Fanjet 600

Motortje van HET-RC? Typhoon motor?

Mega Motor 16/15/4

Daar moet de regelaar weer aan gesoldeerd woden, waarom die er niet meer aan zit?


kwart millimeters ga je toch hopelijk niet op letten...

De bedoeling is (stelt Willenborg) dat de spleet tussen prop en mantel/duct niet veel groter wordt dan 1/32 tot 1/16 inch.

Dat wil zeggen: tussen de 0,8 mm en 1,6 mm.

Dus dan is het toch al snel een kwestie van kwart mm's, om te zorgen dat 'ie netjes in het midden draait.


jan.
 
Als je een kort nozzle wilt plaatsen op een scheepsmodel, ga je eigenlijk het zelfde te werk als
Jan nu doet.
Via de gaatjes iets fijnafstelling, maar hoe exacter, des te beter,
men kan niet vroeg genoeg in de bouw met die exactheid opbouwen... immers? :-)
Gr Bas
 
dat zal toch wel in je bevestigingsgaatjes op te lossen zijn en niet in de hoofdconbstructie?

Goed idee, daar kun je wel een paar tienden mee regelen, ja.


Ik heb nu de boel weer opgebouwd, maar dat moet toch weer nog een keer.

De kiel bv.: lastig om die precies verticaal te positioneren.

En de romp zelf: moet ook beter.

Anders blijft het drijfzand . . .

upload_2021-9-20_15-41-47.png



En de schijf zit nog steeds stijf onderin de duct.

upload_2021-9-20_15-42-22.png


Wat is er aan de hand?


jan.
 
(even eenmalig misbruik maken van draadje)
Als er nog iemand ook een FanTrainer wil bouwen, ik kwam nog 1 van mijn Fantrainer kits tegen met Epoxy/glass romp en schuim/balsa vleugels. Compleet met tekening, beschrijving en fan-ring.

rest via PB

bouw ze Jan!
 
Nou, het was allemaal nog veel erger dan ik dacht!

Boel opgebouwd, maar deze keer niet direct de schijf met meenemer op de motoras geschoven.

upload_2021-9-20_23-36-17.png


Duct zit dus wel 2 mm te hoog!

Hoe KAN dat nou???

Dat los je met de gaatjes van het motortje niet op . . .

Dus het mes erin, duct lager in de kiel zetten.

Kon zo maar 2 mm tussen . . .

upload_2021-9-20_23-38-17.png



Ook al weer klaar.

En voor nu is het goed, uiteindelijke fine tuning moet maar bij de samenbouw.

Begint ondertussen wel een beetje een rommeltje te worden.

upload_2021-9-20_23-39-34.png



Maar uiteindelijk komt het goed.

upload_2021-9-20_23-40-40.png


Komende dagen (voor zover er tijd is) eens kijken of we nu de rest van de kiel kunnen opbouwen.

Ben wel een beetje klaar met dit gepruts.

(En ik maar denken dat ik het zo netjes gemaakt had allemaal . . . :hammer:)


jan.
 
upload_2021-9-21_23-46-56.png


Hoppa.

Gevolg van het feit dat de duct naar beneden geschoven is, is dat er nu nog minder hout is om de mantels van de stuurkabels (in rood getekend) in weg te werken . . .

Ter plekke alleen ruimte voor de binnenkabel uitfrezen?


jan.
 
is dat er nu nog minder hout is om de mantels van de stuurkabels (in rood getekend) in weg te werken . . .

Zoals je de stuurkabels hebt ingetekend, gaat de aansturing van het richtingroer erg wringen.
Je kan dat natuurlijk 'oplossen' met een kogelkop, maar ik denk dat je beter de stuurkabel haaks op de scharnierlijn kan maken in dit geval.
Als je ze haaks op de scharnierlijn tekent, krijg je namelijk meteen nog een andere mogelijkheid:

full

[edit] De insert linksboven in de foto is van het bekende RiK 1/5 model, ook met stuurkabel haaks op scharnierlijn.

De servo voor het richtingsroer kan je dan eventueel boven de vleugel maken, of de stuurstang doortrekken verder de cockpit in (ivm CG).

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Spannende actie.
Pull-pull? Op richtingroer?
Slank weg te werken, altijd een trekkracht?
Laat zich via lugjes omleiden?
En is slank weg te werken met kleinere hevels op het roer zelf?

Hoogte zou nog met een tussen-hevel kunnen.
Niet anders dan bij veel zwevers. En kan speling vrij gebouwd werden.

Duwkrachten in bowden kunnen gaan zo wrikken in bowden geleidingen.
De hoogte duwkracht gebruik je het meest. Hoewel er geen echt hele zware krachten zullen ontstaan? Uitslagen in de orde van enkele millimeters zullen zijn.
Het gaat, maar nooit helemaal ècht lekker?
 
