H.M.S. Victory Caldercraft

Reken maar van Yes.......
Die kun je maar beter te vriend houden!!;););)

Hoi, misschien een tip.

Messing (koper legering) en ook 'rood'koper wordt hard en bros al je het met een hamer bewerkt.
Om dit weer zacht te maken is heet maken de oplossing, uitgloeien.
Groetjes, Mathieu.

full

Ik zit hier nog eens rond te snuffelen, en wat zien ik:schrik: .........

De kogels in de dwarsbak tegen het rooster liggen niet recht!!!!:sad:

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, destijds het resultaat van een noodstop voor een trage .......:pim:, die mij geen voorrang gaf.

Er zaten er toen een paar los. Ga jij ook nog wel krijgen. Probleem is dat de kogels van plastic zijn en ze op hout geplakt moeten worden. Dacht dat ik toen goede lijm had, maar na een poosje lieten er toch steeds een paar los. En elke keer weer anderen. Probleem is nu opgelost en ze liggen weer recht :cool:

Heb besloten om af te wijken van het bouwverslag en de onderste sierstrippen voor het aanbrengen van de rusten op de wand te zetten.

full

Deze komen straks achter de puttingijzers te zitten.

full

Hier en daar nog even bijtippen en dan kan ik de andere kant voorzien van de versiering. Ondertussen de puttingsijzers zwarten en dan kunnen daarna de rusten er op

Ziet er goed uit en snap ook dat je afwijkt... Zou ik ook gedaan hebben, beter er nu goed bij kunnen dan straks moeten frummelen.

Even een vraagje. Je hebt de kanonslopen rood geschilderd. Dat is zoals ze er nu bij ligt. Echter heb je de kanons wel open gelaten. Dat rode zijn doppen waarmee de kanons dichtgemaakt zijn. Dan is het makkelijk te zien. Denk maar aan de diensttijd dat je uzi verzegeld was met een rode dop op de loop zodat je niet kon schieten. Alleen maar losse flodders...

Hier zou ik dus de lopen ofwel dicht maken met dop ofwel helemaal zwart maken.

Klopt Rik, ik heb dit overgenomen uit Engeland. Aan de ene kant geeft het de lopen wat meer smoelwerk. Heb wel rode proppen die ik er in kan stoppen, zodat ze dicht lijken. Ik wil deze pas aan het eind aanbrengen, omdat ik het schip af en toe nog eens schuin zet en bang ben om de proppen te beschadigen. Alhoewel ik wel steeds meer ga twijfelen om ze aan te brengen. Puur omdat het er nu wel goed uit ziet.

Henk, groot gelijk, ik zou uiteindelijk gaan voor wat je zelf mooi vindt. Toevallig kwam ik laatst een detail van een kanon van de Willem Rex tegen met vergelijkbare 'proppen' maar dan zonder prop:

full

Grt
Diederik

Heb wel rode proppen die ik er in kan stoppen, zodat ze dicht lijken. Ik wil deze pas aan het eind aanbrengen, omdat ik het schip af en toe nog eens schuin zet en bang ben om de proppen te beschadigen. Alhoewel ik wel steeds meer ga twijfelen om ze aan te brengen. Puur omdat het er nu wel goed uit ziet.

In werkelijke situaties, zitten er geen proppen in als het kanon uit het luik komt.
Persoonlijk zou ik ze dus weglaten;)

Ik denk nog even na over de proppen ;)

Afgelopen week bezig geweest met de sierlijsten die achter de puttingsijzers komen. Intussen ook alle rusten en puttingijzers gereed gemaakt

full

Alle anker gereed en 120 spijker ingekort en gezwart. Deze komen straks in de gaten van de puttingijzers

full

Alles nu uitmeten en dan kan ik aan de slag om de rusten en de ijzers te gaan monteren. Zoals het er nu uitziet klopt alles en komen de touwen naar de juffers niet voor de lopen van de kanonnen. Zag dat dit wel gebeurd is bij een aantal Engelse collega's. Kortom: priegelwerkje dus :p

Nog even over de proppen van de kanons. Om je te helpen een keuze te maken.
Ik heb begrepen dat je de moderne en gerestaureerde versie aan het bouwen bent. Dan horen deze er wel op. De kanons worden bijna niet gebruikt en om ze schoon te houden (ze werken nog steeds) zijn ze afgedicht. Maar de proppen zitten echt in de loop en zijn dus als het ware een kurk die rood is geschilderd. En niet de hele monding. Ik zou dan ook het hele kanon zwart houden. Dan van hout kleine wigjes maken en die er in lijmen. Deze dan rood schilderen. Dan is het correct qua origineel. Zie onderstaande foto.

HMS_Victory_-_broadside_on_-_geograph.org.uk_-_21086.jpg

bron foto; File:HMS Victory - broadside on - geograph.org.uk - 21086.jpg - Wikimedia Commons

Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Als het schip gebouwd wordt zoals ze nú is horen er proppen in de loop, om de reden die Rik aanhaald.
Als het schip in actieve dienst is zitten er géén proppen in, ook niet als het geschut "te boord" staat, en zijn de lopen compleet "zwart"
Uiterard bepaald de bouwer de uiteindelijke uitvoering
Zo sprak "de ouwe" ;)

Overigens mooi werk betreffende de rusten, en mooi dat ze niet voor het geschut zitten, dat zie je bij veel modellen helaas wel eens gebeuren.

Overigends mooi werk betreffende de rusten, en mooi dat ze niet voor het geschut zitten, dat zie je bij veel modellen helaas wel eens gebeuren.

Wat ik dan gewoonweg "dom" vindt. Een beetje bouwer let hier inderdaad op.

Henk,
Hier nog een wat duidelijker foto. En als je de lat echt hoog wil leggen maak je er ook nog het touwtje aan.:)
Jan Zwart

Kanonproppen_zpsd0ce9093.jpg

Wellicht ben ik een van de weinigen die het voetballen niet volgt ;) Vrouwtje dus wel en, omdat iedereen allerlei vergaderingen verplaatst krijg je weer wat meer tijd om te bouwen. Voordeel is dat je weer netjes, op tijd, je koffie boven krijgt, omdat ze niet wil dat ik tegen haar praat tijdens de wedstrijden. :p

Afgelopen week de rusten geplaatst en de puttingijzers vast gezet.

full

Na alles bijgewerkt te hebben begonnen met de luiken van de geschutspoorten.

Aangezien de Victory een hoop poorten heeft, is dat flink wat werk. Dus eerst alles maar eens uitgezocht en op rij gezet.

full

Voor alle duidelijkheid maar een briefje Afblijven er bij gelegd. Betrap namelijk regelmatig de (klein)kinderen die toch iets willen oppakken. Normaal is dat niet erg, maar nu...... :mad:

Inmiddels alle luiken voorzien van verdikkingen, zodat deze, als ze dicht zijn, naadloos aansluiten op de berghouten.

full

Op naar het schilderwerk en zwarten van de schanieren, enz.

Ik vindt het bizar netjes, en dan nog maar te zwijgen van de orde en netheid er omheen:yes:

Back