Stond er vroeger geen ABC in en hoeveel paarden heeft deze?
Oh, DAT scheepje, daar staat nog steeds een ABC in... Ik zit nu, ENDELIJK, na een kleine tien jaar, weer op de scheepjes waar ik oorspronkelijk voor ingehuurd was. Alleen draaien ze nu geen zware olie meer, in verband met de zwaveluitstoot.
Beestje staat voor 3500 pk te boek, maar draait er, naar het brandstofverbruik te oordelen, slechts zo'n 2700, mischien 2800. Ik heb daar geen echt goede meetmethode voor. Hoewel eigenlijk allang in het vermogensgebied waar diagrammen trekken eigenlijk gewoon een must is, wil je problemen een beetje tijdig op het spoor zijn, hebben we hier nog steeds alleen maar een piekdrukmeter.
Qua ketels heb ik nu de beschikking over twee Konutherm Thermische olieketels van 2300 kW per stuk (zal op vol vermogen in de orde van grootte van 200 liter per uur per ketel zijn) en een uitlaatgassenketeltje van 850 kW, maar die doet het alleen als we varen uiteraard, en dat opgegeven vermogen is "nogal onzeker". Die warmet gaat dan weer naar OF een ladingverwarmingssysteem van 3000 kW, OF een Butterheater van 3650 kW of soms allebei een beetje, maar dan kan het niet voluit natuurlijk, want zoveel warmte hebben we nu eenmaal niet.
Verder heb ik nu de beschikking over 3 generatoren van 380 kW per stuk, en voor op zee een asgenerator van 660 kW. Al met al best een leuke installatie, en toen het van de werf kwam, tamelijk modern, maar ook weer niet het meest moderne of luxueuze spul. Een als het functioneert, erg prettig schakelbord en Power Management Systeem, maar helaas zijn de hulpmotoren tamelijk onbetrouwbare dingen. Er is erg weinig voor nodig om van "niks aan de hand" naar "met moeite het licht aan kunnen houden" te verzeilen. Ik kende dit schip vroeger als mijn broekzak (en in principe nog wel) maar er hebben hier in de laatste paar jaren ploegen in de vetput rondgelopen die liever lui dan moe waren, met tussendoor figuren die heel goed konden sleutelen, maar verder niet zo heel veel in hun mars hadden qua administratie en onderhoudsstrategieën. Vorige reis had ik een totale ramp qua 2e machinist, en was weer mijn eerste reis na 9,5 jaar. Kon niks vinden in de store (er was van alles, maar wáár in godsnaam?) en geen tijd om daar wat aan te doen vanwege dat ik die 2e continue als een kinderjuf in de gaten moest houden.
Nu een goeie, ervaren en flink gemotiveerde 2e, en we maken goeie stappen in het opruimen van de chaos, maar we zijn nog lang niet waar ik wezen wil. Daar gaan nog wel een reisje of twee minstens overheen.