Het Schipperscafe deel 6

Het slechte weer heeft helaas een naar bij-effect gehad... "iemand" hier aan boord (niet ik) was van mening dat brandstof niet gemengd mag worden want dat zou problemen kunnen geven, dus mag ik alleen de lege tanks bunkeren, niet "on top" (halfvolle tank bijvullen), en dan is het de bedoeling dat de achterbunkers zo leeg mogelijk gevaren worden, voordat de verse brandstof naar achteren gehaald wordt. Dat heftige geslinger met een klein plasje brandstof er in heeft alle vuil van de wanden losgewerkt, met als gevolg dat de purifier dichtsloeg. Dan maakt ie niet meer schoon, maar geeft ook geen alarm. Vieze brandstof in de dagtank, en in EEN dag alle brandstoffilters uit de store verbruikt (normaliter goed voor 6 maanden of zo).
Dus nu lig ik al vanaf 9 uur vanavond op de hoofdmotor en asgenerator te draaien, die kan iets langer met zijn filters toe, de purifier maken we nu om de 12 uur schoon en staat vooreerst uitsluitend op de dagtank te circuleren, maar theoretisch doet die er 3 dagen over om die dagtank schoon te krijgen.
Het vuil heeft helaas ook de tank van de noodgenerator verzadigd, dus die is niet bruikbaar (wel voor nood, maar niet voor langdurig). Ik verwacht vannacht nog minstens een keer de filters van de hoofdmotor te moeten wisselen (en dan hebben we daar ook nog maar twee van). Gaan een paar spannende dagen worden...

Laatst bewerkt:
En je draagt zeker geen panty's Bert? Anders kon je daar een noodfilter van maken en gebruiken als voorfilter. Geen idee of al biodiesel bij jullie brandstof wordt gemengd. Die is nogal gevoelig voor vocht en dan heb je weer zo bacteriegroei. Drew had indertijd biocide om die te killen, maar die was weer schadelijk voor de bacteriën in de waterzuivering, waar het afgedrainde water uit de gasolietanks doorheen liep. Hopelijk heb je goede drainvoorzieningen aan je dagtank(s) en kun je dat afgetapte water een beetje kwijt. Had op mijn zeilboot een RVS brandstoftank van 90 liter, maar helaas geen aftapmogelijkheden. Gelukkig wel een goed voorfilter met waterbowl. En daar zat na 15 jaar nagenoeg geen vuil in. Wel zorgde ik ervoor dat ik schone diesel tankte en de tankdop aan dek 100% waterdicht was. Succes met de filteroperaties. En de procedures aanpassen dat je dagtank vol zit eer het onstuimig wordt. Hieronder een plaatje van de waterafscheider, nadat we 14 jaar met de boot hadden gevaren. Geen idee of de vorige eigenaar er iets aan had gedaan. Denk het niet want de man was niet technisch. Dan is het vuil over 25 jaar opgespaard.Gr. Klaas.

.
Waterafscheider Vuil.JPG

Geen idee of al biodiesel bij jullie brandstof wordt gemengd. Die is nogal gevoelig voor vocht en dan heb je weer zo bacteriegroei
Tegenwoordig is dat verplicht. Geloof dat minimaal 10% bio de norm is tegenwoordig. Meestal is onze diesel goed watervrij, en ik heb in de 6 jaar dat ik op dit bootje zit nog nooit gezien dat de centrifuge water "produceerde", afgezien van die ene keer dat een matroos zich vergiste tussen de vulpijp van de voorpiektank en de peilpijp van SB voor bunker.... Toen hebben we wel even wat issues gehad, maar gelukkig geen bacteriegroei.
Drew had indertijd biocide om die te killen, maar die was weer schadelijk voor de bacteriën in de waterzuivering, waar het afgedrainde water uit de gasolietanks doorheen liep
Heu... dat "werkt allemaal wat anders" op een zeeschip...
Hopelijk heb je goede drainvoorzieningen aan je dagtank(s) en kun je dat afgetapte water een beetje kwijt.
We hebben geen water probleem, en ook niet gehad afgezien van die ene keer... Maar de aftapmogelijkheden zijn hier slechts theoretisch aanwezig: er zitten aftapkranen, maar zodanig geinstalleerd dat ze niet eens bereikbaar zijn.
Het grootste probleem is dat brandstof tegenwoordig nogal wat Wax en Parafinen bevat, en die slaan neer in de tanks, en net als bijvoorbeeld vet op een open lager, vangt dat vuildeeltjes af. Leuk zou je zeggen, want dat houd vuil uit je filters weg... Yup... Totdat dat neergeslagen vuil van jaren in heel slecht weer loskomt door het geklots.

