H.M.S. Victory van de Agostini

Ga je de boegspriet niet verjongen?
De bovenzijde en de onderzijde van het ezelshoofd hebben dezelfde helling als de boegspriet.
De gaten in het ezelshoofd zitten normaal niet in het midden, maar iets meer naar bakboord, zodat de buitenkluiver op 45° rechtsboven (naar stuurboord) de kluiverboom kan tegen het ezelshoofd beginnen.
Deze bemerkingen zijn alleen maar omdat je zou weten dat ik je verslag nog altijd met veel aandacht en plezier volg. :)

Dank je Tim :thumbsup::thumbsup:

Ga je de boegspriet niet verjongen?
Nee, volgens de handleiding van deA is dat niet, dus om verdere problemen met de accessoires te voorkomen doe ik het dan ook maar niet :)

De bovenzijde en de onderzijde van het ezelshoofd hebben dezelfde helling als de boegspriet.
Bedoel je zoiets:
8E777FA5-EC96-453B-A4BC-87A1178553E8.jpeg

Had ik al gedaan ;), maar bedankt voor het meedenken.............

De gaten in het ezelshoofd zitten normaal niet in het midden, maar iets meer naar bakboord, zodat de buitenkluiver op 45° rechtsboven (naar stuurboord) de kluiverboom kan tegen het ezelshoofd beginnen.
Dat zit ook bij deA anders dus die heb ik gevolgd.
De Kluiverboom zit bij deA bovenop het midden van de boegspriet en het Jaaghout zit weer naast (stuurboord) deze kluiverboom...........
Dus zit het allemaal iets anders dan bij jou kit, ik heb hier al diverse manieren op het forum langs zien komen maar ik volg in deze maar de handleiding...........

Deze bemerkingen zijn alleen maar omdat je zou weten dat ik je verslag nog altijd met veel aandacht en plezier volg. :)
Gelukkig, ik dacht al dat je niet meer keek :p:D maar gewoon blijven doen hoor en als je iets ziet gewoon aan de bel trekken, dan kan ik altijd nog zien wat er mee te doen........

Voor de volledigheid nog even een foto van het bouwplan zoals deA deze toegevoegd heeft:
95EFA055-9500-43BC-A054-16B7E64EE52F.jpeg

Dus zoiets moet het gaan worden :eek: denk ik :rolleyes:
Maar in elk geval bedankt voor je support

Indrukwekkend allemaal, Koos :thumbsup::worship:
Dankjewel Dave :thumbsup::thumbsup:

Mooie vordering wat jij laat ziet Koos!
Ook jij bedankt Heinrich, ik doe gewoon mijn best en dan kom je een heel eind...........

Fijne avond allemaal nog,
Gr Koos

Hallo Koos,
De aanbevelingen die ik geef zijn gebaseerd op de werkelijkheid, zoals Longridge die ook beschrijft in zijn boek, niet op om het even welke kit. Ik ben trouwens nog geen enkele kit tegen gekopen die dit onderdeel getrouw weergeeft.
Met al die Victorybouwers weet ik op de duur niet meer wie welke bouwbeschrijving volgt en wie een realistischer model wil bouwen.

Ook bij de Royal Caroline moest ik op sommige vlakken toegevingen doen om de meegeleverde ornamenten of het beslaag te doen passen. Ik heb er dus begrip voor dat je voorrang geeft aan de handleiding van deAgostini, om problemen te vermijden.

Als je er maar plezier aan beleeft. :banana::hammer::banana::p:banana:

Dat vind ik altijd moeilijk om die dolfin striker recht te krijgen maar netjes gedaan!
Dank je voor het compliment Sjors :thumbsup::thumbsup:

Vandaag weer een lekkere bouwlagen gehad, het weer werkte mee dus daar gaan we weer…..

Als eerste achttien klampen van 5mm lang gemaakt uit een lat van 2x3 mm waar een schuin hoekje aangesneden werd:
19A6AAD7-B7DA-4F1D-828D-64F079A8C255.jpeg

Voor de tellers onder ons, het zijn er inderdaad 20 ;)

Deze werden op de top van de boegspriet gelijmd, drie rijen van drie aan elke zijde:
B3FB5266-1D3B-451F-8AFF-84686053A323.jpeg

Vervolgens twee vioolstukken aan beide zijde tegen de zijkant afgeschuind zodat ze wat schuin naar boven staan:
B6613CC9-D677-469D-8F54-E7241224CF40.jpeg

Hieronder werden loopklampen gelijmd deze zijn 3x5 mm en 15 mm lang:
043B551D-DEA7-4184-93DD-ECC069DD9FE0.jpeg

Wat later vandaag een foto gemaakt waar ze gemonteerd zijn:
7B1D4D49-0E0A-45C2-A341-6E1D03BC9A10.jpeg

Op de boegspriet komen 10 kuipbanden van 2 mm breed die weer uit een stickervel gesneden werden:
183BD01D-BFB7-406E-ADE0-0B9EE5643B60.jpeg

Verder met het in model brengen van de kluiverboom, de voet werd achtkantig gemaakt waarop weer acht taps gesneden latjes van 2x4mm op gelijmd werden en de top werd schuin aangesneden op 4mm van voor:
925DC79E-9541-42AB-9F46-6750E6E53001.jpeg

Het totaaloverzicht:

En de top in detail, compleet met daarin twee gaten van rond 1 mm:
769866C1-8D04-4D6B-A2C9-D9A49C508504.jpeg

