Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

1. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Een andere optie was een warmtewisselaar met een elektrische circulatiepomp. Het spul was toen 28 jaar oud en weer schoon. We hebben er nog 3 jaar mee gevaren en besloten geen diepteinvesteringen meer in te doen en In 2009 verkocht. Gr. Klaas.

2008 Tiengemeten 3.JPG

2. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017

Pensioenen....
    Met 67 jaar met pensioen, leuk bedacht voor iemand die fultime 32 uur werkt.
    Die werk dan maar de helft van iemand die 60 tot 70 uurtjes per week arbeid verricht.
    Dan is een jaartje langer werken in verhouding 2 jaar.
    Niet bij stilstaan wat dat doet over je werkbare levensjaren.
    En als je eens between jobs zit werd je neergezet als werkschuw tuig door iemand die amper 24 uur per week werkte bij het uwv.
    Gelukkig hoef ik nog maar tien jaar.......

3. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Belangrijkste is je gezondheid en dat je in je werk ook voldoening vindt. Als pensionado heb ik makkelijk praten natuurlijk. Ook ik heb weken van meer dan 100 uur gemaakt en me wel eens afgevraagd voor wie ik dat deed. 's Nachts schoot het veel beter op, maar je moest wel wakker blijven. Je blijft zelf verantwoordelijk wat je van je lijf vraagt en ik heb na het lossen de rederij wel eens gebeld dat we gingen slapen zonder de wekker te zetten. Maak het je die tien jaar een beetje naar de zin Fokko! Gr. Klaas.

Jan Walpot vindt dit leuk.
  4. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Daar heb je meer dan gelijk in , als gepensioneerde zie ik dat ook zo .
    Op mijn 15 begonnen als elektrieker met normale weken van 60uur en meer , en tot men 30e avondschool erbovenop .
    Daarna op men 40 als zelfstandige met soms nog meer uren maar was blij dat ik op men 60 kon stoppen en op pensioen gaan , 45 jaar werken kruipt echt wel in je lijf .
    Nu 4 jaar gestopt en ik moet zeggen dat ik eigenlijk dom ben geweest om zoveel gewerkt te hebben , het enige dat goed eraan was is dat men pensioengeld een beetje hoger is .
    Je leeft maar één keer en dat gaat vlugger dan je denkt !!!!!
    Groetjes
    Ronny

Jan Walpot en k-k vinden dit leuk.
  5. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ja, de tijd vliegt Ronny. En dan heb jij nog het geluk dat je als zelfstandige ook aan je oude dag hebt gedacht en pensioen opgebouwd. Dat schiet er bij zelfstandigen wel eens bij in. Nadeel van die snel lopende klok is het besef dat er ook een eind komt aan de rit. In het appartement waar ik sinds 2002 woon overleden er vorig jaar 3 en 2 kregen een herseninfarct. Op één na allemaal leeftijdgenoten. Een paar weken geleden viel de buurvrouw 3 x op één dag en is met de ambulance afgevoerd. Hoop dat ze weer zover komt dat ze voor zichzelf kan zorgen, maar heb er een hard hoofd in. Zulke dingen zetten je wel aan het denken. Je realiseert je dat je niet meer over de heg kunt springen en je meeste brood al op hebt. Desondanks blijf ik binnen mijn grenzen leuke dingen zoeken om daarvan te genieten. En blijf ik dankbaar, om in scheepstermen te spreken, dat we stroom en wind mee hebben gehad. En als het getij verloopt verzetten we de bakens maar. Gr. Klaas.

Marc w, Jan Walpot, Bootjebouwer 2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh, ik kom niet aan de 70 uur per week... Dat is de pest: Wij moeten een heel ingewikkelde werk/rusturen administratie bijhouden, en als ik die bekijk, kom ik mischien aan 48 uur per week of daaromtrent.
    Maar wat ze wel eens vergeten: ik WÓÓN op mijn werk, en die boel draait 24 uur per dag, 7 dagen per week door. Je bent dus, in je achterhoofd, ALTIJD met je werk bezig, zelfs als je slaapt (ik wordt wakker als er een geluid verandert bijvoorbeeld). Voeg daar het lawaai, het trillen/schudden/schokken aan toe, de soms extreme temperatuurwisselingen (onder de wat extremere omstandigheden is 50 graden temperatuurverschil tussen de ene deur en de andere geen uitzondering) en de stress die er op de achtergrond altijd is, en dan kan het NOG zulk leuk en interessant werk zijn, het is gewoon slopend. Ik heb meerdere oud-collega's gezien die maar 2 jaar of minder van hun pensioen hebben kunnen genieten, ondanks dat ze er toen nog met 60 uit konden. Ongetwijfeld zal de drank, die vroeger op de koopvaardij rijkelijk vloeide daar een rol in meegespeeld hebben, overigens, want dat rijtje vroeg vertrokken collega's waren wel zonder uitzondering trouwe fans van Ome Freddy...

7. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Ik heb nu 12/12 en dan heel wisselend.
    Maar zit wel gemiddeld rond de 60 a 70 uur.
    Toen ik nog internationaal reed was het zondag weg en met wat geluk zaterdag terug.
    Dan zat je de hele week in dat eh hok op wielen en geen loopje.
    Zitten/laden/lossen/zitten en slapen achter de stoel waar je overdag of snachts in zat.
    Elk vreemd geluidje bij je wagen op eender welke parking was je scherp.
    Deuren op slot en de ramen potdicht en hopen dat ze anderdaags je diesel niet gejat hadden of je huif niet open lag.
    dergelijke praktijken gebeurt dus niet alleen in het buitenland maar ook gewoon rond de grensgebieden in Nederland.
    Met wat ik nu verstouw hebben we daar geen last van, voorheen in de chemie trouwens ook niet maar tnt vrachten des te meer.
    Niet stilstaan en alleen maar door....
    Ach alles bij elkaar had dat ook wel zijn charmes en soms mis ik het ook wel behalve op vrijdag als ik al die mannen ( en vrouwen ) richting de grens zie rijden.
    Ik weet dat ik in mijn eigen mandje slaap en voor hun is het maar weer afvragen wanneer dat gebeurd als ze al thuis komen ( een ongelukje is zo gebeurt ).
    Ik heb collega's gekend die elke dag thuis kwamen, maar ook die elke week of om de week, maar heb ze ook gekend die nooit meer thuis kwamen.
    Hoe ouder ik wordt hoe meer me dat raakt, het went nooit.

8. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Vandaag op kraambezoek geweest in Nederland :)
    20230507_155409k.jpg

Marc w, Peter58, Broeckx Ronny en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Ha leuk ;-)

10. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Heel toepasselijk dezer dagen , een King Charles met puppies !!!

raf en Herby63 vinden dit leuk.
  11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Afgelopen winter " Bugsier 3" voorzien van een HF regelaar. De oude liet de motor piepen en dat verstoorde het motorgeluid via de Beier module. Eergisteren eindelijk mooi weer en een proefvaart gemaakt. Verliep goed totdat de boot opeens maar amper vooruit kwam. Dacht eerst vuil in de schroef, maar niets kunnen vinden. Thuis wat proeven gedaan. Draaiend op de accu zelfde probleem. Draaiend op een regelbare voeding, lrobleem weg. Deze CTI HF regelaar heeft een Lipo detectie en limiteert bij 9 (3S) of 6 V (2S) de uitsturing van de ESC naar 25%. Gisteren nog eens onder belasting gemeten en blijkt dat de samengestelde (2×2 en 2×3 cellen) 4 Ah accu "inkakt". Nu nog zoeken waar het lek zit. Mooi een slimme ESC te hebben, maar de limitatie is niet uit te schakelen. Reset zich pas na uit- en inschakelen. Eens kijken of goed doorladen van het accupakket soelaas biedt. Wordt vervolgd. Gr. Klaas.

12. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tijd voor een goede accu, blijkbaar....

13. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Zou best eens kunnen Bert. Eerst maar eens flink doorladen en kijken wat er dan gebeurt. Het is een samengesteld accupakket bestaande uit 2 x 3 4Ah Nicad cellen en 2 x 2 4Ah Nimh cellen. Weet het door elkaar gebruiken van Nicad en Nimh is een soort vloeken in de kerk. Naast de motor zitten van origine bakjes voor 6V 3Ah loodaccu's. Die accu's waren jaren geleden op en dan behelp je je met wat er op dat moment is. Blijft het probleem bestaan, dan de pakketten eruit en kijken of er slechte cellen in zitten. Kan een nieuwe 12 V 4 Ah Nimh combinatie maken, of 2 x 3Ah 6 V nieuwe loodaccu's plaatsen en de boot opnieuw ballasten. Wil niet aan de Lipo's, want die moeten er steeds uit om te laden. Zal best wel weer lukken. Gr. Klaas.

