Fanjet 600

Zo, even de tijd genomen.

Ik ben er wel achter: om de een of andere reden is de motorkap van het origineel veel spitser dan de mijne.

En ik weet ook wel hoe dat komt: niet goed gekeken . . . :hammer:

Dit stukje heb ik denk ik veeeeel te breed gemaakt . . .

upload_2024-3-6_23-33-33.png


upload_2024-3-6_23-17-8.png


Het is niet anders.

Zo is het dan; we doen het er mee.

Dit is al beter.

upload_2024-3-6_23-25-0.png



Uitlaat even provisorisch met een speld vastgezet.

upload_2024-3-6_23-31-46.png


upload_2024-3-6_23-28-17.png


upload_2024-3-6_23-28-47.png



Het zijaanzicht is eigenlijk wel aardig. :)

upload_2024-3-6_23-26-55.png


Nu weer (overdag) verder met de voorjaarsschoonmaak . . .

Als het goed is, voor het echt mooi vliegweer wordt klaar. :)


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2024-3-6_23-27-32.png
    upload_2024-3-6_23-27-32.png
    711,4 KB · Weergaven: 74
Ramses had ergens een uitgebreide uitleg staan van hoe hij zijn mallen bewerkt, voor hij er de kap van trekt.

Wie waat waar dat stond?

Heb 'm wel gevraagd, maar hij reageert niet . . .


jan.
 
Heb 'm wel gevraagd, maar hij reageert niet . . .

Jan.... je hebt de vraag gisteravond gesteld zie ik net... ik zit niet 24/7 op het forum...
Ik moet o.a. ook nog werken.... en bouwen ;)

Ik maak bijna altijd de cockpit pluggen van modelgips.
Die bewerk ik niet na, daar trek ik de cockpit direct overheen.
Modelgips vind ik ook het fijnste werken en mooie heldere kappen geven.
Over de gipsen pluggen heb ik wel e.e.a. uitgebreid toegelicht in verschillende verslagen.

Ik heb inderdaad ook enkele pluggen van hout gemaakt.
Die heb ik afgewerkt met CA of een lak o.i.d. om de plug mooi glad te krijgen.
Ik weet niet waar ik daar 'een uitgebreide uitleg' over heb gemaakt...?
Ik zal het waarschijnlijk bij het maken van een houten mal in een bouwverslag hebben toegelicht.

Maar wat mijn voorkeur heeft (en ook vaker gedaan heb) is om van de houten plug daarna een (gipsen) contra mal te maken.
Die contra mal giet je daarna weer vol met modelgips en die gipsen plug is ideaal om de kap van te trekken.

Deze twee foto`s laten bijvoorbeeld die stappen zien (Sea Fury cockpitkappen):
De houten plug, gelakt, waterproof geschuurd en van een frame voorzien:
(frame moet hier nog geschuurd worden)

full


Als laatste nog een zwarte (verklikker)laag erover en waterproof glad geschuurd:

full


Links boven de 'oer-plug' van hout.

Daarna de diverse stappen om (in dit geval meerdere) gipsen pluggen te maken.
De houten oer-plug heb ik alleen gebruikt om een goede gipsen plug van te maken om de kappen te trekken.

Succes!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Zo, net weer terug van een tripje naar Frankrijk.

(Alweer? Ja, de vriendin die dit keer mee zou was plotseling verhinderd, dus . . . :))

Anyway.

Ondertussen wel wat opgeschoten.

De horizontale . . . ?

Staartbomen?

upload_2024-3-28_15-11-54.png


upload_2024-3-28_15-13-9.png



Nog best even werk om er twee volledig identieke vormen van te maken . . .

upload_2024-3-28_15-18-0.png


upload_2024-3-28_15-14-28.png


upload_2024-3-28_15-14-50.png



De mal voor de kap: vele 'lagen blanke lak + schuren': dat schoot niet erg op.

Maari nu ben ik er achter hoe het wel moet: met poriënvuller!

Dat vloeit beter en laat zich goed schuren.

Plaatjes volgen.


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2024-3-28_15-13-40.png
    upload_2024-3-28_15-13-40.png
    1 MB · Weergaven: 70
  • upload_2024-3-28_15-17-20.png
    upload_2024-3-28_15-17-20.png
    1,1 MB · Weergaven: 74
Wat hier gebeurd is . . .

upload_2024-4-11_17-53-18.png


Schuurpapier met een zandkorrel?

