FF10

• Topicstarter Topicstarter Ger Kovacs
  • Startdatum Startdatum
Hoe zit dat nu, zijn er bij de T10CP ook 2 verschillende versies (Vliegtuig-Helie) zoals de FF9 of niet?
Die van mij is in ieder geval "Vliegtuig" want op het gas zit een ratel en standaard staat ie in "Acro".
Er zit ook een klein metalen stripje met een oogje bij. Ik veronderstel dat dit dient om de ratel te vervangen als je hem wil "ombouwen" naar helie?
In de handleiding is daar niets over terug te vinden.....:(

De in Europa geleverde versies hebben beide HELI en AIRPLANE software vandaar de benaming T10CP (en de twee verschillende metalen plaatjes meegeleverd, waarvan standaard ratel is gemonteerd).
In de USA, en waarschijnlijk nog enkele landen, hebben de "Airplane" versies "T10CA" en "HELI" versies "T10CH" benaming. Maakt aanvankelijk bij de T10 niet zoveel meer uit want ook daar hebben beide versies de soft voor Airplane en Heli alsook glider. Heeft in hoofdzaak iets te maken met de opstelling van de switches en de reeds ingebouwde al dan niet ratel op het gas.

Bij de voorloper de FF9 was er trouwens een verschil in de montage van de ratel voor het gas. De Europese versies hadden een volledig achterplaatje dat vrij eenvoudig toeliet om de Airplane of Heli versie met metalen plaatje om te bouwen. Bij de USA en Oosterse versies was de gas ratel op de traditionele manier ingebouwd waarbij je het heveltje en veertje moest verwijderen. Dus iets meer foefelwerk. Dit was vooral de bedoeling omdat een Amerikaan zijn zender niet zelf wenst om te bouwen maar pasklaar wil geleverd zien. In tegenstelling tot de Europeanen die zelf eens graag in het binnenwerk snuffelen en de flexibiliteit waarderen om zelf je zender te kunnen aanpassen.

mvg,
Danny;)

Laatst bewerkt:
Dit was vooral de bedoeling omdat een Amerikaan zijn zender niet zelf wenst om te bouwen maar pasklaar wil geleverd zien. In tegenstelling tot de Europeanen die zelf eens graag in het binnenwerk snuffelen en de flexibiliteit waarderen om zelf je zender te kunnen aanpassen.

Dit is onjuist.

Amerikanen zouden héél graag net zoals wij zelf hun zender willen aanpassen.

Maar helaas is dat in de USA verboden (door de FCC).

Je mag in de USA nog niet eens zelf het kanaalkristal verwisselen, dat moet de fabrikant / servicedienst voor je doen. Als je zelf aan het apparaat iets wijzigt, wat dan ook, verlies je de FCC goedkeuring en ben je illegaal bezig.

Alleen als je een HAM license hebt mag je zelf je zender modificeren, maar dan zit je wel aan de 50 MHz band vast. Op 72 MHz is het verboden zelf ook maar iets aan de zender te veranderen.

Die knop zit er wel (ik geloof tussen de 2 antannes) die is nodig om te linken, zender aan ontvanger aan even op het link knopje drukken en dan moet hij het doen.

Klopt helemaal, ben tegen hetzefde aangelopen toen ik een 617 ontvangertje wilde linken, er zit namelijk standaard een 14 kanaals onvanger bij die 10 CH ondersteunt, eerst in het model geheugen de 7 CH modus activeren 2x enteren door end end te toetsen via het parameter menu, dan zender uitschakelen en weer inschakelen, ontvanger inschakelen en dan minstens dat knopje tussen de antennes 5 sec ingedrukt te houden, en voila gelinkt,
bij het omzetten naar een ander model/kist komt automatisch de 7 of de 10 CH modus te staan, 1x instellen dus, wist het ook niet hoor maar m'n leverancier wees mij fijntjes erop om de eerste 5 bladzijden van de manual maar eens te lezen.

Groet Ger (begin het ding steeds beter te begrijpen :wink:)

maar m'n leverancier wees mij fijntjes erop om de eerste 5 bladzijden van de manual maar eens te lezen.

Groet Ger (begin het ding steeds beter te begrijpen :wink:)

En de rest lesen van de handleiding kan ook wel eens handig zijn . :D

Ben ook wel eens een pilot tegen gekomen die jaren zat te etteren met zijn zender .
Dacht ook dat hij het zonder kon .

Moet binnenkort ook maar eens mijn FF-10 gaan halen .
De 3W Extrafun 230 gaat binnenkort servo´s krijgen en dan kan ik het gelijk in progammeren . :D

Mvg Johan

Dit is onjuist.

Amerikanen zouden héél graag net zoals wij zelf hun zender willen aanpassen.

Maar helaas is dat in de USA verboden (door de FCC).

Je mag in de USA nog niet eens zelf het kanaalkristal verwisselen, dat moet de fabrikant / servicedienst voor je doen. Als je zelf aan het apparaat iets wijzigt, wat dan ook, verlies je de FCC goedkeuring en ben je illegaal bezig.

