Kjel Postema
Vriend van modelbouwforum.nl
Voordat ik het dak met het aluminiumfolie heb bekleed, heb ik eerst de gaten geboord waar de ventilatie luchthappers komen.
Het dak van het origineel bestaat uit verschillende delen die aan elkaar gebout zitten. Ik heb het dak in die segmenten bekleed. Eerst met schilderstape per segment de boel afgeplakt. Daarna van papier een sjabloontje gemaakt en deze iets overmaats uit het aluminiumfolie geknipt. Na de folie op het dak geplakt te hebben kun je het overtollige folie langs het schilderstape afsnijden en de tape verwijderen. Het dak bestaat uit acht segmenten.
Over de naden komen stroken waarmee de segmenten van het origineel aan elkaar gebout zaten. Deze zijn zeer karakteristiek voor het dak van de cockpit van de F.XVIII en kunnen dus niet ontbreken. Dit wilde ik van 0,3mm aluminiumplaat maken, waar ik vanaf de onderkant met een schroef kuiltjes in duw om zo aan de bovenkant de bouten te simuleren. Alleen dit nabootsen van de bouten vervormde het aluminium zo dat ik het nooit meer strak op het dak ging krijgen. Dat ging dus niet werken. Daarna hetzelfde idee geprobeerd met de aluminiumfolie, dat werkte goed, alleen zijn dan de gesimuleerde bouten zeer kwetsbaar en duw je ze met je vinger zo weer plat. Je kan de aluminiumtape dan niet goed aanduwen. Uiteindelijk heb ik wat geëxperimenteerd met de aloude houtlijm "klinknagel" methode. Een 0,5mm stukje verenstaal gaf een goed resultaat. Deze doopte ik in een beetje houtlijm en zo werd elke plek van een bout aangestipt met een heel klein drupje houtlijm. Om de stroken waar het dak mee aan elkaar gebout zitten iets meer definiet te geven zijn ze uit twee lagen aluminiumtape gemaakt. Eerst de eerste laag. Daarop de drupjes houtlijm en daar weer een twee laag over heen die goed aangedrukt word, zodat de "bouten" goed uit komen.
Aan de achterkant van de zijruiten zit nog een ruitje, een soort "overzet ruitje". Geen idee wat de functie van dit ruitje was. Op een enkele foto ontbreken ze, maar op het overgrote deel van de foto's van de F.XVIII zijn ze aanwezig. Deze moesten dus ook nagemaakt worden. De ruitjes bestaan uit een stukje plastic van een CD-hoesje. De montagevoetjes zijn van 0,3mm aluminium gemaakt wat aan het ruitje verlijmd is. Voor de rest is het ruitje afgewerkt met aluminiumtape en met vier kleine schroefjes aan de cockpit vastgeschroefd.
Teven heb ik een soort ribje op het midden van het dak geplakt, vaarvan ik vermoed dat het bij het origineel diende om het dak wat extra stevigheid te geven en het voorkomen van resonantie trillingen ten gevolge van bepaalde toerentallen of zo. Maar dat is een aanname van mij.
groeten kjel
Het dak van het origineel bestaat uit verschillende delen die aan elkaar gebout zitten. Ik heb het dak in die segmenten bekleed. Eerst met schilderstape per segment de boel afgeplakt. Daarna van papier een sjabloontje gemaakt en deze iets overmaats uit het aluminiumfolie geknipt. Na de folie op het dak geplakt te hebben kun je het overtollige folie langs het schilderstape afsnijden en de tape verwijderen. Het dak bestaat uit acht segmenten.
Over de naden komen stroken waarmee de segmenten van het origineel aan elkaar gebout zaten. Deze zijn zeer karakteristiek voor het dak van de cockpit van de F.XVIII en kunnen dus niet ontbreken. Dit wilde ik van 0,3mm aluminiumplaat maken, waar ik vanaf de onderkant met een schroef kuiltjes in duw om zo aan de bovenkant de bouten te simuleren. Alleen dit nabootsen van de bouten vervormde het aluminium zo dat ik het nooit meer strak op het dak ging krijgen. Dat ging dus niet werken. Daarna hetzelfde idee geprobeerd met de aluminiumfolie, dat werkte goed, alleen zijn dan de gesimuleerde bouten zeer kwetsbaar en duw je ze met je vinger zo weer plat. Je kan de aluminiumtape dan niet goed aanduwen. Uiteindelijk heb ik wat geëxperimenteerd met de aloude houtlijm "klinknagel" methode. Een 0,5mm stukje verenstaal gaf een goed resultaat. Deze doopte ik in een beetje houtlijm en zo werd elke plek van een bout aangestipt met een heel klein drupje houtlijm. Om de stroken waar het dak mee aan elkaar gebout zitten iets meer definiet te geven zijn ze uit twee lagen aluminiumtape gemaakt. Eerst de eerste laag. Daarop de drupjes houtlijm en daar weer een twee laag over heen die goed aangedrukt word, zodat de "bouten" goed uit komen.
Aan de achterkant van de zijruiten zit nog een ruitje, een soort "overzet ruitje". Geen idee wat de functie van dit ruitje was. Op een enkele foto ontbreken ze, maar op het overgrote deel van de foto's van de F.XVIII zijn ze aanwezig. Deze moesten dus ook nagemaakt worden. De ruitjes bestaan uit een stukje plastic van een CD-hoesje. De montagevoetjes zijn van 0,3mm aluminium gemaakt wat aan het ruitje verlijmd is. Voor de rest is het ruitje afgewerkt met aluminiumtape en met vier kleine schroefjes aan de cockpit vastgeschroefd.
Teven heb ik een soort ribje op het midden van het dak geplakt, vaarvan ik vermoed dat het bij het origineel diende om het dak wat extra stevigheid te geven en het voorkomen van resonantie trillingen ten gevolge van bepaalde toerentallen of zo. Maar dat is een aanname van mij.
groeten kjel