Fanjet 600

Heel vroeger noemde je dat een irisdruk.
Een prijzig drukproces, en eigenlijk geen constante in het verloop bij oplage.
Met fotorasters en lithografie werd de wereld weer iets makkelijker. De digitale tijd bracht echt leut in n huis en constante in drukwerk.

Afhankelijk van het tijdstip, kan de kist reeds digitaal gespoten zijn. Dit soort kunst kan dan omdat de technologie er is, en dan kan een kist ook zo gespoten zijn.

Via folie techniek of direct op het canvas.
Folie zal het denk ik niet wezen. En is mogelijk niet toegestaan?
En anders dan moet het een verdomd goede spuiter zijn. En die bestaan ook zelfs met grote trukendoos…

Je zou het kunnen oplossen door met een op afstand gepaatst masker het verloop in te wolken in 1 strakke gang.
Vraagt wel om wat oefenwerk met de airbrush.

Gr Bas
 
met een op afstand gepaatst masker het verloop in te wolken in 1 strakke gang.

Voor de leek niet te doen dus.

Tenminste, het lijkt me niet dat ik me daaraan ga wagen . . .

Op zoek naar plan B.

De hele bovenkant van de romp in een soort gemiddelde kleur spuiten, donker grijs-blauw?


jan.
 
Als je een airbrush mocht hebben?
Dan kan je dat oefenen.
Inkt gebruiken, en dat met clear coat sealen.
Anders besteedt je dat uit aan een kunstenaar. Zat die motorhelmen kleurrijk illustreren met effecten en al?
Mits airbrush aan boord, zou ik er niet zo bang voor zijn…
Goede brush spuit totaal anders dan een blikje Motip…
 
Gewoon wat oefenen op ronde buisstukken van papier en een kartonnetje met wat afstand er tussen. Of op wat alu folie… en zien of er mooie effecten te halen zijn.
Eerst de nevel goed onder controle.
 
Consoles klaar.

upload_2024-6-2_17-32-42.png


upload_2024-6-2_17-31-34.png


upload_2024-6-2_17-32-12.png


Verder met in model krijgen en schuren van de romp.

Mat en G4 liggen klaar!


jan.
 
Ik gooi het toch even in de groep.

Iemand heeft recent een mooie Pratt and Whitney Wasp motor voor mijn Bellanca Skyrocket geprint; er kijkt hier vast iemand mee die goed thuis is in het 3D-print gebeuren, en tegen vergoeding twee 1/10 jet pilot bustes voor mij wil printen.

Verven doe ik; zo zien de heren er ongeveer uit.

upload_2024-6-2_23-20-14.png


Als iemand een site weet waar ze kant en klaar in de goede maat te koop zijn hoor ik het graag; ik heb 'm nog niet gevonden.

Ik hoor het graag.


jan.
 
Op mijn vraag hoe ze dat gedaan hebben zegt Fanjet:

Hallo Herr Brilmann,

der Lackierer hat das Schwarz nach vorne "auslaufen" lassen, was anscheinend nur wenige Lackierer beherrschen und schwierig ist.


Aanvullend:

Also, es wurden nur zwei Farben verwendet?

Silber metallic und schwarz metallic, das rot ist geklebt...


Mit besten Grüßen

Andreas Sattler
Geschäftsführer / Managing Director

mailto:andreas.sattler@fanjetaviation.com

jan.
 
Laatst bewerkt:
Jan, geen schema!
Spuitje - afstand - kartonnetje - afstand - object.

Met mijn DeVilbiss airbush kon ik een flinterdunne haarlijn zetten t/m een mooi verloop bij een fotoretouche.

langs een liniaal een verloop spuiten wil ook, en zo een nevel kan strak, de nozzle rust dan op de liniaal. De DeVillbiss had een leunrandje daarvoor.
Strak spuiten is een kwestie van oefenen.
Verder had ik een goed regelventiel met waterscheider.

Een goede spuit geeft een mooie verneveling.
Ik werkte in tachtiger jaren altijd met inkten. Soms met acryl…

Voor airbrush op automotive zijn er goede kleurstofjes. Daar eens in verdiepen.
Verhaal van de juiste primers waarop de toners niet gaan parelen bij neerslaan.

De rest gaat on the fly.
 
