H.M.S. Victory van de Agostini

We zijn weer wat verder, de grootrusten met de daarbij behorende pardoenrusten werden vandaag verder afgewerkt:
5BB54ADD-6005-46E1-9596-0D165269D4A9.jpeg

De eerste blokken aangebracht aan stuurboord….

En later op de dag was deze klaar, de nagels zwart aangetipt, de blokken gebeitst en de naalden aangebracht:
00928CB4-325C-41A9-98C9-305972D44ED2.jpeg


En tot slot voor vandaag nog even een totaal overzicht:
36761889-8935-4FA9-9D8E-9A07C5FB878E.jpeg

Het begint al een indrukwekkend plaatje te worden..

Wat volgt zijn de bezaanrusten maar…….
Yep, tot dan

Allemaal nog een fijne avond,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:


Kokarde

Een kokarde is een meestal rond insigne, vaak gedragen op een hoed of muts, dat een bepaald land, gebied of organisatie (zoals een leger, koninklijk huis of politieke partij) of een bepaalde rang of functie symboliseert. De rood-wit-blauwe kokarde stond symbool voor de Franse Revolutie en was de oorsprong van de Franse vlag.


Frygische muts met kokarde, zoals die gedragen werd tijdens de Franse Revolutie


Etc, etc……

A
ha, gevonden…….
Waar zouden we zonder wiki zijn??????
 
Ik moest even google raadplegen wat rum was...... dat is me nu ook weer duidelijk:)
Ja, en dan hoor je dit ook te weten over de vraag of de rum wel "proof" was.

It's a true fact; Royal Navy's sailors needed to find out if their daily rum portion had been watered down. To check that it was strong enough, they occasionally mixed in gunpowder and set light to it. If it ignited, this was 'proof' that there was sufficient alcohol in their rum. Hence the term 'proof' which is used to describe alcohol content to this day. And if it blasted then they'd have a blast too!

https://amazing.zone/proof-rum-set-fire-to-it-to-test-its-quality
 
It's a true fact; Royal Navy's sailors needed to find out if their daily rum portion had been watered down. To check that it was strong enough, they occasionally mixed in gunpowder and set light to it. If it ignited, this was 'proof' that there was sufficient alcohol in their rum. Hence the term 'proof' which is used to describe alcohol content to this day. And if it blasted then they'd have a blast too!

Ff voor de simpelen :mad: onder ons vertaald:

Het is een waar feit; De matrozen van de Royal Navy moesten uitzoeken of hun dagelijkse portie rum was afgezwakt. Om te controleren of het sterk genoeg was, vermengden ze af en toe buskruit en staken het aan. Als het ontbrandde, was dit het 'bewijs' dat er voldoende alcohol in hun rum zat. Vandaar de term 'bewijs' die tot op de dag van vandaag wordt gebruikt om het alcoholgehalte te beschrijven. En als het zou ontploffen, zouden ze het ook geweldig vinden!

Dus dat weten we dan ook weer, wat worden we toch slim hier :):)
 
Na alle bovenstaande wetenswaardigheden nu weer tijd om wat activiteiten van de bouw te laten zien dus daar gaan we maar…..

De bezaanrusten met de daarbij behorende pardoenrusten waren aan de beurt.
Zoals jullie misschien nog weten moet ik ook deze opnieuw maken omdat de rusten van de kit veel te kort zijn.
De pardoenrusten van de bezaan- en de grote mast heb ik wel gebruikt, deze scheelde maar 1mm dus dat is te verwaarlozen, maar de grote bezaanrusten scheelde meer, oordeel zelf:
D0F5086E-1895-4D45-8823-46967865F276.jpeg

De middelste van de kit en boven en onder de nieuwe….

Dus we gaan weer passen en meten maar uiteindelijk waren die van stuurboord zover dat ze met de in de rust gelijmde pinnetjes in de romp gestoken konden worden:
91A08ED5-45A2-4B73-BCD6-DC65E2739D9B.jpeg


Met behulp van een touw aan de mast de gleufjes afgetekend en aangebracht, de steunen gezwart en onder aan de rusten gelijmd:
A7EE6B6E-C293-48FB-97A5-26DFD52B2AAA.jpeg


Hetzelfde trucje werd herhaald voor bakboord, dus een paar uurtjes later lagen ze gebroederlijk bij elkaar:
7FFCD341-B858-45D1-BA4B-364992BCD4E2.jpeg


Klaar om na droging zwart geschilderd te worden maar dat is weer iets voor de volgende keer….

