Endeavour Occre 1:54

• Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo te zien is hier beits gebruikt, eiken lijkt mij en daarna gelakt. Welke houtsoort het is dat is moeilijk te bepalen na beitsen en lakken, dus daar zou ik geen antwoord op weten. Het is zeer waarschijnlijk wel hout met een blanke tint, zoals de bescherming plaat voor het anker aan de boeg, die alleen gelakt is en niet gebeitst.
Zal eens wat proef stukjes maken met eiken, dank voor je reactie Piet.

Volgens Zu Mondfeld heet dat samenstellen van berghoutsgangen uit afgeschuinde delen, indien symetrisch, "ankerstoktype" en indien asymetrisch afgeschuind in goed Nederlands: "top- and butt" type.
Bekijk bijlage 408925
Karl Heinz is hier mee eens
460B67BA-D8F3-473A-A91A-BBACF2290CB0.jpeg

Ik heb wat test kleuren gemaakt om de houtkleur te evenaren van links naar rechts beits kleuren :

Meest links: salpeli kleurbeits Midden : Midden eiken kleurbeits Rechts : licht eiken kleurbeits

voor mijn gevoel komt de Salpeli het dichtst bij de kleur van de replica.

62CBEF3A-A9BD-4D44-91D2-3FD9DD0BD708.jpeg

Qua kleur op je foto komt de sapeli inderdaad dichtbij, om een accuraat beeld te krijgen zou je eigenlijk de beits ook nog op verschillende soorten hout moeten zetten. Beits kleurt nl. op iedere houtsoort weer anders. Zelfs de beits zelf kan van merk tot merk al verschillen in tint. Ik heb hier thuis bijv. 6 verschillende eiken tinten staan, licht, medium en donker van één merk en dan nog 3 x donker eiken van verschillende merken, die allemaal een andere tint hebben. Kortom je kan er alle kanten mee op.... Maar donker eiken kleurt het mooist op blank hout (vind ik) zoals bijv. lindenhout.

Om het identiek te krijgen als het schip op de foto zal niet makkelijk zijn, maar zeker niet onmogelijk, het kost wel enkele proefstukjes. Het is maar net hoe hoog je de lat legt voor jezelf;)

Qua kleur op je foto komt de sapeli inderdaad dichtbij, om een accuraat beeld te krijgen zou je eigenlijk de beits ook nog op verschillende soorten hout moeten zetten. Beits kleurt nl. op iedere houtsoort weer anders. Zelfs de beits zelf kan van merk tot merk al verschillen in tint. Ik heb hier thuis bijv. 6 verschillende eiken tinten staan, licht, medium en donker van één merk en dan nog 3 x donker eiken van verschillende merken, die allemaal een andere tint hebben. Kortom je kan er alle kanten mee op.... Maar donker eiken kleurt het mooist op blank hout (vind ik) zoals bijv. lindenhout.

Om het identiek te krijgen als het schip op de foto zal niet makkelijk zijn, maar zeker niet onmogelijk, het kost wel enkele proefstukjes. Het is maar net hoe hoog je de lat legt voor jezelf;)

Ik heb de proefstukken gemaakt met de hout soort ( Linde ) die als tweede layer op de romp geplaatst is. Ik zal van deze ondergrond uit moeten gaan. Ben het met je eens dat de Salpeli het dichtste erbij komt. Ik ga maar eens wat proberen te mengen. Kijken of ik nog dichterbij kan komen:)

Henk,
Ik vind de linkse kleur ook het dichts erbij komen
Mengen ben ik persoonlijk geen voorstander van, als je later iets moet bijkleuren is dat lastig, maar goed jij bent de boss
Succes

Onder berghouten links en rechts problemen, ik heb last dat de 0,5mm beplanking begint op te spelen. :stout:.

Ik vind haar mooi worden Henk. Hè, die 0,5 mm had niemand gezien hoor! ;) Ik zal binnenkort een kleine update aan mijn scheepje doen. Wordt jouw model bekoperd met plaatjes of bestond dat toen nog niet?

Ik vind haar mooi worden Henk. Hè, die 0,5 mm had niemand gezien hoor! ;) Ik zal binnenkort een kleine update aan mijn scheepje doen. Wordt jouw model bekoperd met plaatjes of bestond dat toen nog niet?
Nee, gelukkig niet. Heb al genoeg geplakt van die plaatjes :rofl:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back