H.M.S. Victory van de Agostini

Ha die medebouwers, allemaal bedankt voor jullie reacties likes en al die andere zaken, tussen de voorbereidingen van het aanstaande vertrek door even een reactie op jullie berichten

geniet van je pensioen en veel plezier gewenst deze vakantie in ons mooie landje!
Dank je Ronald, dat laatste gaat best wel goed komen
proficiat met je pensioen
Dank je Tim
Nouw as jij internasionaal wil camp, kom eet riviervis in Nantong!
Dank je Heinrich, Nantong zal er voorlopig nog niet inzitten, maar wie weet.....
En als je in Lunteren of Renswoude gaat camperen moet je het ff zeggen
Ik zal het in gedachten houden Rijk...
ik hoop dat jij je niet vervelen gaat.
Dat zal best wel goed gaan komen Peter....
Gefeliciteerd pensionado! Wat een bizar mooi schip wordt het:wave
Dank jewel Rob, ikzelf ben er ook best wel content mee...

Morgen gaan we vertrekken, dus voorlopig geen updates in dit verslag maar bijlezen doen we uiteraard wel regelmatig
Gr Koos

Nou nou jongens, bedankt voor jullie medeleven :D inderdaad ben ik vanaf vandaag samen met mijn directrice met vroegpensioen….
Maar het bouwen laat nog ff op zich wachten, voorlopig eerst wat toeren met de caravan.
Morgen gaat deze naar de dealer voor een cassetteluifel en dan de komende 5 weken een rondje in ons mooie land, dus pas maar op voordat je het weet sta ik bij een van jullie op stoep :p:p
In Augustus zijn we drie weken thuis en dan nog ff zo’n vijf weken op de camping in Bladel, en dan…..
Ja dan gaat het stof van dr Vic eraf en gaan we weer bouwen, dus heb geduld dit word echt nog wel vervolgd
Gr Koos
Hoi Koos, dat vroegpensioen kon mij niet vroeg genoeg komen. :p Ik hoop dat je er volop van gaat genieten tot dat ‘echte’ pensioen. Mij bevalt het uitstekend.:D
Gr. Peter

Hoi Koos, dat vroegpensioen kon mij niet vroeg genoeg komen. :p Ik hoop dat je er volop van gaat genieten tot dat ‘echte’ pensioen. Mij bevalt het uitstekend.:D
Gr. Peter
Nou Peter, het begint mij eigenlijk steeds beter te bevallen hoor :D:D

Maar goed we zijn inmiddels weer een paar maanden verder en binnenkort zal de Victorywerf zijn deuren weer openen ;)

Maar voordat ik opstart eerst nog ff zoeken want ik ben mijn schuifmaat- liniaal- potlood en snij mesje nog kwijt…….:p

En dan voor die vlegel van een Haddock, das maar een kapiteintje die twee dingen kan, vloeken en zuipen, dus daar denken wij op de Admiraliteit heel anders over…(was getekend, Horatio Nelson).

Tot gauw,
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Vandaag de laatste zaken af kunnen ronden dus het verslag maar weer eens opgezocht en de werf opgestart, maar….

Daar stond nog iets in de weg dus werd die eerst maar eens afgewerkt, Yep de Robert E Lee, hier wat foto’s:
1B6EFA93-4B0B-4421-897D-03F10C656FC1.jpeg

EB401A9A-8818-4026-902B-6613EFB65E48.jpeg

42711D16-844C-414E-876F-92D03B5FD567.jpeg

2B5B4267-339C-4304-B606-323926CBA278.jpeg

2E807EF6-C25F-4F12-8D5E-DC16AB786344.jpeg

80D235C4-A508-45E0-8059-44428D15C258.jpeg

Het was een aardig tussendoortje, maar nu word het dan toch echt tijd voor de Victory.

Alle eerdere opmerkingen over de puttingijzers nog eens nagelezen en besloten ze te maken volgens de @pietsan methode, zoals deze bij de tips en trucs staan.

De laatste vier jufferblokken van de fokkerust aan stuurboord werden zo gemaakt:
3111D7B8-3CDE-4B9A-81A8-B5A9EDA94E2F.jpeg

Onderaan een messing ijzer en bovenin met zwart touw in de rust geknoopt en met witte lijm geborgd.

Deze laatste vier blokken moeten nog met de ebbenbeits van Kolderstok donker geschilderd worden, en de nagels worden nog zwart gemaakt.
Ik durfde de eerste blokken nog niet te “slopen” bang dat ik teveel kapot maak, dus daar moet ik nog even over nadenken……

Verder aan bakboord:
FD477E50-6C9C-41C4-B12E-D1E58986D681.jpeg

De eerste zeven zitten erop en met dat touw oogt het allemaal een stuk strakker, dus gaan we zo maar weer verder….

Maar dat is dan weer voor de volgende keer..

