Fanjet 600

0,4 triplex is heel flexibel, hoef je niet vochtig te maken. Het is bijna als dik papier. Je kan het ook met een schaar knippen.

Je moet het wel ontvetten. Ik had ooit dat 0,4 triplex na het lijmen, los kwam als 'een slecht plakkende sticker'. Toen is me verteld dat er bij het persen van triplex lossingswas wordt gebruikt. Dus voor een goede hechting met lijm, moet je het oppervlak even ontvetten met thinner of het schuren.
 
Laatst bewerkt:
0,4 triplex is heel flexibel. Het is bijna als dik papier.

Dan zou ik toch zeggen: dik karton.

Ga toch even verder zoeken, wil het soepeler hebben, minder spanning.

Kijk.

upload_2021-8-2_12-17-51.png



jan.
 
..... Waarmee maken we dit vochtig (extra buigzaam), zodat het zich beter om de mal laat vormen/lijmen?
Toen mijn opa nog leefde en af en toe thuis wel eens meubels maakte/repareerde maakte hij een "stoomkist".
Van 4 planken maakte hij een soort koker. De ene kant maakte hij dicht met een grote plank waar hij een gat in had gemaakt. Het geheel zette hij verticaal op een emmer met water die door een peteroliestel werd verwarmd.
Het duurde even maar het water ging koken en de stoom ging door het gat de koker in en er bovenaan weer uit. De te buigen delen werden aan een touwtje in de koker gehangen waarna de bovenkant bijna geheel werd afgedekt. Een klein kiertje bleef open zodat de stoom er door kon ontsnappen. Op die manier blijft de hete stoom door de koker trekken en maakt de te buigen delen vochtig en warm. Hoe lang het in de koker moest blijven kon mijn opa heel goed "aanvoelen", jaren en jaren ervaring zorgde daar voor. Wat ik me er van herinner is dat het soms wel een paar dagen kon duren voor opa vond dat het hout "zacht" genoeg was om netjes te buigen. Dit was vooral bij dikker hout zoals 5x5cm voor een gebogen rugleuning. Hij maakte het uit één stuk en er zat geen enkel scheurtje of zelfs maar een barstje in de hele leuning.
Opa heeft van alles en nog wat gemaakt van vele houtsoorten en gebruikte vaak gebogen delen. Bijvoorbeeld voor de rugleuning, soms ook de poten en nog meer. Dat vond ik allemaal fantastisch waardoor ik van kleins af heb gezegd dat ik "net als opa" timmerman wilde worden. Ik heb de hele opleiding gevolgd en ben met diploma's van school gekomen. Dat ik uiteindelijk in de elektronica terecht ben gekomen is een heel ander verhaal wat hier niet past.
 
.
Mooi!

Ik zou het zo laten.
Een beetje spanning op het erg dunne triplex bij het verlijmen houdt de boel wat strakker.
Het 0.4mm vliegtuigtriplex is zo dun, dat zonder wat "spanning" het iets sneller vervormd.

Die rechte gekleurde banen van de lagen van het triplex van de te verlijmen delen verraden zuiver schuurwerk.
Wordt een mooi zuiver strak tunneltje :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Wat is knutselen toch heerlijk. Om te leren, te doen of gewoon om te aanschouwen. :yes:
 
Dank.

Bij de echte loopt de duct aan de voorkant/buitenkant iets naar buiten, maar zonder draaibank is dat niet te realiseren.

Da's jammer, want het zier er wel gaaf uit.

upload_2021-8-18_12-28-39.png


Dat laat ik dus maar zitten, ga nu proberen er een mooie 'lip' op maken.


jan.
 
Ja… maar dat opspannen is ook nog wel een dingetje waarbij je hulpstukken moet vervaardigen.
Pardoes in de drie- of vierklauw, gaat vervormen. Materiaal is te slap. Flext en breekt.

Bijkans moeten er binnenin ronde hulpplaten gemonteerd worden, schijven, met daar midden-doorheen een centreer pen. Heb je nu al in karton ook gedaan...
22 mm multiplex of MDF. En de boorgaten zeer zuiver boren.
En met een propeller frees zuiver opruimen tot passende maat.

Dat zou 8 tot 10 mm kaarsrecht draadeind kunnen zijn van de bouwmarkt.
En wat moeren en ringen om de hulpplaten te fixeren, recht en op de juiste strategische afstand tot elkaar.
Voldoende toegang tot de vormen die je moet maken.
Je moet ook een deel van de voorlijst kunnen opschonen in profiel.
Zo een geprepareerde trommel kan gewoon in een draaibank.
Groningen had toch een openbare houtwerkplaats?
Of kan je als universiteit docent even aanleunen bij Academie Minerva? (roep maar wat)
Die hebben een goed ingerichte werkplaats...

