H.M.S. Victory van de Agostini

Had je geen ringetjes (oogboutjes) van een maatje kleiner Koos voor aan het kompas huisje ? Ze lijken een tikkie aan de grote kant...
Deze heb ik al uit eigen voorraad gehaald, die van deA zijn nl eens zo groot, en in het echie valt het wel mee hoor Piet, op de foto lijken ze idd veel groter ;);)
Ze zijn trouwens net zo groot als de dek oogjes, die komen wel kleiner over zie ik........

Maar bedankt voor het oplettend “Arendsoog” blij dat er nog zo mee geleefd word... :thumbsup::thumbsup:

En ja hoor, ook de schoorsteen was er, het is allemaal weer vreselijk netjes koos, en een leuk accentje op het kompashuis met die gele verf :):)

En ja hoor, ook de schoorsteen was er, het is allemaal weer vreselijk netjes koos, en een leuk accentje op het kompashuis met die gele verf :):)
Dank je voor het compliment Peter :thumbsup:
Het hoort er gewoon zo bij.
Dat zijn de leuke details
Het zijn de kleine dingen die het vaak doen Sjors, maar daar gaat ook wel de meeste tijd inzitten.. maar dat is de de hobbie hee :p
Ik sluit mij aan bij de vorige sprekers. :):thumbsup:
Dank je Henk :thumbsup:

Nog even een fotootje van de gebruikte oogjes geschoten:
2FF83756-D4BA-4878-8AAD-A127BC96D0D5.jpeg

De linker is de kleinste uit het pakket, er zitten zelfs nog grotere in, de rechter is uit eigen voorraad ;);)

De rusten moesten nog wel in een lichte zeeg gemaakt worden, dus nat gemaakt en een avondje in de klemmen gezet:
05928B51-4109-4126-84B0-34D6DA782D2D.jpeg

Nadat de laatste bakboordrust voorzien was van de 15 keepjes, werden er aan de scheepskant afgeknipte nageltjes in gelijmd waarna deze in de berghouten gestoken werden:
07D40A3F-18EE-4273-BC58-CB44BC61A7E1.jpeg

Tja en toen begon het gefriemel, eers de gezwarte rustijzers met een nageltje aan de onderzijde van de rusten gelijmd en gespijkerd:
7789102C-D1A4-43B2-840F-C6DAB34D9643.jpeg

Nadat de lijm goed droog was, de rusten met de ijzers zwart geschilderd:
0B1BCC67-8B75-40F7-BF8B-357118B15ADF.jpeg

Tijdens het drogen van de verf de eerste kleinere putting- ogen vroor de puttingijzers gemaakt, hiervoor werd de koperen draad van 0,5mm om een latje van 4mm gedraaid:
3939202D-A368-4241-93E0-CDE21E631060.jpeg

Middenin doorgeknipt, en de oogjes recht en strak gemaakt:
8F5FFE39-000F-4AFE-82C9-D987F6324792.jpeg

Deze werden na voltooiing op de knipnaad dicht gesoldeerd, maar daar heb ik geen foto van, dus die houden jullie nog tegoed.

Tot slot voor deze update werden de eerste zes twee- schijfsblokken alvast gestropt en voorzien van een oog pinnetje:
7310F63C-232B-4EE1-A6F9-35C87C843740.jpeg

Voorlopig is het weer genoeg voor vanavond,
Dus tot de volgende keer maar weer,
Gr Koos.

Vandaag weer verder met de fokke rusten, deze werden tegen de romp gelijmd en de steunen met een nageltje vastgezet:
3079529F-A106-46DC-B3FB-14E970EF0C54.jpeg

De nagels werden later nog met zwarte verf aangetipt.........

B9812237-B969-4ED7-857E-6200A599D96B.jpeg

De gestropte blokken met de gezwarte oogpinnetjes in de reeds voorgeboorde gaten van de rusten gelijmd:
B05CAAB7-5988-4311-9E94-253C2F7905D6.jpeg

D16AD9F5-5660-4D1A-AF71-63E9455889E5.jpeg

Zowel aan Bak- als aan StuurBoord......

Voor de kleine jufferblokken, 4 per zijde op deze fokkerusten, werden samengestelde puttingijzers gemaakt, de kleine van 4mm en de langere van 9mm.

De jufferblokken niet volgens de deA methode gemaakt maar deze werden met zwart garen van 0,5mm aan de ijzers geknoopt en in de rusten gelijmd.
Dit volgens de “Pietsan methode” zie de tips en trucs op dit forum.....

Als eerste de 4 kleine jufferblokken aan stuurboord:
54EC2383-2E8A-41D6-838A-527BB31EDF3C.jpeg

Voor de “grote” jufferblokken van 5mm werden de puttingijzers samengesteld uit twee grote ijzers van 9mm en met een plaat en twee nagels op de romp vastgezet.

Deze “ogen” weer met veel pijn en moeite dicht gesoldeerd, maar bij het plaatsen schoten enkele weer los, deze naderhand dan maar weer een beetje in model gebogen.

