Fanjet 600

Bedankt Henri!

Ben benieuwd naar de kleuren.

Vraag is nog wel steeds: hoe ga je dat nou aanbrengen, dat verloop?

Lucien deed het zo:

Die Lackierung wurde mit 2 Lackierpistolen gemacht, eine mit silber und eine mit black mist. Und dann abwechselnd mit der einen und mit der anderen, schräg von vorne mit silber und schräg von hinten mit black mist bis der Übergang gut war.
Chapeau!
Ik overweeg een aantal (bv. 8) potjes met verf te maken, in de verhoudingen 8 - 0, 7 -1, 6 - 2, . . . 0 - 8.
En dan gewoon met een kwastje.
Dat kan makkelijk, want het deel van de romp waar dat kleurverloop plaatsvindt, is maar gering . . .

1748944710003.png

Ik had twee spuitbussen Motip gekocht.
Motip heeft een arsenaal aan metallic tinten. Motip als een base coat. En daarna een blanke lak er over.
Metallic kwasten in een getrapt verloop.
Hoop gepiel, en ga je niet blij van worden.
Zeker niet binnen de schaallat die je je zelf oplegt.
Moet immers geen ‘hum-brol’ worden? Toch?

Gr Bas

Laat de tips, adviezen en suggesties maar komen!

Aan de gang met spuitbussen: dan moet je dus wel alles afplakken, en dan nog gaat het alle kanten op . . .

Toch?

Laatst bewerkt:
Ik kom met zekere regelmaat bij wat autoshops… en dan staat daar een arsenaal aan Motip kleurtjes te lonken.
Metallic zilver in alle toonaarden, mooie kleuren blauw…
Daar van heb ik al wat op foamies van verspoten… en nog een RC1 kist die nog afgerond moet worden met blanke 2K lak.

En zo een fraai kleurpallet tref je niet snel aan bij reguliere modelbouwverfjes.

Je kunt 100% correct op kleur werken, of bij benadering. Het is immers een model.
Er zal niemand zijn die je op de 100% juistheid van kleur zal gaan afrekenen.

Onze hersenen kunnen overigens geen kleur onthouden. Daar hebben we natuurkunde voor nodig om te organiseren. Kleur veranderd ook in lichtomstandigheden.

Dus met een digifoto bij de hand, iets kiezen wat op het oog mooi lijkt te passen?
En dan weet ik wel zeker dat jij een oogstrelend resultaat weet te fixen.

100% Irisdruk is al heel lastig.
Photoshop kwam ons later helpen, konden we in 1993 prachtige verlopen afgedrukt krijgen.

Met spuiten uit spuitbussen moet je maskeren.
Met een hele goede airbrush was het vroeger op de academie een fluitje van een cent met goede en plakkaatverf, acryl. Had ik een stervens dure DeVilbis als tool. Nu heb je een made in China die voortreffelijk werkt.

Alleen hoe dan Motip in een airbrush te flansen? Daar werkt Motip niet aan mee.
Zit je op automotive base coats. En dat kan best prijzig worden.

Motip? Dan moet je oefenen. Met een masker op tussen afstand. En inleren welke positie mooi resultaat geeft.
En zien te bepalen welke.

Verder de bewegingssnelheid langs het object. Spuiten in lichte bursts, maar wel de verfslag afmaken over het object.

En met licht en donkere lak over elkaar heen stoeien om het verloop te krijgen waar je wilt. De kleurgrens te verschuiven.

Daarbij niet nat in nat, maar tussentijdse droogtijd.
Kwestie van de slag te pakken krijgen, en soms ook gewoon ‘doen’ en niet te veel denken.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Zo, zijn we weer . . .

Afgelopen week was ik jarig, en gisteren was de borrel, hier bij mij thuis.

Ben er toch dagen druk mee geweest, en blij dat het weer achter de rug is!

Alles is weer opgeruimd, dus we kunnen weer door!

Ondertussen is wel alles geglast wat geglast moest worden, dus nu even een schuurpapiertje er overheen, en dan kunnen we met de spuitplamuur aan de slag.

Of hadden zich al lichtere alternatieven aangediend?

Zo, zijn we weer . . .

Afgelopen week was ik jarig, en gisteren was de borrel, hier bij mij thuis.

Ben er toch dagen druk mee geweest, en blij dat het weer achter de rug is!

Alles is weer opgeruimd, dus we kunnen weer door!

Ondertussen is wel alles geglast wat geglast moest worden, dus nu even een schuurpapiertje er overheen, en dan kunnen we met de spuitplamuur aan de slag.