Afijn, kan weer zo ongeveer overnieuw beginnen . . .


jan.
 
Verstopping van schuurpapier…
Gebruik goede 3M.

Spuiten met vulprimer… of kwasten… en dan maar weer boenderen… komt goed Jan[emoji106]
 
3M zou goed moeten zijn.
Ik dacht eerder action of goedkoop bouwmarktspul.
Ik heb in het verleden ook wel eens die fout gemaakt, goedkoop is....:mad:
 
Het is meer de bouwmarkt die de keuze bepaald. Gamma is de keuze hoopeloos, en het papier niet al te best.
Dus Bauhaus of Hornbach speuren.
Prijs is het niet zozeer.
3M is ook niet meer wat het vroeger was. Mag niks kosten om het te fabriceren.
 
Het hoeft niet altijd het schuurpapier geweest te zijn.
Althans er kan iets tussen het schuurpapier en je kapje gezeten hebben.
Of de lak of wat het ook moge zijn wat je schuurde deugde niet.
Maar er is iets verkeerd gegaan dat zien we wel;)
 
Ik lag laatst in bed nog even te denken . . .

Die 1,5° instelhoek lijken me toch nogal veel.

De twee hoofdliggers schuiven door de opening de romp in, en worden daar tegen een spant gelijmd.

upload_2021-9-20_23-40-40-png.458851


Dat spant staat 1,5° scheef en bepaalt de instelhoek.

Tenminste . . .

Ik kan natuurlijjk een dun stripje aan de achterkant tegen de bovenste ligger aanlijmen, en dan wordt de instelhoek minder.

Is 0° een goede waarde, uitgaande van het NACA 2412 profiel?

(http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=naca2412-il)

(Stabilo staat ook op 0°.)

Of 0,5°?

1°?

Ding hoeft niet bloedsnel te worden, maar moet ook niet als een trainer balloonen etc.

Suggesties?

Ik hoor het graag.


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2024-5-25_13-12-21.png
    upload_2024-5-25_13-12-21.png
    2,7 KB · Weergaven: 72
Dat profiel is nagenoeg dat van een Robbe Puma…
Jou profiel is een fractie dunner.
Begluur de tekeningen eens?
Zwaartepunt moet je ook nog berekenen… even zozeer belangrijk.

Zou 1,5 als start waarde kunnen nemen?
Bij de Puma is de Naca 2315 op 0,5 gezet.
Tref die 0,5 graad regelmatig aan bij diverse RC1 modellen.
Bij de aangehechte PDF is de invalshoek 0. De constructie dusdanig dat de vleugel uit twee helften bestaat. De ligger door de romp steekt.
Zouden dat stalen pennen zijn, of slechts 1, dan valt er nog wat te stellen.

Niet te ver door bouwen in detail en gaandeweg stellen bij het vliegen.
Tot het naar tevredenheid zich gedraagt. Dan pas in groot detail afwerken

Daarnaast komt er ook geen stuwing van een prop over de vleugel.
Geeft iets minder lift effect.
Ook te bezien hoe dat uitpakt. Wel goede druk op de roeren verwacht ik.
Proof of the pudding is door em te vliegen.

Instelhoek is ook via een stabilo te regelen, dat heb ik bij de Robbe Progo er op geflanst, nadat ik het er kuis af had geland.
Instelhoeken ook bij zwevers wel aangepast. Specifiek F5B modellen zijn tegen neutraal aan opgetaped.
En die willen zo goed versnellen in een duik. En aardig neutraal vliegend en keurig te landen.

Zijn er niet meer FAN modellen op Outerzone voor een vergelijk te vinden?
Als je zoekt, is op Google verrassend veel te vinden. Wel met Engelse termen zoeken.

Gr Bas
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank voor de vriendelijke woorden! :)

Ik heb ondertussen wel een vraag (loop een beetje op de zaken vooruit).

Onderstaande vind ik een erg mooi kleurenschema. :)

De kleur van de bovenzijde van de romp verloopt van een zeer lichtblauw via blauw-grijs naar tegen het zwart aan.

upload_2024-5-31_20-27-46.png


Hoe doen ze dat?

En, belangrijker nog, hoe realiseer ik dat?

Of is dat iets te hoog gegrepen? (kan maar zo. ;))


jan.
 
Back
Top