aanneemt die overeenkomt met de stand van de telemotorcylinder.
Alleen: bij een telemotor stuurmachine is het nodig dat die werktuiglijk aangedreven verstelbare pomp bij de roerkoning opgesteld staat i.v.m. die terugkoppelstang, en dat strookt niet echt met "hoofdmotor-aangedreven".
Maar er zijn natuurlijk méér methodes om een roer te bewegen. Ik had niet verwacht dat jouw scheepje een dergelijk stuursysteem (hoofdmotoraangedreven stuurpomp)
zou hebben, gezien die "17 omwentelingen van boord tot boord" want dat zou voldoende moeten zijn om dat roer gewoon op "menskracht" te laten bewegen.
Ons "nood-noodstuurwerk" (zeg maar, de állerláátste optie) is een vergelijkbaar stuurwiel met pomp, die rechtsstreeks op de cylinder levert (wel met stormkleppen er tussen uiteraard), en je bent ruim een minuutje bezig om het roer van midscheeps tot vol aan boord te draaien. Dat is een roerblad van ruwweg 3,5 x 2 meter.
Dergelijke trage roerbewegingen zijn totaal ongeschikt voor alles wat geen spiegelglad water is.