Je moet dat zo zien, er staat hier een klein centrifugaalseparatortje en die krijgt per dag ongeveer 7 a 8 kuub gasolie te verwerken, in een constante flow (wat al gelijk het idee van panties nogal onbenullig maakt, dat werkt niet :D). Normaal maken we die centrifuge om de week schoon.
Dat ding heeft een vuilcapaciteit van pak hem beet 300, mischien 400 ml vuil. dan zit ie vol en houd hij op met schoonmaken. Probleem is: dat zie je niet aan de buitenkant, hij geeft geen alarm, hij draait gewoon en je ziet brandstof door het kijkglaasje gaan en alles. Dat schoonmaakinterval is dus min of meer een kwestie van ervaring. Meestal zit ie na een week ongeveer "halfvol"
Nu bleek hij (achteraf geredeneerd) binnen een dag na de laatste schoonmaak, helemaal dichtgeslagen te zijn, en daarna heeft ie nog een dag lang min of meer ongereinigde brandstof naar de dagtank staan draaien.
En toen liepen dus de filters van die hulpkar in schrikbarend tempo vol.

We hebben stinkende mazzel gehad dat het ergste gebeurde terwijl we ten anker lagen, en dat dat vuil dus niet in de filters voor de hoofdmotor terecht is gekomen, en dat ik de dagtank "schoon genoeg" heb gekregen voordat we weer moesten varen.
Tenminste, vannacht/vanmorgen de schelde op, zagen we eigenlijk geen zichtbare achteruitgang van de brandstofdruk naar de hoofdmotor.
Gisteravond een paniekbestelling er uit gegooid voor 8 filters voor die hulpmotor, want alles was op, en gelukkig, net na de lunch kreeg ik er wel 12... :banana::banana::banana::banana:
Helaas geen filters voor de hoofdmotor, maar ik heb vrij goede hoop dat ik die niet nodig ga hebben.
Vannacht na vertrek brandstof van voor naar achter halen, dan zit er weer "level" in de achterbunkers, en dan zou de hele ellende voorbij moeten zijn.

In België geen filters voor een Belse motor, Bert? Of mocht je de Schelde niet zover op? Hoop dat je "buiten" een beetje rustig weer treft. Geen verwarming in je bunkers met die waxy brandstof? Of zijn de bunkertanks vrij van de scheepshuid? Gr. Klaas.

OH, vast wel dat ze hier filters hebben, die hebben ze overal. Dat zijn geen merkspecifieke filters (dat zijn ze eigenlijk nooit, tenminste, niet specifiek voor de motor. Dezen komen geloof ik uit Engeland origineel).
Maar dat is vaak niet het probleem, het gaat om de inkoop-kanalen. Anderhalf of twee weken terug had ik een dingetje met de krukas-afdichting, lagen we ook in Antwerpen, maar dan komt er ook een monteur van de nederlandse dealurt helemaal midden in de nacht naar Antwerpen gereden... Op zich wel prettig, want we spreken elkaar na al die jaren op voornaam-basis aan...

En nee, geen bunkerverwarming, en de bunkers aan de huid. Normaal is het geen probleem, ook in de winter niet. Het is niet de wax zelf die het probleem vormt, maar het andere vuil wat in die wax ingekapseld ligt.

Nu was ik vorige week drie dagen doorlooptijd bezig met het vervangen van een motorkabelboom om een Alfa TBi brommer…
Maar dat pieterpeutergemieter nader tot alpine-speleogie valt in het niet bij dat soort scheepswerk.
Dus maar weer de dubbele duimen omhoog voor Brutus!
Wat-een-verhaal-zeg!

Laatst bewerkt:
Alles lijkt wat te kalmeren, al maken we de purifier nog iedere dag schoon en dan komt er toch nog steeds een aardige handvol vuil uit.

Toch mooi, dat alfa mensen beslissingen nemen over beta problemen.
Jammer genoeg zijn de eerste zo assertief, adrem, dat de techneut, beta man, voordat hij heeft kunnen uitleggen, deze al verbaal in de hoek wordt gezet.
Bij de oplossing is de eerste groep zeer voorspelbaar, niet aanwezig.