Moeten die platen tijdelijk gehecht zijn aan de tunnel, dat zou met tape kunnen?
Als die schijven goed pas zitten, houdt dat. De schuurkrachten zullen gering zijn.
Kan je bij een laag toerental gaan schuren. Zonder te veel krachten uit te oefenen.
Met het sterke verband van zo een 'trommel' kan je dan rustig shapen in een draaibank.

Wellicht de vorm met een check mal, of meerdere vormpjes uit balsa of triplex.
Lukt dat ook met de hand, zo mogelijk. Handschuurwerk met timmermansoog.

Oude pickup opvoeren, stevige brushless er in hangen. Kortom een draaitafel.
Of zo een van een pottebakker? Zal dan dan wel weer duur wezen.
En dan weer met een centreerplaat uit dik triplex.Toch ook weer een trommel voor het verband.
Eenmaal opgespannen kan je met de hand schuren…

Die buitenring zou nog verder voorgevormd kunnen met een dun voorgeschuurd balsa profile er in.Net zoals je nu al bezig was.
Over de breedte van de nerf geplakt. Daar dat zich makkelijk zet, en verlijmd
en wellicht in 2, 3 of 4 segmenten?Iets dat maakbaar blijft.
Ergens komt de stuwbuis aan de romp te zitten. Daar zit geen extra profiel buiten op…

FAB!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
En als je nou een 'verloren mal' maakt van twee kartonnen schijven met de twee verschillende diameters? Een gekruist spant daartussen voor de juiste afstand en goed uitrichten, balsa buitenwandje erop lijmen. Vervolgens de lagen van de funnel daar gewoon op lijmen. Als het helemaal droog is, eerst de voorkant, achterkant en buitenkant afwerken. Dan de kartonnen mal eruit slopen ('verloren') en het balsa buitenwandje van de mal weg/vlak schuren. Moet kunnen, toch?

Gebruik wel van dat stevige grijsboard als karton. Of je maakt de 'verloren mal' van balsahout, dat kan ook natuurlijk.
 
Dat is het profiel van zijn dikke duim... klets nat van het zuigen... vereeuwigd in de tekening...
Dat is dus een random verzonnen profiel...
Echte profielen zijn te vinden op internet. Vast... en anders zaag je een drone in twee.. haha

Motor cowls, schoeftunnels... propellers... allemaal stromingsleer.
Naca is nu Nasa...
Maar ontwikkelden extreem veel profielen voor doelen in bewegende massa... lucht, water... vloeistoffen.

Maar zelfs zonder profiel, geeft de tunnel efficientie op de proptips. Zie ook schroeftunnel van een modelbootje...
Nadeel is dat de tunnel ook weerstand geeft. De hoog toerende prop ook lawaai maakt..
In het echt dan... maar concept is natuurlijk ultra stoer van destijds... en noch steeds actueel.

Effe @Rick NL taggen... weet alles van profielen... profkundige immers...
 
Laatst bewerkt:
Nee... dat mag je zelf opsnuffelen. maar dat soort profielen zijn bijkans openbaar.
Niet gelezen, maar zie geen profiel bij de Schuebeler, maar vaak zit er een tunnel voor en na, of een intake-duct.
Die turbineprop is zeer goed doorberekend. En kan als luchtpomp maximaal wind verzetten...
Algemeen. Binnenvorm is recht, buitenmantel een Clarke-Y aandoend profiel Voorlijst naar binnen gekeerd...

Zo een turbine... was ook een optie, maar de fan moet dan gekeerd worden voor de opstelling, voor een schaalbeleving?
Maar kan ook probleemloos kant en klaar onveranderd geplaats, en de balsa ring als schaal dekmantel, t/m een nep aandrijfas... Dan is je aandrijving bijkans optimaal?

Zo een ding doet het extreem veel beter dan een gecoupeerde drieblads...
Die moderne schuim-jetjes zijn letterlijk krachtige bladblazers,
blazen een Calmato pardoes van de sokken op 6S... knetters wat een tocht komt dáár uit!

Jou straalbuis is immers een vrijstaande op de romp gemonteerde, daar moet een dan een getopte conventionele prop in komen te draaien. Jet kan net zo goed.
e-Calc.ch heeft dacht ik ook een e-turbine calculator? De goede kant en klare turbines halen een zeer hoog rendement.
Zelf had ik em stiekum om zo een kant en klaar turbine gebouwd.
Schaal is in alle opzichten relatief. Zeker als het in goed vlieggedrag en vliegplezier moet uitkomen? Overwegen waard?

Benieuwd wat @Rick NL weet te schrijven... profielen... een en al kennis en kunde... of Pb hem even...
 
Laatst bewerkt:
Ik ga voor 'schaal' (in dit geval erg semi) en goed vlieggedrag.

Heb zelf niet zoveel aan/met een ding dat met 6S 200 km/hr gaat . . . :eek:


jan.
 
Back
Top