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Eerst maar eens een test onder belasting en dan kijken of ergens een dode cel zit. Gisteren de lader erop en afgesteld op 0,1 C.
    Geladen tot 13:15. Intussen een 12 Volt 21+5 Watt lamp aangesloten op de uitgang van de regelaar. Met een servotester de regelaar aangestuurd naar vollast en de lamp ging aan. Amperage niet gemeten, maar dat zal rond de 2 A zijn geweest.
    Om 13:15 gestart de accu te belasten. Intussen de multimeter aangesloten op de lamp om het voltage te meten.
    13:30 10,72 V. 13:45 10,35 V. 14:00 10,10 V. 14:15 9,7 V. 14:30 8,65 V.
    Rond 14:00 de pakketten apart gemeten. Op de Nimh cellen 1,79 en 1,74 Volt. Op de Nicads 3,34 en 3,12 Volt. Gelukkig geen dode cel. Tijdens de test is de regelaar niet teruggeschakeld naar 1/4 vermogen, dus aan de accukant is de spanning boven de 9 Volt gebleven. Zo te zien storten de Nimh cellen verder in dan de Nicads. Nog maar eens 24 uur laden en weer een test, waarbij direct aan de accupakketten gemeten zal worden. Best kans dat na een paar keer laden de prestaties beter worden. In de boot zit in het laadcircuit een lampje dat de laadstroom beperkt tot 0,1 C. Maar als tijdens het laden de accuspanning oploopt zakt de laadstroom omdat het lampje minder fel gaat branden. Geen high-tech, maar gecopieerd van mijn intussen 50 jaar oude Titan lader. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  15. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    En waarom moeten die er dan uit ????
    Als je lipo's behandelt zoals het moet , zijn ze even veilig dan Nimh of Nicad's .
    Ik laad mijn lipo's altijd op met 1/10 van de batterij en nog nooit is er één warm geworden of stuk gegaan , ook niet na drie jaar .
    Natuurlijk als je gaat laden met 1/2 , of meer , dat is wat anders !!!
    Groetjes
    Ronny

16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ronny, Op zich zijn Lipo's prima dingen, maar voor die paar jaar dat ik nog actief ben met varen begin ik er niet meer aan. Heb er ook geen laadapparatuur voor. Misschien dat ik met enige moeite 2 x 2,5 Ah 12 V. accu's kan plaatsen door de bestaande accubakjes aan te passen. Zou aan BB het voorste en aan SB het achterste kopschotje kunnen verwijderen, maar dan ben ik aan BB de bevestiging voor het platform, waarop de apparatuur ligt, kwijt. Naar achteren gaat niet wegens de stuurservo. Als je nieuw bouwt lukt dat beter dan in een afgebouwd schip. Denk dat ik voor het varen het accu-pakket onvoldoende heb geladen en het allemaal met een sisser afloopt. Als ik per lading 2 à 3 uur kan varen is het goed genoeg. Toen de boot nieuw was (1976) heb ik er een 1,6 m lange baggerschuit bij gemaakt. Daar gingen 14 straatklinkers in. Was met 60 kg een leuk sleepobject en gaf de boot (en motor) iets te doen. Nu vaar ik enkel nog met de losse boot en zelden nog volle kracht. Met het geluid van een direct omkeerbare 6-cilinder Deutz geeft manoeuvreren me nu de meeste voldoening. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  17. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Ik ben helemaal verliefd op die 18650 liion celletjes.
    Zelfde spanning als lippo en kan je net zo verwaarlozen als een nimh.

18. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    En waar laad je die mee Fokko? Gr. Klaas.

19. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Ik heb daarvoor zo'n voltkraft ladertje.
    Een klein alleskunnertje.
    Je kan ook losse bms ladertjes kopen die 1 /2 of meer cellen laden. Screenshot_20230513_225756.jpg

20. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Cellen kwamen uit een oude boormachine en het was liefde op het eerste gezicht, mede omdat het gratis was.
    Ze kunnen ook in laptops zitten maar die kunnen de hige stromen niet verwerken en kakken gelijk in.
    Eigenlijk hetzelfde als lipos

Deel Deze Pagina