Nadat deze gezwart waren met patina werden de eerste op de rusten aangebracht:
66D7A849-9D80-4663-82BE-E7DF0689763A.jpeg

De eerste twee zitten erop.........

E8AE7ADE-D0C3-4730-A5B6-6C1CE45653E1.jpeg

En uiteindelijk werden er vandaag zeven gemonteerd........

De derde plaat is iets uit de lijn geplaatst, dit i.v.m. de geboorde gaten voor de later nog aan te brengen luiken.
Tja je kunt ook niet alles vooraf voorzien nietwaar........

Het is een heel gefriemel om dit allemaal een beetje voor elkaar te krijgen, dus de komende weken ben ik er wel mee van de straat.......

Word dus vervolgd......
Gr Koos

Koos, als je de juffer blokken met een strop van touwwerk maakt en ze met houtlijm in de stropgaten van de rusten lijmt, hetgeen je ook gedaan hebt, dan hoef je in principe de puttingijzers niet dicht te solderen, omdat de juffers na uitharding van de lijm al muurvast komen te zitten. Door het solderen zien de schakels er een tikkie rommelig uit met ongelijke breedtes van de ijzers. De schakels voor de puttingijzers om een dunner latje maken geeft ook een wat subtieler beeld. Het is uiteraard slechts een advies, waar je eens over na kunt denken.

Geslaagd project Koos, hij gaat goed:thumbsup::thumbsup:
Dank je Henk :thumbsup::thumbsup:
Worden die juffers nog zwart geschilderd?
Daar ben ik nog over aan het denken Rijk, het zal geen schilderen worden maar ik heb gisteren nog een proef gemaakt met het Ebben beits van de fa met de grote K, dus dan word het zoiets als een tussenweg ;);)
Koos, als je de juffer blokken met een strop van touwwerk maakt en ze met houtlijm in de stropgaten van de rusten lijmt, hetgeen je ook gedaan hebt, dan hoef je in principe de puttingijzers niet dicht te solderen, omdat de juffers na uitharding van de lijm al muurvast komen te zitten. Door het solderen zien de schakels er een tikkie rommelig uit met ongelijke breedtes van de ijzers. De schakels voor de puttingijzers om een dunner latje maken geeft ook een wat subtieler beeld. Het is uiteraard slechts een advies, waar je eens over na kunt denken.
Dit klopt helemaal Piet, dus daar ga ik ook nog wat mee experimenteren, bedankt voor het advies :) zal wel een hoop werk gaan schelen.................

Nog wel even een opmerking over de "rommeligheid" dat valt in het echie best wel mee, maar ja die close up foto's hee..... moest gelijk denken aan mijn werk, was laatst een oplevering van een woning voor mijn collega aan het doen, keken we naar het glas of dit onbeschadigd was, kregen we commentaar van de uitvoerder, die zei "het glas mag je zo niet kijken, je moet op twee meter afstand blijven..............:mad:"
Dus als dit project klaar is komt er een bordje bij te staan: Verboden zich binnen vijf meter van het schip te bevinden........... :D:D probleem ook opgelost.

Goed week- einde allemaal. geniet maar lekker van het mooie weer we hebben er lang genoeg op gewacht,
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Ook namens mij proficiat met je pensioen, de tijd van alles mag en niks moet is aangebroken. Geniet er samen van :beer:

Nou nou jongens, bedankt voor jullie medeleven :D inderdaad ben ik vanaf vandaag samen met mijn directrice met vroegpensioen….
Maar het bouwen laat nog ff op zich wachten, voorlopig eerst wat toeren met de caravan.
Morgen gaat deze naar de dealer voor een cassetteluifel en dan de komende 5 weken een rondje in ons mooie land, dus pas maar op voordat je het weet sta ik bij een van jullie op stoep :p:p
In Augustus zijn we drie weken thuis en dan nog ff zo’n vijf weken op de camping in Bladel, en dan…..
Ja dan gaat het stof van dr Vic eraf en gaan we weer bouwen, dus heb geduld dit word echt nog wel vervolgd
Gr Koos

Nou nou jongens, bedankt voor jullie medeleven :D inderdaad ben ik vanaf vandaag samen met mijn directrice met vroegpensioen….
Maar het bouwen laat nog ff op zich wachten, voorlopig eerst wat toeren met de caravan.
Morgen gaat deze naar de dealer voor een cassetteluifel en dan de komende 5 weken een rondje in ons mooie land, dus pas maar op voordat je het weet sta ik bij een van jullie op stoep :p:p
In Augustus zijn we drie weken thuis en dan nog ff zo’n vijf weken op de camping in Bladel, en dan…..
Ja dan gaat het stof van dr Vic eraf en gaan we weer bouwen, dus heb geduld dit word echt nog wel vervolgd
Gr Koos

Hoi Koos, geniet van je pensioen en veel plezier gewenst deze vakantie in ons mooie landje! Mocht je in de omgeving van Apeldoorn komen kom dat gerust langs [emoji1]

Back