Alleen als je een HAM license hebt mag je zelf je zender modificeren, maar dan zit je wel aan de 50 MHz band vast. Op 72 MHz is het verboden zelf ook maar iets aan de zender te veranderen.

Dat is inderdaad ook waar, maar heeft vooral betrekking op het zend gedeelte. Zoals je bvb. het verwisselen van kristal aanhaald.
Wat betreft het al dan niet aanpassen/uitbreiden van de zender zelf zullen de meningen zeker wel verdeeld zijn in de USA.

mvg,
Danny.

Laatst bewerkt:
Bedankt danny voor de verhelderende uitleg over het verschil tussen de A (airplane) en H(heli) versies..:D

"Groet Ger (begin het ding steeds beter te begrijpen )"

Gelukkig....dan weet ik aan wie ik in 't vervolg m'n vervelende vragen moet stellen...;)

En de rest lesen van de handleiding kan ook wel eens handig zijn . :D
Mvg Johan

Dat is wel niet eerlijk he Johan;)...

Ik begrijp ook wel wat Duits en Engels maar in m'n eigen moedertaal zou het toch heel wat vlotter lezen...

Trouwens is er niet ergens een Europese regel die zegt dat de fabrieken/winkels verplicht zijn om een handleiding bij te leveren in de taal van het land?

okee

De FF10 heeft nu bij mij ook z'n betrouwbaarheid in een turbine kist mogen bewijzen en ben hier vol lof over, totaal storingsvrij en dat in een gebied met sterke externe zenders waar ik regelmatig vlieg (Rozenburg), is regelmatig gescand en gebleken dat er nogal wat zit aan ether vervuiling.
De range check, in 'power down' mode levert toch nog 80 meter bereik op met mijzelf tussen de zender en ontvanger in, heel ver dus.
Antenne van de ontvanger zit volledig in de kist ingebouwd.
De mixers weet ik nu ook makkelijk in en af te stellen, je moet het effe allemaal weten hé.
Ja, van dit setje zal ik een hoop plezier hebben :smile:

Groet Ger.

Kijk, dat is goed nieuws, we zullen de combi zeer binnenkort wel zien verschijnen dan:D

CE geldt wel voor heel Europa, maar de lidstaten kunnen nog zelf nadere eisen stellen aan een product. Aan alleen een CE keurmerk heb je dus niet voldoende, je zult ook een conformiteitsverklaring moeten hebben die specifiek voor NL geldt.

grt.

Iets heel anders, is er al iemand zo brutaal geweest een FF10 open te schroeven en er naaktfoto's van op internet te zetten?

Het zou mij niets verbazen als de FF10 gewoon een FF9 is met een software update en mogelijk opnieuw ontworpen printplaten, sterker nog, het zou mij verbazen als dat NIET het geval was.. als iemand pics heeft van een opengewerkte FF10, hoor ik dat graag.

Het zou natuurlijk helemaal interessant zijn als het mogelijk zou zijn de software van een FF10 in de FF9 te zetten..

In tegenstelling tot wat mensen denken, is de FF9 ook 10-kanaals en de menustructuur en mogelijkheden zijn nagenoeg gelijk. Ik durf er ook een arm op in te zetten dat de 2.4Ghz module, eventueel met een marginale aanpassing, ook gewoon in de FF9 gaat werken..

Een CE stikkertje op een behuizing zegt op zichzelf helemaal niets, er moet ook een conformiteitsverklaring zijn. Als je in het buitenland dingen bestelt, is het heel goed mogelijk dat je iets krijgt waar wel een CE stikkertje op zit, maar geen conformiteitsverklaring voor is.

Volgens mij is dat waar hier de verwarring vandaan komt. Ik kan ook niets vinden over een NL-specifieke CE verklaring.. daarmee zeg ik niet dat het niet bestaat, ik kan er alleen niets over vinden..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook Nederland hoort tot de EU . :D

Met het aanbrengen van de CE-markering geeft de producent of importeur aan dat hij voor het betreffende product een conformiteitverklaring heeft opgesteld. In deze conformiteitverklaring is de producent of importeur verplicht aan te geven dat het product voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen. Daarnaast is de producent of importeur verplicht zich aansprakelijk te stellen voor zijn product.

Mvg Johan

Een conformiteitsverklaring geldt voor de gehele EU. Als lidstaten uitzonderingen maken moeten deze voor dat specifieke land worden vermeld. Tevens staat er dan een alert teken op de CE sticker.

Een voorbeeld is de kanalenverdeling op bijv. 35 MHz. Aangezien deze niet voor alle lidstaten dezelfde zijn moet er bij de handleiding een blad zijn bijgevoegd, waarop de voor dat land toegestane kanalen zijn vermeld. Uiteraard is één blad met de volledige gegevens van alle lidstaten en van alle frequenties goedkoper, dus dat zit er dan ook altijd bij.

Back