H.M.S. Victory Caldercraft

Dank voor alle lovende woorden. We blijven onze best doen. :p Nu de zijspiegels gereed zijn kan ik mij gaan richten op de hoofdingangen. Zag dat de voorbeeldfoto van Caldercraft iets afwijkt van het origineel v.w.b. het schilderen van de versiersels op de hoofdingang. Ik volg nu de foto's die Jan Zwart gemaakt heeft en op dit forum geplaatst heeft. Tnx Jan :cool:

Een paar maanden geleden was de vrouw des huizes toe aan een nieuwe printer. Ik heb bewust aangedrongen om een wat duurdere te nemen, namelijk een laserprinter. Ik gebruik hem veelvuldig bij de bouw.

Om de hoofdingangen heen worden een aantal traptreden geplaatst en dat zou zeker een hoop meetwerk, enz. op gaan leveren.

Heb dit ook al inmiddels bij andere onderdelen toegepast, maar ik maak eerst even een normale copy van het onderdeel wat ik ga oppakken. Gelukkig zijn bij Caldercraft de tekeningen 1 op 1.

full

Het onderdeel kopieer ik dan over op een paar doorzichtige vellen. Vanwege de laserprinter blijft de copy goed zitten en geeft geen vegen :cool:

full

Even uitknippen en dan aanbrengen op de boot.

full

Op deze wijze kan ik eenvoudig bepalen welke traptreden ik geel en zwart moet schilderen. Even de strepen overzetten op het eerste kopie en dan simpel invullen.

full

Zodra alles geschilderd is boor ik kleine gaatjes(0,5 mm) door het plastic vel. Deze plak is dan weer op de boot, waarna ik dan met een potlood de maten kan aanbrengen door deze even in de gaatjes te prikken.

Simpel en beide kanten zijn dan altijd exact hetzelfde

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel slim hoe je dat uitmeet hoor Henk.

En...... het zijn er verdorie nog 23 ook, net als de echte.
Ik had stiekum zó gehoopt, maar nee hoor; wéér geen foutje ;)

Heel fraai gedaan Henk:thumbsup:

Henk,
Prima dat je de door mij geplaatste foto van de entry port gebruikt. Dan kan ik jouw methode zoals hiervoor beschreven ook gebruiken bij het detailleren van de doorsnede die ik straks ga maken.
Germt vind het jammer geen fout te hebben ontdekt, maar ik heb er wel een heel kleintje gevonden.
Je zegt dat je op deze manier beide kanten exact gelijk kan maken, maar ik hoop dat je ze wel spiegelt. Dus niet exact gelijk. :grin:.
Veel succes verder.
Jan Zwart

Wat je allemaal niet nodig heb voor een bouw....
Nu weer een laser printer !
Maar de manier waarop je het gebruik is bewondering's waardig !

Wat je allemaal niet nodig heb voor een bouw....
Nu weer een laser printer !
Maar de manier waarop je het gebruik is bewondering's waardig !

Volgens mij kun je op een gewone printer ook transparanter printen die niet vegen.
Wel handig om een kopieerfunctie te hebben.
Zo wordt het wel helemaal perfect, Henk. Voor mij een mooi voorbeeld.
Gr. Paul

Na een weekje schilderen vanmorgen gestart met het monteren van de versierselen op de hoofdingang.

full

Je zal het niet geloven en als je het probeert, dan lukt je dit ook in geen 100 keer :( Toen ik een van de schilden wilde passen onder de overkapping schoot ie uit mijn pincet. Had mijn schip iets schuin staan en ik zie hem naar binnen floepen... zo de hoofdingang in... hij wipt nog iets op en ik zie hem door de mastopening een dek lager vallen :onweer: Ik weet niet meer wat ik gezegd heb, maar het vrouwtje kwam de kamer in gestormd om te vragen of alles goed ging.

Na een bak koffie direct maar even nieuwe versierselen besteld in Engeland en de poort even dicht gestopt.

full

Weer wat geleerd...... een zijde af...

full

Nog even wat bij stippen en dan naar de andere zijde

Je bent niet de enige Henk met verloren onderdelen in de romp, ik denk dat iedereen dit wel herkent, alleen jammer dat het zo een mooi onderdeel was.

Dat soort zaken gebeuren helaas:(
Goed dat alles ook los te bestellen is, en het ziet er zoals gewoonlijk weer netjes uit!

Beschouw het maar als extra ballast.

En je hebt meteen een interessant verhaal voor de visite.
Dat er in het ruim zelfs reserve-ornamenten liggen voor als de vijand het kapot schiet. Zo ècht is de boot!

Wachtend op het bovenschild uit Engeland ben ik maar gestart met de rusten. Alles moet zwart worden, dus ben begonnen de jufferblokken maar vast zwart te schilderen.

full

Zag onze vrienden op de Engelse site flink worstelen met het bevestigen van het bovenste deel van de puttingijzers. Deze moet vastgezet worden in de rusten. Daarvoor zitten zijdelings 2 pinnen.

full

Ik heb in Engeland geen oplossing gevonden die naar mij zin was en heb, terwijl ik de bovenste delen gebruineerd heb het als volgt opgelost....

full

Ik heb de blanke rusten 3x ingesmeerd met sterk verdunde houtlijm, waardoor het hout hard wordt en niet meer splijt. Het daarna bij iedere uitsparing, onder een hoek van 45 graden, een klein gaatje geboord van 0,8 mm. Hier passen de 2 pinnen dan gezamenlijk in en zit het bovenste deel van het puttingsijzer direct op de juiste hoogte.

full

Inmiddels zitten alle jufferblokken op hun plaats en ik heb ze direct zodanig gefixeerd dat ze niet meer kunnen draaien. Alles flink geschuurd en gereed voor de laatste lagen zwarte verf.

Nu de laatste delen van de puttingsijzers gereed maken. Ook deze worden gebruineerd.

full

Heb daar nog al wat werk aan. Kan niet alles tegelijk doen, want alles heeft een eigen nummer en een eigen maat en is weer aan een jufferblok toegewezen. :p

Phoe Henk, slimme oplossing!!
Is bij mij identiek systeem, dus deze ga ik van je jatten:yes:

Back