Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

1. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Ook in Nederland.

Zeker weten.
    Op dit moment heb ik koperplaat.
    Zou ik ketelfronten moeten/willen maken, en ik heb dit al gedaan,
    dan gebruikt ik van dezelfde koperen buis.
    zaag deze overlangs door en wals dit stuk vlak.

Uit iedere diameter buis
    kan ik uit een omtrek
    twee fronten maken.

Ik hoef geen extra plaat te kopen.
    Ik heb exact dezelfde kwaliteit/type koper.

Dan zijn/waren er hier weer andere mensen
    die maakte van vlakke plaat ketelbuis.

Alles voor modelbouw,
    Willum

Fokko 66, Marc w en Jinny vinden dit leuk.
  2. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Hieronder een klein simpel voorbeeldje.
    Een steuntje voor een paar schakelaars, gemaakt uit een stukje afvoerbuis.
    Met de haardoger ( verstripper ) opwarmen en in model kneden.

Screenshot_20230503_180438.jpg

3. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Wel typische buis Fokko! Lijkt wel 3-laags. Is me nooit opgevallen, maar meestal kom ik niet verder dan 40 mm buis. Maak er houders van voor 4 Ah Nimh cellen, of gebruik ze voor een H-frame met spanbanden om mijn scheepjes in en uit het water te tillen. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 3 mei 2023
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Ik heb van alle soorten en maten rondzwerven.
    Koper en messing doe ik hetzelfde mee.
    Uiteraard niet met een haardroger.......

5. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Mijn "speeltuin" (benaming geleend van Klaas)

Fokko 66 vindt dit leuk.
  6. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Mooi om te zien.
    Beter dan mijn uitzicht momenteel.

7. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Dubbel post....

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hier mocht ik vroeger voor zorgen. 250 ingeblikte PK's. En als ik gegeten had mocht ik de dagtank op de hand volpompen met een vleugelpomp. Gaf 1 liter per slag. Bunker 6.000 ltr en de dagtank 1.100. Verbruik was voluit 50 ltr/uur. Daar komt Bert zijn ABC-tje niet mee uit. Gr. Klaas.

1963 Bolnes 250 PK.jpg

Jinny, TIMBERWOLF, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee... hier gaan we al aardig voorbij de 500 liter per uur, dat "vleugelpomp" je niet bij, even na de lunch. Daar hebben we een automatische trimpomp voor. Ruim 220 kuub bunkers en een kleine 14 kuub per dag.
    Maar tegenwoordig is het geen ABC-tje meer hoor (die slokte overigens ook al richting de 300 liter per uur). Tegenwoordig is het een Wärtsilä 6L38.
    Geen onaardige machine. Niet probleemloos, maar toch minder fragiel dan die ABC's.

10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dan mag je hopen dat je niet 24 uur aan één stuk hoeft te varen, want daar kom je dan niet mee uit...

