H.M.S. VICTORY Unplugged

Een weekje verder en opnieuw enkel kanonnen op zijn plaats. Het blijft vechten tegen kleine haakjes, ringentjes, takelblokjes ... , maar we geven niet op.
full

full
 
De voorbije maand was ook gevuld met enkele klussen in huis. Was beetje lastig en even aanpassen om terug met “meters” ipv “millimeters” te werken. Tussendoor verder gewerkt aan de componenten voor het Lower Deck. Centraal op dit dek staan de waterpompen. Enerzijds vier Chain (of Yard) pumps. Anderzijds een Elm pump. Wanneer het boeltje bijna klaar was, stelde ik vast dat de maat niet echt klopte en startte ik opnieuw vanaf nul. Vandaag is alles klaar om te monteren op het dek.
full

full

full
 
De eerste rij kanonnen zijn opgesteld met de benodigde attributen. Alle touwtjes door de oogjes met soms wat geroep op de Heer hierboven voor wat hulp.
full

full

full



Nu kan het middendeel en de twee uiteinden van het dek aangepakt worden. Hierover heb ik nog een vraag aan de specialisten op dit forum. Ik ben op zoek naar de juiste positie waar de bediening van het roer staat opgesteld. Is dit op de vloer van het lower deck of aan het plafond want daar vind ik niet direct de juiste documentatie van. Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
De eerste rij kanonnen zijn opgesteld met de benodigde attributen. Alle touwtjes door de oogjes met soms wat geroep op de Heer hierboven voor wat hulp. !

Heeft dat geholpen ? Anders en misschien beter een kaarsje branden …o_O
Het resultaat mag er in ieder geval zijn !
 
De details zijn goed gelukt. Blijf het een bijzondere bouw vinden.
Stephan, bedankt voor je reactie. Het is idd bijzonder en vooral elke dag opnieuw ontdekken en ontwerpen. Vooral ook uitdagend zodat je oplossing van vandaag geen probleem geeft in een latere fase. Ondanks ik heden nog met het lower deck bezig ben, lig ik al wakken van de Alexander Brodie Galley Stove. Ik bezit wel talrijke foto's maar afmetingen is momenteel nog gissen. ( ik heb nog tijd tot het najaar om verder te zoeken naar afmetingen:thumbsup:)
 

Bijlagen

De voorbije week werkte ik verder op de invulling van het middeldeel van het Lower deck.

De bediening van het roer.
Achteraan op het lower deck is het bedieningsmechanisme van het roer bevestigd. Een geldingssysteem zorgt ervoor dat met de twee touwen het roer links en recht kan bewegen. Deze touwen gaan verder lopen voorbij de Mizzen mast tot op het quarterdeck via enkele loopwieltjes.
De geleidingsrail is op het model een plaatje van 2mm dik waarin op de kopse kant een groef gemaakt is. In het zoeken naar de juiste werkwijze zijn welk enkele plaatjes gesneuveld, maar uiteindelijk is het ingezaagd door een zaagblad te kleven op een latje van 0,5 mm. Daartegen kan je dan langzaam met de geleidingsrail tegenaan schuren tot het groefje ontstaat.

full


De main (jeer) capstan.
Ik heb de vrijheid genomen om de main capstan zodanig weer te geven dat hij in werkende modus is om het anker aan bakboord te bedienen. Om toch (op foto) enig idee te hebben hoe het dek er normaal uitzien heb ik de steunbalken en trappen die er aanwezig zijn toch gebouwd. De bovenste foto geeft de opstelling weer ( jammer dat ik de duwstangen al had gelijmd, want normaal zijn die stangen ergens bij elkaar opgeborgen op het dek.
De onderste foto geeft de uitvoeringsweergave. Je zal merken dat aan de rechterzijde er wat materiaal opgeslagen ligt. Deze spullen ( trappen , steunpilaren ed ) werden telkens weggenomen wanneer de capstan gebruikt werd. Nadien werden ze teruggeplaatst.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de vrijheid genomen om de main capstan zodanig weer te geven dat hij in werkende modus is om het roer aan bakboord te bedienen.

Bedoel je dat echt zo ?
Ik meen te zien dat je om de kaapstander de messenger hebt gedraaid die het anker moet ophalen.
Het roer wordt bediend door het stuurwiel een paar dekken hoger.
 
Bedoel je dat echt zo ?
Ik meen te zien dat je om de kaapstander de messenger hebt gedraaid die het anker moet ophalen.
Het roer wordt bediend door het stuurwiel een paar dekken hoger.
Jan, er is iets misgelopen met de copy paste. ik bedoel natuurlijk het anker dat met de kaapstaander wordt bediend. bedankt om me op dit foutje attent te maken. Is ondertussen aangepast in mijn bericht.
 
Bedoel je dat echt zo ?
Ik meen te zien dat je om de kaapstander de messenger hebt gedraaid die het anker moet ophalen.
Het roer wordt bediend door het stuurwiel een paar dekken hoger.
Schrijffoutje denk ik, hij bedoeld het anker aan bakboord. De bediening van het roer gaat via het witte kruis terug naar boven richting stuurwiel.

Mooi om de werking zo te zien.
 
Back
Top