Allemaal een goed week- einde en tot de volgende keer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Dit blijft toch altijd iets van passen en meten.
Iets verkeerd en je touwen staan voor het kanon.
Maar dat komt wel goed bij je denk ik....
Het is inderdaad passen en meten maar het is weer gelukt de geschutspoorten zitten allemaal vrij, bedankt voor het vertrouwen Sjors ;);)

En ook alle anderen bedankt voor de likes :thumbsup::thumbsup:

We zijn inmiddels weer wat verder, de laatste rusten werden zwart geschilderd en de 4-2 blokken weer gestropt:
DA76AD9E-B7BF-4B78-99A4-88D02C733225.jpeg


Vervolgens werden deze tegen de romp gelijmd en de steunen voorzien van een nageltje:
32DB0E2C-8FBD-49B6-8D74-4FF2522B3592.jpeg


De volgende actie was het aanbrengen van de gestropte 4-2 blokken:
065DDF6C-5C7D-4483-9835-8C41A0507CD4.jpeg


En de jufferblokken op alle vier de rusten:
38D2E5E4-A162-4FEA-B938-C50188CD9523.jpeg


Als laatste de naald ertegen lijmen, de juffers beitsen en alle nagels met zwart aantippen:
38761073-0A5A-4CF6-8007-E56860805054.jpeg

Klus geklaard, hier is te zien dat de poorten vrij zitten ;)

Nu kunnen we verder met de boegspriet, deze werd passend gemaakt in de romp en van de sparingen voor de woelingen voorzien:
2C602935-26A0-4DCC-AA74-7087C7B283F1.jpeg


Aan de bovenzijde zijn deze 2mm diep en aan de zijkanten 1mm verlopend naar niets aan de onderzijde.

Het vervolg is nu de top, maar dat zien we de volgende keer weer.

Allemaal een fijne zondag toegewenst,
Gr Koos
 
het blijft een mooie bouwbeschrijving ook zo Koos voor volgende bouwers
Daar doen we het toch ook voor Hans, zo hebben wij het ook moeten leren nietwaar ;);)

Mooi werk Koos. en je schiet lekker op zo.:):)
Dank je Peter ik doe mijn best, en met dit weer is het lekker om binnen wat aan te klooien nietwaar :p:D

Dus maar lekker de “werkplaats” ingedoken en daar weer verder gewerkt aan de boegspriet.

De boegspriet in de romp gestoken voor de controle van de inkepingen voor de woelingen:
6E746B1A-2F04-4902-BF6C-AE0408CFE688.jpeg

Die zitten mooi tussen de mannetjes in……

Nu verder met de top, deze moest aan drie zijden vlak gevijld worden, twee millimeter van de bovenkant en een mm aan de zijkanten, vijlen maar:
2063834F-D666-46D5-BDF5-89A1E94AD149.jpeg


Af en toe controle van de vorm:
AFED1F20-57F6-4EF7-A00F-C54BD56F502B.jpeg


416F2389-67B5-42AE-8526-F76A5EA28CA3.jpeg


Hierna moest het uiterste puntje 6mm rond gemaakt worden voor het ezelshoofd:
7D81509B-7D83-44D0-9973-214BBA57CA08.jpeg


De gaten van het ezelshoofd werden schuin ingevijld:
04E124B9-9CB8-4EBF-8BB0-82D05B367453.jpeg


Waarna deze op de top geschoven kon worden:
C4E50729-30B8-4304-83AD-C1173DB0B16E.jpeg


En ook hier weer een controle van de juiste stand:
E847E567-4B25-40E8-BD2A-70F8DDE063AC.jpeg

Controle met de schrijfhaak……

Ook het bovenste gat van rond 5mm werd op dezelfde manier schuin gevijld voor de kluiverboom, maar die foto houden jullie nog tegoed;)

Nadat alles zo paste werd het ezelshoofd op de top gelijmd:
25CF7557-31AF-487F-9FAD-CAB4E045AA6D.jpeg


En zo staat deze lekker te drogen en kunnen we de volgende keer weer verder,
Tot dan,
Gr Koos
 
Back
Top