Fanjet 600

Hmmm… en hoe ga te een propwissel verrichten? Of wordt het een tweeblads…
En propmeenemers moet je goed vast kunnen zetten.

Als die romp achter streamlined maakt, kan je achter wel een stel servoos huisvesten?

En CG kan met een accu goed gecompenseerd worden. Naja… food for thougt…
 
hoeveel kracht wil je op de staart? meen dat ze er tot iets van 6kg zijn of zwaarder. moet ik even induiken heb ze ooit voor een para bakje gebruikt.
3 a 4kg zijn er zat.
 
Een mooi (maar ook wel duur) servo.

Maar los daarvan: veeeel te dik en te zwaar voor mijn doeleinden, dat wil ik niet in m'n staart hebben.

Is maar een kissie van 85 cm, zoiets . . .

Stellkraft kg/cm (8,4V): 11kg
moet zat wezen. denk de helft al wel...

Dat denk ik ook . . .


jan.
 
Hoe dik wordt die staartboom van achteren dan Jan?
Hoe dunner dat is, des te meer flex.
Als het licht gebouwd is, is het relatief.
Maar kunnen er ook 1 kg servo's in. Als het maar goede kwaliteit is...

Ik had in mijn zwevertje ooit Dymond D47... mooi klein... toen niet duur
Maar begaven het al mid air op de gears... mooie harde landing in de bergweide... en schoten de
stalen stuurstangen door in de massa... waren dan ook wel pogen, en geen lichte bowden...
Dan was de gear wel heel gebleven... had reserve mee, en kon weer door...

Suf vond ik zoiets wel... Thans wordt die servo nog gemaakt... meer voor een zotte prijs aangeboden...
 
Hoe dik wordt die staartboom van achteren dan Jan?

Vlak boven de horizontale kiel is de dikte plm. 12 mm, aan de bovenkant 9,5 mm.

upload_2021-9-23_12-40-24.png


Dit is wel even een doorbraak in het denken! :banana:

Want ziet, er zijn dus best servo's die daar in passen.

Overigens: in welke mate heeft dit model een richtingsroer echt nodig?

Uit de servodatabase: alle servo's dunner of gelijk aan 8,9 mm.

En hier en daar met een redelijke stelkracht, lijkt het (hoeveel is er nodig?).

upload_2021-9-23_12-37-28.png


Dan lijkt die Dymond helemaal geen gekke keuze.

Of de Hyperion?

Kwam nog iets tegen: https://www.voltmaster.de/KST-7mm-Digitalservo-X06

Wie kan er iets aanbevelen?


jan.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan heb je dikte zat. En met een sterk ingekorte hevel en Z-bend kan je erg slank bouwen...

Hier inbouw in een zeer slanke F5B vleugel. Soms wordt het nog slanker ingebouwd, is de vleugel nog dunner.
En wordt de kast afgeslepen tot minimum dikte... en in de vleugel meegesloten zonder zelfs een servoluik.
12 mm is riant. En is eenvoudig in te bouwen.
Krachten zijn nihil.

De staart van mijn F5B Enigma is 12,8 mm dik. Moet strak flow zijn.
Is aramide.

Vleugel, geringe hoogte... deksel uit eBay dun autoclaaf gebakken epoxyplaat, en zeer sterk, iets elastisch.
De hevel steekt iets door. Maar de stang raagt het deksen net niet. Net niet, is niet.
De servo is wel verlijmd op de cross-tow carbon-epoxy huid. Zo werkt dat bij dit soort modellen.
Dekplaat is voor streamline... met Oracal autofolie verzegeld. Daar waar de hevel nog net door het
materiaal doorsteekt en extra plakkertje...
Was een klein uitdaginkje, maar gelukt...
Kan ook op de Fanliner.
Epoxyplaat was meen ik 0,3 mm dik...

DSCN5716.JPG DSCN6108.JPG IMG_8635.jpg

Gr Bas
 
Bedenk wel even dat dit toestel uit de nicad tijd is. Elke gram extra achter moet moet je voor ook weer compenseren.

Als je eenmaal alles goed hebt is het een leuk vliegend ding. Heb hem wel al eens gezien in die tijd.
 
Als het een kisje is van 85cm... ik hen hier nog wel servos van hk. Ook iets van 7 of 8mm dik en 3kg trek kracht

Of d47 moet ook wel gaan is 5gram
 
7 mm en 3 kg trekkracht?

Dat lijkt me erg veel.

Maar, anyway, ik denk toch dat ik ga proberen die kabels door de kiel te leggen, beetje bochtje hier en daar, beetje WD40 op de binnenkabel zodat 'ie lekker soepel loopt, en dan komt het vast goed.

Beetje smokkelen met de dikte van de kiel aldaar, beter voor het zwaartepunt, voor de financiën, simplel te installeren: komt goed.

WD40: grapje.


jan.
 
Overigens.

Is er een manier om de buiten- en binnenkabel van stuurkabels (nog) buigzamer te maken?

Zodat ze makkelijker de verschillende bochten kunnen nemen?


jan.
 
7 mm en 3 kg trekkracht?

Dat lijkt me erg veel.

Maar, anyway, ik denk toch dat ik ga proberen die kabels door de kiel te leggen, beetje bochtje hier en daar, beetje WD40 op de binnenkabel zodat 'ie lekker soepel loopt, en dan komt het vast goed.

Beetje smokkelen met de dikte van de kiel aldaar, beter voor het zwaartepunt, voor de financiën, simplel te installeren: komt goed.

WD40: grapje.


jan.

Eventueel een teflon spray gebruiken. Wd40 is niet echt een smeermiddel.

Excuses. Lees net pas: grapje
 
Je moet die spelden echt wel een paar mm de plank inslaan! . . .

upload_2021-9-24_18-19-20.png


Maar het lijkt alsof ze al vrij snel de hun opgedrongen vorm aannemen.

Stuurkabel laat zich er redelijk makkelijk doorheen, heen en weer bewegen (maar het kan beter).

Nogmaals: kun je die binnenkabel iets soepeler maken?

In het bad in heet water leggen?

Samen met de spaghetti in een pan?

In het vriesvak?

Inspuiten met teflonspray?

Ik hoor het graag.


jan.
 
Probeer eens een stalen kabeltje van vb een fietsrem.
Dat volgt makkelijk de bochten en is stijf en sterk genoeg voor trek en drukkrachten.
 
Met hitte de ‘stuurkabel’ voorbuigen.
Je maakt maar een zeer kleine slag.
Kan net voldoende zijn voor soepele beweging?
 
Vanmiddag een remkabel voor een scooter gescoord.

Juiste dikte, 1,5 mm.

Eerste probleem: aan het uiteinde hebben de draden/strengen (?) de neiging zich los te maken uit het verband (?), waardoor de diameter toeneemt.

Toch geprobeerd, de kabel ingebracht in de buitenkabel.

Helemaal, uiteinde stak er uit.

Liep behoorljk stroef, stroever dan verwacht.

Ander nadeel: de hele kabel woog 40 gram!

Nou heb ik niet het hele eind nodig, maar toch: zwaar.

Dus ik ga lekker met de gewone plastic binnenkabel werken.


jan.
 
Eventueel wat ze bij dlg gebruiken? Een veer in de scharnierlijn en dan din kevlar of closeloop in buisje naar achter die alleen de trekbeweging maakt door veertje gaat hij terug
 
Back
Top