Fanjet 600

Dat gaat het niet op zo een turbine... turbines kunnen ook op schaalzwevers immers... en dan zijn het BB-tjes voor bij tegenwind
Maar het maakt mij niet uit. Is slechts om even over te gisten. Je accusap wordt goed benut, dat is het meer...
 
Wat gaat het niet? Snel?

Nou . . .

Uit het construction article:

upload_2021-8-20_13-33-42.png


En dan stop ik er een Mega 16-15-4 in, da's nog weer even beter . . .

Wat zijn BB-tjes?


jan.
 
Buitenboordmotoren... zoals op een zeilboot... Werd door de 'zeilers' altijd BB genoemd...
Very fast is relatief bij zo een oud model. In de tijd dat het ontworpen is,
ging men nog met een stoomlocomobiel naar het modelveld...
Snel ten opzichte van de modellen van Vick Smeed... :D
Dat ontwerp stamt vast ergens uit de jaren 80 of eind 70?
Toen waren die eerste Fanliners hot en hightech, beschreven in het blad AVIA,
wat we toen altijd in de bus kregen... 't was gewoon een indrukwekkend ding... en mooi ook...
 
Laatst bewerkt:
Haha... wordt vast prachtig Jan!
Aan de hand van de formaten en toerentallen motor is de snelheid via eCalc.ch wel te bepalen.
Tweeblads of drieblads, afgetopt geeft een andere spoed verhouding.
De probleemstelling verwacht ik wel van, dat het behoorlijk goed in te schatten is...

Ik ga eens wat schuren en schaven in het bouwhok...
Gr Bas
 
De 'ruwbouw' van de duct is klaar.

Valt niet mee om dat 'uit het handje' een beetje strak te krijgen . . .

Wat ook niet helpt is dat bijna alle lagen kops geschuurd moeten worden.

upload_2021-8-22_18-18-38.png



upload_2021-8-22_18-17-54.png



upload_2021-8-22_18-20-51.png


Nog een beetje fine tuning, en dan maar eens wat poriënvuller er op . . .

Nu eerst verder met het staartdeel.


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2021-8-22_18-18-29.png
    upload_2021-8-22_18-18-29.png
    524,6 KB · Weergaven: 110
Verder met de 'staartboom'.

Willenborg heeft die natuurlijk weer als vlakke plaat getekend, maar dat vind ik echt niks.

Het stabilo is al vlak; ik wil mn. op het kielvlak wel wat welving.

De echte heeft NACA 0009 als profiel.

upload_2021-8-28_12-58-35.png


Dat betekent voor het model: aan de basis van het richtingroer een dikte van plm. 12 mm, en aan de top plm. 9,5.

(Daar waar de registratie staat is de vorm heeeel bijzonder . . . :hammer:)

Ik neem als kern 6 mm balsa, en dan aan beide kanten indekken met 3 mm balsa (het lichtste dat ik kan vinden).

En dan maar schuren . . .

Nu eerst: een proefstukje.


jan.
 
Als ik een printer had dan kon ik gewoon profielen printen . . .

Of als ik handig was met teken software . . .

Anyway, twee stukjes even geknutseld, één zijde geschuurd:

upload_2021-8-29_14-33-29.png


Conclusie: met deze dikte van het 'frame' en de indekking, moet de neuslijst iets breder.

Met name bovenin wordt het wel een beetje dun . . .

Komt goed.


jan.
 
Leuk plaatje, dat laatste, maar niet goed: staat 'ie wel recht?

De kern is dat de romp vlak op de bodemplaat ligt, de duct daar haaks op staat, motor 0° domping, vleugels 1,5° instelhoek, stabilo 0°.

Dus.

Tijd voor de magneten!

upload_2021-9-15_10-43-35.png


Dat is beter.


upload_2021-9-15_10-44-19.png


Die is dus iets te kort, blijkt nu . . .

Hoe kan dat nou, toch echt volgens de tekening . . .


Zo, alles netjes haaks, recht en passend.

Zo moeten ze dus komen.

upload_2021-9-15_10-45-24.png



De onderlinge afstand van de bovenkant kiel en onderkant kiel moet ik fixeren.

upload_2021-9-15_10-46-16.png



Hoppa!

upload_2021-9-15_10-49-19.png


Te dik balsa (2,1 ipv. 1,5 mm) genomen! . . . :hammer: :mad:

Werken we wel weg . . .

Nu ben ik alleen één ding vergeten, had ik al helemaal uitgedacht afgelopen weken . . . :hammer: :mad:

Motortje monteren, met propmeenemer met een plm. 6 mm dikke balsa schijf ( = propellor) erop!

Weet nu dus niet of de de duct te hoog of te laag zit . . .

Dat blijft nog even spannend.

Eerst de kiel maar eens verder opbouwen.


jan.
 
Mooi werk Jan!
Wil je de balsa mantel niet glassen met dun glasweefsel en epoxy.
Als je dat aan weerszijden doet, wordt de ring veel sterker van, vorm stijver.
25 tot 50 grams weefsel? Om het licht te houden, maakt het aanzienlijk sterker?
Ter overweging...

Ja, prachtig!
Gr Bas
 
Glassen en dat soort dingen: komt allemaal nog.

Maar, duct glassen is zeker een goed idee.

Eerst maar eens de ruwbouw klaar.

Moet nog met de mallen voor de kapjes bezig . . .

Hoofdpijndossier.


jan.
 
Motortje monteren, met propmeenemer met een plm. 6 mm dikke balsa schijf ( = propellor) erop!

Nog helemaal niet zo makkelijk hoor, een balsa schijf, 116 mm. diameter, 6 mm. dik, met een gat precies in het midden.

Uiteindelijk is het gelukt.

upload_2021-9-19_23-4-25.png


Telkens een tiende mm. dichter er tegenaan . . .


En dan.

Het moment van de waarheid.

En ziet . . .

upload_2021-9-19_23-6-30.png


upload_2021-9-19_23-7-18.png


Duct zit een kwart mm. te hoog.

Dat zien we tegen die tijd dan wel weer.

(Overigens lijkt wel alsof de kiel een beetje scheef zit . . .

Morgen nog eens even kijken. Dacht toch dat ik het . . . :hammer: )

Wordt vervolgd.


jan.
 
Back
Top