Of het geschikt is weet ik niet, vooral voor het omvouwen straks, maar ik heb een mooie verpakking gevonden waar ik mijn cockpitraampjes uit kan snijden. Het is behoorlijk stevig in ieder geval, waarschijnlijk wat steviger dan wat origineel gebruikt is. We gaan zien of het werkt. Eerst snijden langs de templates met mes en liniaal:
Voor nu voldoende voor het uitbalanceren van de kist, later ga ik de cockpitramen vouwen en pas na het bespannen van de kist kunnen ze over de cockpit gelijmd worden. Het origineel is uit één stuk overigens, maar mijn afneembare cockpitkap splitst tussen de ramen, dus hier ook in twee delen:
Vervolgens de beplanking voor de neus gemaakt, die bestaat uit twee lagen: 1 mm triplex en 2,5 mm balsa. Voor nu nog niet vastgelijmd, maar wel op z'n plek voor het uitbalanceren:
Op een klein blokje balsa op de neus en de bespanning na is hij zo compleet en kan ik mijn eerste echte CG test doen. Op de MacGyver manier, draadstaal op een doosje:
Ik heb om hem in balans te krijgen 15 gram tegen dit spant getapet. Ik wil dit opsluiten met nog een spant en dan met epoxy vastlijmen, zodat het bij een hardere landing niet losschiet binnenin de neus:
15 gram was echter net niet genoeg, 20 gram net te veel. Er moet natuurlijk nog wel lijm bij, dus er komt een paar gram bij in de neus, maar de bespanning zit voor een groot deel ook weer achter het zwaartepunt, dus al met al is het denk ik veiliger om nu alvast 20 gram in de neus te stoppen, daar kom ik later namelijk niet meer bij. Bovendien kan het zwaartepunt beter iets voorliggend dan achterliggend zijn. En achter kan ik er altijd nog bij voor extra gewicht.