Laatst bewerkt:
Duwkrachten in bowden kunnen gaan zo wrikken in bowden geleidingen.
De hoogte duwkracht gebruik je het meest.

Als je de bowdenkabel eventueel als in blauw in de foto aangegeven zou maken, is up geven een trekkracht, geen duwkracht.
Als je met een hevel gaat werken kan het wel een duwkracht worden, zoals bijvoorbeeld bij m`n Sagitta:

full


Waarom niet 2 dunne servos in de staart?

Dat zou het meest eenvoudig zijn inderdaad, zo is het gedaan bij de RIK 1/5 Fanjet (zie insert in foto).
Maar ik kan me ook voorstellen dat Jan huiverig is voor het CG met 2 servo`s in de staart.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ja... klopt helemaal Ramses...
Trek en duw eigenlijk servo trek bij up, de langste afstand wel via een ietwat rechtere bowden.
Een pookje onder tegen het roer duwt dan.
Maar een patent pookje houd zich bij 250 kmh prima...
Zo hard haat het niet bij de FAN-kist.

Blijft dat een deel nog steeds bowden moet zijn... maar dan is de steile bocht er wel uit.


Voorbeeldje...
Hier zit de stang aan een dunne DES digi servo. Ik meen 9 mm of zelfs nog dunner.
Dus de reeds eerde genoemde vlakke inbouw kan. Is zeker een goede optie.

De servo is met Sikaflex in de oranje, en epoxy in de witte gehecht.
Sikaflex snij je los met dun nylon lijn,
die epoxy, 5-minuten typje, breek je los. De kwaliteit blijft altijd iets rubberig
en zit pardoes op de dunne huid van de romp.

Beiden Zeer kort op de hevel gezet. Kwiklink, de ander via bijgewerkte Z-bend.
Speling werk je weg met secondenlijm. Gearspeling is dan nog de enige speling.
Inbouwhoogte zeer gering, ook van de hevel...

Kist weegt 1450 gram. De witte weegt 1750 gram
Oranje is de Wilco F5B 1kw, de ander is de Enigma, 3,5kw aan vermogen.Rappe modellen.
Uitslag is maar 3 mm, per uitslag zijde. En dat is zelfs de max...

DSCN2877.JPG DSCN2871.JPG DSCN6062.JPG

Stel dat je romp achter zeer dun is, of op servodikte maakt, kunnen de servos op contour
geframed worden, en zo gefixeerd. Afdekplaatjes of geschilderd papier etc
Dusdanig dan schaal ervaring niet verstoord wordt?

Alles ter inspiratie, en niet een 'must'!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Oei, veel input! :)

Ik heb heel dunwandige buitenkabel liggen, ik denk dat ik het daarmee red.

Daarnaast: zoals Femmo liet zien: de kiel wordt naar voren toe dikker, dus er is waarschijnlijk, inderdaad, in de breedte, wel iets meer te doen.

Servo's en kabels langs andere wegen of op andere posities: nee, dat gaan we liever niet doen.

Kabel is ook flexibel genoeg om het richtingsroer netjes aan te sturen, denk ik.

Servo's in de staart: als ze een paar gram wegen, niet dikker zijn dan 6 mm, en een beetje kracht hebben: ja, dan wel . . . ;)

We gaan het zien.


jan.
 
Daarnaast: zoals Femmo liet zien: de kiel wordt naar voren toe dikker, dus er is waarschijnlijk, inderdaad, in de breedte, wel iets meer te doen.

Kijk uit met oordelen op slechts een foto, hier een foto uit een andere hoek:

full


De kiel wordt pas breder voor het stuk onder de tunnel...
Het smalle stuk van de kiel waar beide kabels door moeten onder de tunnel is daar op z`n smalst, de verbreding zit ervoor (waar je toch al plek had).

Kabel is ook flexibel genoeg om het richtingsroer netjes aan te sturen, denk ik.

Het zou kunnen, en dan met een kogelkopje oid.
Succes, ben benieuwd hoe je het gaat maken

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Kijk uit met oordelen op slechts een foto, hier een foto uit een andere hoek:
De kiel wordt pas breder voor het stuk onder de tunnel...
Het smalle stuk van de kiel waar beide kabels door moeten onder de tunnel is daar op z`n smalst, de verbreding zit ervoor (waar je toch al plek had).
.

ooops sorry
 
Voor deze keer wil ik wel even smokkelen, dat de verdikking van de kiel al iets eerder begint. :rolleyes:

Rest van het model is ook op z'n best semi-schaal . . . :weetnie:


jan.
 
Back
Top