Tot dan,
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Piet se methode is een wat ik ook gaan volg. De jufferblokken lijk inderdaad verbaasd - zo zit hulle heel rustig en de volgende moment kom Koos weer verbij!:p

mooie stoomboot.
Dankjewel Tim :thumbsup:

De jufferblokken kijken mij een beetje verbaast aan:D
Ze noemen ze niet voor niets "dead eyes" Dirk ;);)

Geduld is een mooie zaak Rijk :D

Piet se methode is een wat ik ook gaan volg. De jufferblokken lijk inderdaad verbaasd - zo zit hulle heel rustig en de volgende moment kom Koos weer verbij!:p
Tja dat werd onderhand tijd nietwaar Heinrich :):)

De Robert E. Lee is mooi geworden Koos, en nu veel plezier met de Engelse dame :rofl::rofl::rofl:
Dankjewel Peter, ik zal mijn best doen ;);)

robert e lee is mooi geworden al heb ik de bovenkant van de schoorstenen zwart gemaakt ipv messingkleur. is maar detail.;)
Ach deze worden vanzelf zwart met die roet uitstoot Walter :p

Vandaag de fokkenrusten afgewerkt, eerst de resterende jufferblokken aan bakboord:
2A3EF2E0-F4F0-4471-BB9F-545F3E064ACB.jpeg

Vervolgens de nageltjes zwart geschilderd, de jufferblokken gebeitst en de naald tegen de voorkanten gelijmd, geschuurd en zwart geschilderd:
993BA6B8-6479-4B21-B40E-45F76743C71E.jpeg

Klus geklaard, nu verder met de grootrusten, deze werden groter dan die in de kit zaten, dus als eerste werden ze in model gebracht:
5AF6FCB1-FD13-4132-B146-9D8C48BD635B.jpeg

Boven en onder de originele en in het midden de aangepaste…,..

Nadat ik alles goed nagekeken had mbt de geschutspoorten de sparingen erin gezaagd/gesneden en alle gaatjes voor de schoren en de blokken erin geboord:
B8C67706-1F57-4469-849E-52E87D75863A.jpeg

Aansluitend nat gemaakt en geklemd om er de zeeg in te krijgen. In de tussentijd de kleine pardoenrusten voorzien van pinnetjes, voor de bevestiging tegen de romp, en de schoren:
58DC29CD-E929-48E3-9657-F75D849ABA08.jpeg

Hetzelfde nu met de grootrusten nadat deze droog en licht getoogd waren:
FA6A5883-063F-4079-83E5-4BFC14C2CA4C.jpeg

Alle vier de rusten voor de grote mast zijn klaar…..

Dit ligt allemaal te drogen dus kunnen ze de volgende keer zwart geschilderd worden,

Iedereen nog een goed week einde,
Gr Koos

Een mooie aanpassing van de bevestiging van de jufferblokken, Koos. En de Robert E. Lee is mooi geworden. Leuk om er tussen door bij te doen.
Gr. Peter

Oeps, ik merk dat ik weer verder moet met de Vic, je bent weer terug van vakantie.
De Lee ziet er erg goed uit Koos , maar ik snap de liefde voor de zeilen ;).

Doe maar kalm aan hoor Henk, er moet nog genoeg gebeuren voordat ik zover ben als jij ;)

Vandaag de rusten geschuurd en zwart geschilderd:
A81A94CD-7D9F-4529-9A3E-8E85B2558997.jpeg

En terwijl dit lag te drogen veertien 4-2 blokken met een stropje aan een oogpinnetje geknoopt:
A2EC967B-B326-4C5A-ACAC-DB75505DA522.jpeg

Niet slecht voor een zondag ochtend momentje al zeg ik het zelf :)

Morgen weer verder, dan kunnen de rusten tegen de romp gelijmd worden, tenminste dat is het plan…
Tot dan,
Gr Koos

Allemaal weer bedankt voor de positieve reacties en de likes :thumbsup::thumbsup:

Gisteren niet gepost en dan kan het verslag nog net onderaan de eerste pagina terug gevonden worden, kun je nagaan wat er allemaal weer gebouwd word hier…….

Maar goed we gaan weer door, de groot- rusten werden tegen de romp gelijmd en de schoren vastgezet met een nageltje in de romp:
60B42B37-212A-4F86-89AE-CEF321155237.jpeg

Vervolgens de samengestelde 4-2 blokken in de rusten gelijmd:
F2FC7F65-B73A-4F16-B594-FDB0E15C9255.jpeg

Dit uiteraard aan beide zijden….

Het friemelen kon weer beginnen, de jufferblokken aan bakboord op de grootrust:
D30E9346-4F10-483E-889F-2AF491AEAE4D.jpeg

361C1FC1-4AEB-4694-AA79-25202A8F0AF0.jpeg

De grote rust is klaar…..

Tot slot nog twee kleine jufferblokken op de pardoenrust:
68696618-C743-4ABF-9686-2937B46813E9.jpeg

En klaar is bakboord, tenminste hiermee dan, de nagels moeten nog zwart aangetipt worden en de blokken nog met ebben beits gebeitst, kortom nog werk genoeg voor een volgende update ;);)

Tot dan,
Gr Koos

Back