De geuzenmast volgde, deze werd naar boven verjongd, van 3 naar 2 mm, bovenop voorzien van een klootje en aan de voet werd een dunner gemaakte sateprikker in gelijmd:
0E0B722C-BE66-4F88-B30F-17C43080121D.jpeg

Inmiddels ook de kluiverboom op de boegspriet gelijmd door het ezelshoofd en in het rechter vioolblok een gat van rond 1,5 mm geboord waar de geuzenstok ingestoken werd:
909E944F-F4B8-41FC-8EDC-7FF80BE46EFF.jpeg

Hij staat mooi recht……

Later meer,
Tot dan,
Gr Koos

En de laatste foto’s, beginnend met de stampstok die onder de spriet komt, eerst deze in model gemaakt voorzien van 4 gaten van 1,5mm en met drie messing gevormde U profielen tegen het ezelshoofd geklemd:
EAD54E13-D37D-4B94-A91E-DAF308007EC7.jpeg

En een totaalplaatje van de boegspriet:
542710BC-9847-4366-9A91-4B486DEDCCEA.jpeg

Alle onderdelen geschuurd en met oker geel geschilderd:
C07D8A80-B86E-4A19-BA66-7B675FEAEC23.jpeg

Dit ligt allemaal lekker te drogen dus tijd voor de koffie bij moeders,

Houdoe,
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Vanaf nu wordt het pas echt gevaarlijk voor schade Koos, de boegspriet , kluiver en buitenkluiver voegen een aanzienlijke lengte toe aan het model. Je kan best zo snel mogelijk de bijhorende stagen monteren, zodat deze de rondhouten ondersteunen, mocht je er per ongeluk tegen stoten, en geloof me, dat zal nog wel enkele keren gebeuren. (ervaringsdeskundige) :)

Voorlopig gaat deze nog apart in de opslag Herman, er moet ook nog heel veeeel aan de romp gebeuren ;)
Dus het duurt nog wel ff voordat deze er vast ingaat…

Dankje Tim :bye:
Uitstekende werk Koos en weer snel zoos van ouds.
Dank je Heinrich, en och wat is snel als je de tijd hebt ;)

Je kunt nog aardig tellen Koos, maar je hebt daar intussen een knappe boegspriet aan de Victory hangen hoor :rofl::rofl::rofl:
Dank je Peter, ikzelf vind hem ook geslaagd hoor :)

De rest ook bedankt voor de leuke reacties :thumbsup::thumbsup:

Vandaag weer een hoop andere zaken te doen, dus werd er iets minder tijd aan het scheepje besteed, maar een kleine vooruitgang is ook een vooruitgang zeg ik dan maar, dus daar gaan we weer…..

Eerst de zwarte delen van de boegspriet, kluiverboom en het jaaghout zwart geschilderd, bij de geuzenstok betrof het alleen maar het klootje.
De stampstok blijft ocker geel.
Nadat de verf droog was werd het jaaghout naast de kluiverboom gelijmd, aan stuurboord, en ook de stampstok werd op zijn plaats gelijmd:
34B11037-03D2-415B-82B8-00A621D6E8B4.jpeg

2C612F1C-F06C-4BB6-8637-085DDCED4B05.jpeg

De geuzenstok werd wijselijk in de opslag gelegd, deze komt er in een later stadium pas op, scheelt in zijn levensduur ;):(

Vervolgens de blokken en het touwwerk bij elkaar gezocht, twee doodshoofden, negen 4-1 blokken, bruin en ecru touw:
F32D3374-A46F-4D7F-889D-5189E30C6FE2.jpeg

En dan word het een dik uurtje knopen maar dan heb je ook wat:
2A81F039-E01A-421B-B145-406B59F01E8C.jpeg

Klaar om gemonteerd te worden…..

En dat was het dan weer voor vandaag,
Allemaal nog een fijne avond,
Gr Koos

Dankjewel Herman :thumbsup::)

Gisteren via een andere weg dan dit forum werd ik erop gewezen dat de inkepingen aan de voet van de boegspriet aan de diepe kant waren, die 2mm dus.

Tja als je weet waar het voor bedoeld is dan is 2mm inderdaad veel, de bedoeling is dat het touw van de twee woelingen nagenoeg gelijk liggen met de bovenzijde van deze boegspriet.

Toch voor alle zekerheid de bouwbeschrijving er nog eens op nagekeken, en het was inderdaad die twee millimeter:
0D63E171-75A7-4B1F-B1AF-AB6205FA51BB.jpeg

Maar……..

De dikte van het touw voor de woelingen bedraagt 0,8mm, dus wat doe je dan……:
6BC6587B-B781-47B8-A0A9-2C1EEBE7C2C8.jpeg

Yep, met laminaatvuller aan de gang dan…..

Toen deze uitgehard was de vijl erover en dan krijg je dit:
123D3F62-5382-49F0-9085-9190A81FCAC7.jpeg

Likje verf erover en het eindresultaat:
7EE1B9F9-B9B5-4DBD-B148-CEBB30FC7872.jpeg

Weer een klus(je) geklaard en tevens een verbetering wat het eind resultaat ten goede zal komen.

Tot de volgende keer maar weer,
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Netjes opgelost.
En weer slaat deAgostini de bal volledig mis.
Normaal zijn die gleuven niet in de boegspriet ingelaten, want zo verzwak je de boegspriet, maar ligt er op de boegspriet een "zadel", waarin ter hoogte van de woelingen, het zadel maar half zo dik is.
Maar dit ziet er ook mooi uit hoor. :)

Back