Jan,
Ik koop zonder uitzondering bij Lindinger of Schweighofer, simpelweg omdat ik de bekrompen mentaliteit en kleinzieligheid van de Nederlandse winkels méér dan zat ben.
Een gedeelte van je kritiek kan ik mij wel in vinden, zeker als je zelf wat gevorderd bent, kan het bij sommige winkels zijn dat de adviezen een beetje wegblijven. Met name de grotere bekende keten in NL heeft daar last van.
Op vliegtuigengebied zijn er ook andere winkels in Nederland. Als jij naar Bilthoven of Waalwijk gaat, en Bussum ook wel, dan kunnen zij ook jou nog wat leren
Als je inderdaad doet wat je zegt, is daar niets mis mee en dan heb je geen ongelijk. Wat volgens mij echter veel meer gebeurd, is dat men voor de lullige dingen die ze vergeten zijn on-line te bestellen, naar de locale winkelier gaan.
Jij zegt 'de winkelier is bekrompen'.. ik ben geen winkelier, maar de Nederlandse klant is nog veel meer bekrompen. Ze halen, op z'n ouderwets, de kachel bij de ene en de pijpen bij de ander en verwachten voor alles de laagste prijs. Zo werkt het gewoon niet.
Ik ben vrij trouwe klant bij de jongens van McModelbouw en dat bevalt mij goed. Nee, ik heb geen aandelen in die zaak. Ja ze doen ook wel eens wat fout, maar het wordt altijd opgelost.
Ja ik heb best wel eens teveel betaald voor iets, maar ook wel eens wat te weinig. Dat is namelijk wat veel mensen vergeten; als het goed gaat met jouw winkelier kan hij ook goedkoper leveren. Daarnaast is er altijd een bakkie koffie, kun je een praatje maken, en loop je op die manier ook eens tegen dingen aan die je anders gemist had.
Een voorbeeld.. ik moest een propellortje hebben, dus naar de winkel getogen. Had ie net een zending van horizonhobby binnen met de nieuwe lichting E-Flite kistjes. Het extraatje van E-Flite was ik gelijk verliefd op, wat een mooi kistje. Prijs: 119 euro, oftewel
goedkoper dan lindinger, gewoon bij mijn lokale winkelier. Dus meegenomen.
Had ik nu on-line geshopped, had ik dat ding nooit gekocht. Had ik 'm toch online gekocht, dan had ik er minimaal 10 euro meer voor betaald (want verzendkosten + lindinger is bv. 10 euro duurder) en had ik 'm niet direct gehad. Als er wat mis mee was geweest, had ik met lindinger moeten communiceren.
Niet dat er wat mis is met lindinger en ja ook ik koop af en toe wel eens wat online, alhoewel eigelijk altijd bij Nederlandse winkels.
Heel leuk hoor dat on-line kopen, maar als jouw lokale winkelier straks failliet is om dat je overal voor een dubbeltje op de eerste rang moest zitten, dan kun je niet nog even op donderdagavond snel dat potje dunne CA halen wat je vergeten was mee te bestellen
Niet zelden ga je bij een zelfbouwwinkel met een geopende doos naar huis
En kun je zelf ook even in alle dozen snuffelen zonder gelijk te hoeven kopen. Ik zie niet in waarom een doos verzegeld moet zijn, tenzij je met de doos wilt gaan vliegen

. Als alles er maar inzit.
Kijk.. dat Extraatje was gewoon goed de kit, dus daar hoefde verder niets aan te gebeuren. M'n Tojeiro heb ik daar ook gehaad, maar de bijgeleverde quiclinks waren niet echt 'je van het'. Dat kun je ter plekke constateren en dan neem je gelijk een setje goede quicklinks mee. Bij Lindinger was je daar pas achtergekomen als je het zwikje thuis had, en moet je weer 2 weken wachten voor de quicklinks er zijn. Of ga je dan stiekum toch naar je lokale winkel?
Overigens betaal je voor een FF10 op 35MHz bij Lindinger 479,90
Plus de verzendkosten, waarmee je op iets van 500 euro uit zult komen? Bij McModelbouw haal je 'm voor 525 euro, dat is dus maar 25 euro duurder. En ja, die hebben 'm op voorraad, dus niets 2 weken wachten, maar naar de winkel en meenemen naar huis.
Maar goed, ieder z'n meug, op zich is ook lindinger gewoon een goede winkel. Ik noem overigens steeds lindinger omdat die nu eenmaal genoemd wordt in dit topic, maar er zijn natuurlijk tig on-line winkels die ook prima zijn.
Mooi voorbeeld wel trouwens.. had ik nu bv. die extra met een FF10 gekocht in Bilthoven, was ik toch goedkoper uitgeweest dan bij lindinger, of op z'n minst gelijk. De FF10 is weliswaar 35 euro duurder (ex verzend), maar de Extra 10 euro goedkoper. Als je dan de verzendkosten erbij rekent bij lindinger, kom je in totaal dus op hetzelfde uit.