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Had de motor niet zo snel herkend Bert. Stond er vroeger geen ABC in en hoeveel paarden heeft deze? Met 500 l./uur zit je al gauw aan de 2.500 PK. Het laatste schip waarop ik voer stond ook een 250 PK Bolnes in en er was een 24 Volts trimpompje om de dagtank op te vullen. Helaas werkte het pompje niet en bij inspectie bleken de koolborstels op te zijn. Dus paar nieuwe borsteltjes gehaald en het pompje weer draaiend gemaakt. En toch moest je elke middag na het eten tegen de mannen zeggen dat ze het pompje even bij moesten zetten. Dus was mijn vader zijn insteek destijds. Al jij te eten hebt gehad , dan de Bolnes ook! Het verhaal erachter was dat 1. de dagtank niet leeg raakte en 2. dat het optoppen niet te lang hoefde te duren. Meestal voeren we per dag niet meer dan 16 uur en ging er niet meer dan 800 liter gasolie door. Op het laatste schip was dat anders, want als je stookte om de lading op te warmen dan vroeg de Claytonketel ook 100 liter per uur. Herinner me dat we een keer in Groningen stookolie lagen te lossen en om de tanks te strippen het schip op één oor legden. Hoor ik opeens dat de ketel pulserend gaat bulderen en er witte rook uit de schoorsteen komt. Nee, geen nieuwe paus, maar de dagtank bijna leeg. Gelukkig zat de zuig van de Bolnes zijn voer iets lager en die bleef draaien. Sprintje naar de MK, trimpompje bij gezet en gauw een paar slagen aan de vleugelpomp. Heb je een werkend trimpompje en nog wordt verzuimd om die op gezette tijden even bij te zetten. De knop van het pompje zat net binnen de deur van de MK ingang. Ja, mensen zijn net potloden etc..........Afin, we hebben de verhalen nog. En allang blij dat de dagtank niet tijdens de vaart leeg raakte. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  12. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh, DAT scheepje, daar staat nog steeds een ABC in... Ik zit nu, ENDELIJK, na een kleine tien jaar, weer op de scheepjes waar ik oorspronkelijk voor ingehuurd was. Alleen draaien ze nu geen zware olie meer, in verband met de zwaveluitstoot.
    Beestje staat voor 3500 pk te boek, maar draait er, naar het brandstofverbruik te oordelen, slechts zo'n 2700, mischien 2800. Ik heb daar geen echt goede meetmethode voor. Hoewel eigenlijk allang in het vermogensgebied waar diagrammen trekken eigenlijk gewoon een must is, wil je problemen een beetje tijdig op het spoor zijn, hebben we hier nog steeds alleen maar een piekdrukmeter.
    Qua ketels heb ik nu de beschikking over twee Konutherm Thermische olieketels van 2300 kW per stuk (zal op vol vermogen in de orde van grootte van 200 liter per uur per ketel zijn) en een uitlaatgassenketeltje van 850 kW, maar die doet het alleen als we varen uiteraard, en dat opgegeven vermogen is "nogal onzeker". Die warmet gaat dan weer naar OF een ladingverwarmingssysteem van 3000 kW, OF een Butterheater van 3650 kW of soms allebei een beetje, maar dan kan het niet voluit natuurlijk, want zoveel warmte hebben we nu eenmaal niet.
    Verder heb ik nu de beschikking over 3 generatoren van 380 kW per stuk, en voor op zee een asgenerator van 660 kW. Al met al best een leuke installatie, en toen het van de werf kwam, tamelijk modern, maar ook weer niet het meest moderne of luxueuze spul. Een als het functioneert, erg prettig schakelbord en Power Management Systeem, maar helaas zijn de hulpmotoren tamelijk onbetrouwbare dingen. Er is erg weinig voor nodig om van "niks aan de hand" naar "met moeite het licht aan kunnen houden" te verzeilen. Ik kende dit schip vroeger als mijn broekzak (en in principe nog wel) maar er hebben hier in de laatste paar jaren ploegen in de vetput rondgelopen die liever lui dan moe waren, met tussendoor figuren die heel goed konden sleutelen, maar verder niet zo heel veel in hun mars hadden qua administratie en onderhoudsstrategieën. Vorige reis had ik een totale ramp qua 2e machinist, en was weer mijn eerste reis na 9,5 jaar. Kon niks vinden in de store (er was van alles, maar wáár in godsnaam?) en geen tijd om daar wat aan te doen vanwege dat ik die 2e continue als een kinderjuf in de gaten moest houden.
    Nu een goeie, ervaren en flink gemotiveerde 2e, en we maken goeie stappen in het opruimen van de chaos, maar we zijn nog lang niet waar ik wezen wil. Daar gaan nog wel een reisje of twee minstens overheen.

13. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Heel verhaal Bert! Succes om de vetloods weer op de rit te krijgen en te houden. Ondanks dat ik vroeger graag in de MK zat ben blij dat die uitdagingen er niet meer zijn. Met bijna 78 op de teller gaat het nu wat rustiger. Gr. Klaas.

14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh, ik merk al heel goed dat ik de 50 gepasseerd ben hoor...
    Ik ben dan ook flink pissig over dat ze onze pensioenleeftijd van 60 naar 67 verhoogd hebben, want ik zie niet zo goed hoe ik dat tot een goed einde moet brengen...

Het werk wordt wellicht fysiek wat makkelijker vanwege automatisering, maar neemt waanzinnig toe qua complexiteit, en de hitte, het lawaai, de trillingen blijven hetzelfde, terwijl vooral de onregelmatige werkuren en onderbroken nachtrusten alleen maar toenemen.

15. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Heb nooit een hekel gehad aan ongeregelde werktijden, maar merkte wel dat het overdag slapen wat moeilijker werd. Tegen mijn 40e kreeg ik een dagdienstbaan aangeboden waartegen ik geen nee kon zeggen. En 20 jaar later zat het erop. Normaal gingen we met 62, maar door wat extra premie te betalen kon je twee jaar vroeger weg. Wel vond ik dat we steeds meer in een keurslijf werden geperst en je opgezadeld werd met steeds meer regeltjes en schrijfwerk. En niet alle automatisering gaf minder werk. Maar goed, leuk werk gehad, zowel op de vaart als aan de wal. Veel geleerd, ook wel achterstevoren, omdat ik de praktijk kende, maar ook de theorie wilde beheersen. Gewoon doorgaan en kijken of er nog iets leuks aan de wal op je pad komt, Bert. Toen ik in de continu zat dacht ik ook niet aan een kantoorbaan. Toch heb ik het daarin ook altijd naar mijn zin gehad. Wel was het een uitdaging om het shiftpersoneel uit te laten voeren wat ik in mijn hoofd had. Heeft me wel geleerd om duidelijke procedures te schrijven en ook daaraan plezier te beleven. En dat heeft me wel eens verbaasd. Zag mezelf nooit zo als een "kantoorpik". Kwam regelmatig buiten. Zou haast vergeten dat het weekend is. Hieronder een plaatje, geschoten een jaar voor mijn pensioen. Wijs daar naar mijn toekomst. We voeren wel met een tweemaster, maar die was met 31 voet, aanmerkelijk kleiner. Gr. Klaas.

2004 Toekomst Klaas.jpg

Herby63 vindt dit leuk.
  16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik ben licht autistisch (ten minste, dat denk ik. Het zou veel verklaren)... Maar of ik dat nu wel of niet ben, ik ben met 100% zekerheid niet compatibel met werken in een walfunctie...Dat gaat helemaal fout.
    Daarnaast denk ik dat om het even welke walbaan, ik er minimaal 30~40% op achteruit ga, EN 152 dagen vakantie per jaar op moet geven...

Nah... ik denk toch echt dat ik maar blijf varen, zolang het nog gaat...

Laatst bewerkt: 6 mei 2023
  17. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Lekker blijven doen Bert! Belangrijkst is dat je jezelf kunt zijn (autistisch of niet), voldoening in je werk vindt en in je vrije tijd leuke dingen kunt doen. En die 152 vakantiedagen, maak je aan boord de nodige uren voor denk ik dan. En even terugkomend op brandstofverbruik. Voor het gemak rekende ik met 200 cc per PK per uur. Er zal een veel beter formule zijn, maar die krijg ik niet in mijn telraam. Goede vaart verder! Toen ik keek lag je tegen de kant. Gr. Klaas.

18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dan zit je niet eens zo heel erg ver uit de buurt, al is het niet "pk per uur," maar "PK-uur"... (per betekent "delen door", maar om verbruik uit te rekenen moet je de uren en de pk's met elkaar vermenigvuldigen).
    Ik reken voor kleine motoren (zoals onze hulpkarretjes) met ongeveer 240 gram/kWh, en deze grote Wártsilä heeft volgens de protocol-tests bij het huidige vermogen genoeg aan een haartje minder dan 200 g/kWh.
    Dat is geen formule overigens, dat zijn gewoon testbed gegevens, en dat verbruik varieert met het vermogen. Niet heel veel (echt maar een paar grammen), maar toch.

Nu is een pk 0,735 kW, en een cc brandstof ruwweg 0.85 gram dus dan komt 200 cc/pk-u neer op 170 gram per 735 Wattuur en dat is weer 230 g/kWh, dus voor kleine motorretjes zit je er inderdaad redelijk goed bij.
    Onze grote blauwe stenenbreker doet het echter al voor ongeveer 175 cc/pk-uur

Laatst bewerkt: 6 mei 2023
  19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mijn laatste "vetloods". 23 PK Volvo Penta MD11C. Rumoerig karretje en had door directe koeling wat last van aderverkalking in het koelsysteem. In 2006 tot op het carter gestript en alles schoon gemaakt. Gr. Klaas.

Weer opgebouwd.JPG

Mantel vuil.JPG

Mantel schoon.JPG

20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Zou voor mij reden zijn om bij eerste werk na aanschaf een gesloten koelsysteem te maken. Gaten in de huid zijn er al, dan kan daar ook een kimbuis door...

Deel Deze Pagina