Toch apart dat Alfa motorica in Delta vakken passen en in Bèta vakken geen Alfa inzichten steken.
Hoewel in het DOHC-zijn, een overeenkomstig clossflow denken heerst... :D:yes:

Een Alfa motor is waarschijnlijk door een Beta persoon ontworpen.
Waarom?
De motor start wanneer je dat wilt en gaat geen discussie aan.

Toch mooi, dat alfa mensen beslissingen nemen over beta problemen.
Jammer genoeg zijn de eerste zo assertief, adrem, dat de techneut, beta man, voordat hij heeft kunnen uitleggen, deze al verbaal in de hoek wordt gezet.
Bij de oplossing is de eerste groep zeer voorspelbaar, niet aanwezig.

Mijn verzoek om overplaatsing (of in elk geval split-up van dit team) ligt al een tijdje bij kantoor...

En het idiote is, pak hem beet 23 jaar geleden, mijn eerste of tweede reis als 2e WTK had ik deze lul als leerling...

De motor start wanneer je dat wilt en gaat geen discussie aan.

Vandaar mijn woordendansje van Alfa en Beta ;)
het geeft zwarte handen...

Nou... mijn brommer antwoorde democratisch brutaal in P-codes!
iedere start weer. Nu ben ik oprecht sleutelfiguur of houder, en begreep niet waar die klotsplapse spontane ECU-opstand vandaan kwam.
En of ik een weerwoord tegen de technische brutaliteiten had.
Ingekleurd en in 3-voud ingeleverd, via IDeal... afgetikt.
Zo heb die democratische dichterlijke vrijheid in de kiem kunnen smoren.
Een goede boom opgezet.
Start nu weer zonder morren en humeur, poeslief.

Ik heb een dagelijkse brik waar een Alfa motor in zit, (eigenlijk een Fiat-GM concept, directe injectie en 2x VVT). Maar het is een Lancia wat het label mij verteld. Label!
Intensive care aangestuurd. Helaas een kabelbreuk op listige plaats.
Reparatie eigenlijk onverstandig op oude kabels en connectoren.
Vervanging een betere optie. En afgerond.

Het Beta techniek-geval is het klassieker verhaal.
Alfa was nog gescheiden van Fiat, en Lancia amper gered van de ondergang.
Ging voort met de power-trains van Fiat, zei het in aangepaste vorm.
Uiteindelijk de basis voor een enorme doorontwikkeling in motorentechniek,
en kwam zo in het in het ooit concurrerende Alfa Romeo, onder voorklep.
Niet veel met inhoud qua modelbouw van doen... wel het transport er van...
Autotechniek blijft leuk.

Laatst bewerkt:
Kun je weer verder met je Pokkebootje. Hoe is dat avontuur eigenlijk afgelopen? Toch niet gezonken intussen? Geniet van je verlof verder. Van de purifier naar de airfryer. Eet ze straks. Gr. Klaas.

Kan me er iets bij voorstellen Bert. Na je verlof kan je weer tot vervelens toe varen en sleutelen. Leef je maar lekker uit met je vliegerij. Midden deze maand ben ik 50 jaar schipper af. In 2005 afgezwaaid als Marine Coördinator en de zeilboot deden we in 2009 van de hand. Nu moet ik het qua varen van mijn modelscheepjes hebben. Hoop dat nog een jaar of drie te kunnen doen. En dan een tijdje op mijn herinneringen te kunnen teren. Wat dat betreft nog niets te klagen. Gr. Klaas.

Hoop dat nog een jaar of drie te kunnen doen.
:D zolang jij nog goed genoeg ter been blijft om een bootje naar de waterkant te dragen, kun jij modelschipperen. En het mooie is, je kunt dat doen ALS en WANNEER jij er zin in hebt... Niets moet...

Mijn buurman had met me te doen en kwam met een opvouwbare bolderkar aan. Had hem een keer meegenomen om hier aan de plas te bootjevaren. Toen iemand bij hem op de camping stopte en zijn bolderkar opruimde dacht de goede man aan mij. Eerst had ik het idee, wat moet ik daar nu weer mee, maar toen de vissteiger een keer bezet was, Smit Finland in de bolderkar en op naar de andere kant van de plas. Bijna 10 kg boot, zender, en wat andere attributen verveelt gauw om in de hand mee te slepen. En inderdaad ben alleen afhankelijk van het weer om te varen. En ook een beetje van de regering thuis. Maar dat lukt allemaal wel. En over 14 dagen mag één van de bootjes (avatar) een week mee op vakantie naar Mollebonenland. :). Gr. Klaas

Back