Of hadden zich al lichtere alternatieven aangediend?
Gefeliciteerd.

Mee eens! Gefeliciteerd!
Spuitplamuur? Niet te rijk opzetten, behoedzaam waterproof schuren, dat gaat al mooi met 800, 1500 en 2000 grid.
Niet door het glas heen, bijspuiten tot het mooi strak naar de zin is voor afwerkingslagen.

Gr Bas

Net naar Daniël Lohues geweest (fantastisch).

Ja, zo schiet het niet op!

Morgen beginnen.

En dan ga ik dus zeker nauwkeurig bijhouden wat die spuitplamuur doet met het gewicht!

Dit ook even gepast.

1749633140039.png

Bijna zover om 'm in tweeën te knippen.

Het tentje staat!

1749633199373.png

Dit is de kleinste versie, en die is voor dit model(letje) groot genoeg.

(De lampen zitten niet in het tentje.)

Ben benieuwd of het inklappen net zo makkelijk is als het uitklappen . . .

De ailerons:

1749633301168.png

Hoe hangt de vlag erbij?

Een paar plaatjes.

1749633361505.png

1749633416352.png

Weinig van te maken, denk ik.

Toevallig is de bus Motip nu leeg.

Moet toch maar even een bus bijhalen; hier en daar nog even een klein laagje erbij . . .

Ondertussen baart de gewichtstoename wel enige zorgen . . .

Eerste resultaten:

1749637016929.png

Procentuele toename van de rolroeren is denk ik terug te voeren op het gegeven veel oppervlak/weinig inhoud . . .

Je kunt ook zeggen: je begint al met 424 gram, da's ook niet direct weinig . . .

We prutsen vrolijk verder.

Bijlagen

• 1749635592905.png
    1749635592905.png
    9,3 KB · Weergaven: 5
  • 1749635399705.png
    1749635399705.png
    9,1 KB · Weergaven: 3
Herkenbaar Jan, met mijn Mustang had ik hetzelfde issue.
De structuur van de glasmat blijft zichtbaar. Ik heb het opgelost met een dunne laag G4 en spuitplamuur. Is mooi glad geworden maar heeft wel wat gewicht gekost.
Vreemd dat je bijna nergens op internet vind hoe je het beste de glasmat kunt 'vullen'.
Men heeft het over (spuit) plamuur, maar welke dan ? Er zijn zeer veel soorten. Je wilt graag de 'lichtste'.

Bij het volgende model dat ik ga spuiten ga ik weer tissue en spanlak gebruiken. Heb ik 40 jaar geleden ooit gedaan. Werkt veel makkelijker, sneller, is veel lichter en kun je direct spuiten zonder avonden te moeten schuren. Het model waarop ik dat heb toegepast heb ik nog steeds en ziet er nog steeds netjes uit.

Grt,

Arnoud.

Jan, probeer eens een mix te maken van 1/3 zuivere talk poeder ( zonder parfum) 1/3 cellulose thinner en 1/3 G4.
Goed mengen dun aanbrengen en vervolgens gladschuren ( weet niet meer de droogtijd is te lang geleden).
Ik heb het ooit zo eens gedaan voor fijne glasmat op te vullen en werkte vrij goed.
Was een tip van een schaalbouwer op de vereniging die ik toen kreeg.
Ik zou zeggen probeer het eens een stukje...

Spuitplamuur en schuren tot op het canvas.
Tot alle pockets gevuld zijn.
En met een zeer fijne grit, maar de vezel niet doorslijpen. Dan zou de toename in gewicht beperkt moeten blijven.
Maar is en blijft het wel ongelofelijk opletten.
G4, zolang er maar niets ketst, op laktypes, is het vooral lak en enig krijt wat je aanbrengt, met het nadeel dat G4 knalhard wordt, je bijtijds weer miet schuren, binnen 24 uur. Een homogene massa moet aanlengen, en het geen veel te dikke spuitpleister wordt.

De vulmiddelen in Motip zouden al voldoende moeten vullen, maar je moet het in geduldige dunne laagjes op bouwen.
Als ik aan plaatwerk van auto’s werk, wash primers, is dat ook het geval.
Als je gaat aflakken zou in de grondering de glasvezel vaag zichtbaar moeten zijn, masr de putjes gevuld.

Strak maken is algemeen zeer tijdrovend.
Dat heb ik wel gemerkt aan het dek van mijn modelschip. 10 lagen en blijven polijsten. Dat heeft met de lange droogtijden van onmogelijke Sikkens terpentine lakken heel erg veel tijd gekost, en kilo’s geduld.

Back