Janhein, met alle respect… wat je schrijft kan in 1 haal worden gerealiseerd met vaste hand.
Verloop zoals je beschrijft, per stroom/baan op kleur gemaakt, wordt een grote bende.
Of gaat je minimaal bakken verf kosten, omdat het nauwkeurig mengen op het oog gewoon onhaalbaar is, en het gevoegelijk weg kan knikkeren…
Een harde scheiding zilver - zwart als basis wegnevelen blijf je zien. Zinloos.
Zo werkt het niet.
En in stroken zelf gemaakte kleuraanmaak tot een zuiver verloop? Dan moet je echt wel zeer doorgewinterd kleur kunstenaar zijn. Als het zich al laat doseren. Nader tot niet! Ga er maar aan staan.
Doe ik zulke grappen in stappen in een digitale opmaak, dat geforceerd/handmatig in Photoshop of een van mijn andere opmaakprogramma’s, want dat kan, dan ga je banen zien. Maar in de digitale omgeving kan ongekend veel meer dan met airbrush in de hand.
Recept is strakke hand en de juiste kwaliteit pigmenten, tools en werkvoorbereiding.
De gerichte nevel doet z’n werk wel.
Eerst zilver opzetten. De lichte tint eerst. Dat vraagt om pigment met een zeer fijne ‘glitter’ en goede dekking. Dan het dekkende zwart er tegenin.
Mogelijk een base coat op waterbasis.
Pas in de 2K clear coat gezet komt de zaak tot leven, zie je het metallic effect opkomen.
Alles opgeteld kom je tuiteindelijk och uit op een zekere vertaling naar schaal.
De glitter laat zich niet technisch meer fijner schalen om nog als effect op te treden voor het oog.
Op het 1:1 toestel is digitaal een verloop opgezet. Met een printer.
Dat geeft een constante die op dat formaat bijna niet met de hand meer te halen is.
Wat airbush techniek betreft zijn er uitstekende boekjes in de handel.
En hoe een verloop te spuiten. Verdunning, drukregeling etc.
Oefenen baart kunst en kinderen zeiden wij op de academie.