Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Als je ooit gezellig een middagje bij je club wilt gaan vliegen, maar door een wegomlegging op een schaalwedstrijd terecht komt ... dan was ik dat! :D

Laatst bewerkt:
Verder met de motorgondels. Voor de juiste vorm heb ik spantjes getekend en laten frezen.

full

Deze spantjes worden met elkaar verbonden door 4mm gordingen.

full

full

Op foto's van het origineel zie je dat er een gat in de motorgondels zit, zoals je hier kunt zien op een foto van de Rijstvogel.

full

Op deze foto van de Oehoe kun je mooi zien waar dit gat voor diende. Achter dit gat zat de vulopening van de olietank voor de motor.

full

Ik was het eerst niet van plan, maar ik wilde dit toch nabootsen. In het frame voor de motorgondel had ik verlichtingsgaten laten frezen. Een van deze gaten zat vrijwel op de goede plek en kon ik mooi gebruiken voor mijn olietank. Van wat 1mm balsa om het schijfje wat uit dit verlichtingsgat kwam en een stukje 6mm rondhout heb ik de olietank nagebootst en in het verlichtingsgat geschoven en verlijmd.

full

full

De olietank zilver geschilderd en de achtergrond mat zwart.

full

full

Toen was de motorgondel gereed om bekleed te worden met 0,4mm triplex. Eerst van stevig papier sjabloontjes gemaakt voor de goede vorm, dit was nog niet zo makkelijk. De eerste twee stukje bekleed met triplex.

full

En de motorgondel helemaal bekleed.

full

Daarna zijn de motorgondels bekleed met de aluminiumfolie, ook weer gebruikmakend van de sjabloontjes. Ik heb hierbij de paneellijnen van het origineel gevolgd. Een aantal van deze panelen is bij het origineel afneembaar en zit met schroeven vast. Voor deze shroefjes heb ik kleine 1mm dikke schroefjes gebruikt. De motorgondels klaar.

full

Nu weer verder met de romp, maar daartoe moet ik eerst mijn bouwhok weer eens uitmesten. Nu heb ik niet echt plek om de romp neer te leggen.

full

groeten kjel

Laatst bewerkt:
Tijd voor het interieur. Voor de opstelling van de stoelen ben ik uit gegaan van een plaatje uit een KLM foldertje uit die tijd en foto's van de passagiers cabine. Voor de passagiersstoelen had ik een goede foto gevonden. Voor de stoel van de navigator/radiotelegrafist had ik alleen het plaatje uit het KLM foldertje, dus hier zit wat meer eigen interpretatie in. De passagiersstoelen heb ik ietsjes vereenvoudigd om het mezelf niet te moeilijk te maken.

full

full

full

De stoelen heb ik gemaakt van 2mm messing staaf. Aluminium was lichter geweest, maar dat kan ik niet solderen. Van mdf heb ik malletjes gemaakt voor het buigen van het messing.

full

full

De serieproductie kan gestart worden. Gelukkig gingen op de reis naar Batavia maar vier passagiers mee.

full

full

Voor de bekleding heb ik bordeaux rode nep leer gekocht. Het stoffen binnenlaagje heb ik van het nep leer kunnen scheiden, waardoor je een heel dun laagje "leer" overhoud. Als basis voor de zitting en rugleuning heb ik een stukje 0,4mm triplex genomen. De armleuningen hebben ook nog een laagje 1,5mm balsa om ze wat volume te geven. Dit alles heb ik met het "leer" bekleed. En daarna met epoxy aan het stoelframe verlijmd.

full

full

full

De stoelen heb ik op twee plekken met een ijzerdraadje aan de vloer van de cabine bevestigd. Daarna heb ik alle poten nog met een paar druppeltjes dikke seconde lijm aan de vloer gefixeerd.

full

full

full

full

Ik ben zeer tevreden met het resultaat.

groeten kjel

Back