Op Marktplaats staat deze:

upload_2024-6-3_21-46-17.png


Volgens de verkoopster (die er niets van weet, zegt ze), staat er FMS en 10 x 7 op.

Zou dat een optie als fan kunnen zijn?

Of is de spoed veel te groot?

(De diameter van de duct is bijna 12 cm.)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Maar ga je die dan aftoppen?
Anders een Ramoser prop op maat met variabele spoed, de stand wordt naar behoefte gefixeerd.
En kan je zo de motorbelasting afstemnen etc
 
Die FMS propeller hoort bij hun PC-21 (1.100 mm.)

Ja, zo'n Ramoser is waarschijnlijk het mooiste.

Maar wel erg prijzig.

Kan natuurlijk ook gewoon met een afgetopte 4,7 x 4,7 beginnen (daar hoeft niet veel af!).

Er is nog tijd. :)


jan.
 
Die spuit klus is heel veel oefenen. Voorkant zilver /achter zwart. Daar begin je mee , dan ik het midden een streep spuiten van een deel zilver een deel zwart . Dus verf 50/50 mengen .

Zo ga je dan vanuit het midden verder steeds een deel zilver bij mengen ( naar voren werken ) een deel zwart (naar achter werken) . Na ongeveer 10 keer beetje zilver of zwart bij mengen zit je dan aan de juiste kleur zilver of zwart . Totaal dus spuit je dus ruim 20 baantjes verf over je model , steeds stukje opschuiven en nevelen .

Het is een enorme klus om zo een model te spuiten maar het is wel de moeite waard.

Als ik de foto 's nog kan vinden zal ik ze plaatsen . Ik heb ooit met hulp van een Auto spuiter zo een van mij Raketten gespoten .
 
Is het misschien wijs op het op een regenbuis te oefenen?
Die is ook rond.
 
Janhein, met alle respect… wat je schrijft kan in 1 haal worden gerealiseerd met vaste hand.

Verloop zoals je beschrijft, per stroom/baan op kleur gemaakt, wordt een grote bende.
Of gaat je minimaal bakken verf kosten, omdat het nauwkeurig mengen op het oog gewoon onhaalbaar is, en het gevoegelijk weg kan knikkeren…
Een harde scheiding zilver - zwart als basis wegnevelen blijf je zien. Zinloos.
Zo werkt het niet.

En in stroken zelf gemaakte kleuraanmaak tot een zuiver verloop? Dan moet je echt wel zeer doorgewinterd kleur kunstenaar zijn. Als het zich al laat doseren. Nader tot niet! Ga er maar aan staan.

Doe ik zulke grappen in stappen in een digitale opmaak, dat geforceerd/handmatig in Photoshop of een van mijn andere opmaakprogramma’s, want dat kan, dan ga je banen zien. Maar in de digitale omgeving kan ongekend veel meer dan met airbrush in de hand.

Recept is strakke hand en de juiste kwaliteit pigmenten, tools en werkvoorbereiding.
De gerichte nevel doet z’n werk wel.

Eerst zilver opzetten. De lichte tint eerst. Dat vraagt om pigment met een zeer fijne ‘glitter’ en goede dekking. Dan het dekkende zwart er tegenin.
Mogelijk een base coat op waterbasis.
Pas in de 2K clear coat gezet komt de zaak tot leven, zie je het metallic effect opkomen.

Alles opgeteld kom je tuiteindelijk och uit op een zekere vertaling naar schaal.
De glitter laat zich niet technisch meer fijner schalen om nog als effect op te treden voor het oog.

Op het 1:1 toestel is digitaal een verloop opgezet. Met een printer.
Dat geeft een constante die op dat formaat bijna niet met de hand meer te halen is.

Wat airbush techniek betreft zijn er uitstekende boekjes in de handel.
En hoe een verloop te spuiten. Verdunning, drukregeling etc.

Oefenen baart kunst en kinderen zeiden wij op de academie.
 
Laatst bewerkt:
De kans dat ik eea. tot een goed einde breng acht ik vooralsnog niet heel hoog.

Laten we niet vergeten: het is maar een simpel kistje, hè.

Gewoon voor de fun.

Gelukkig is er nog (veel) tijd om over eea. na te denken . . . :)

Iedereen bedankt voor de input!


jan.
 
Back
Top