Elf 20 - David Boddington (RCME, 1988)

Afgelopen weekend heb ik het exploitantnummer aangebracht in de romp en het kielvlak in de romp gelijmd met epoxy:

elf-52-01.jpg


Nu alleen de canopy nog, maar voordat die erop kan moet er eerst nog een pilootje in. En ik zou ook graag nog een paar gram erbij hebben voor een veilige marge aan de goede kant van het zwaartepunt, dus dat komt mooi uit.

Mijn vrouw is illustrator en striptekenaar en groot fan van Marsupilami (en alles van Franquin eigenlijk..) en heeft al vaak een Marsipulami voorgesteld als ik aan het zoeken was naar een geschikte piloot voor in mijn vliegtuigen. Ik zag dat nooit echt zitten, want wil graag een wat serieuzer uitziende piloot in mijn (semi) schaalkisten, maar in dit model (nu kwam ik er zelf mee) leek mij het eigenlijk wel passen: de kleuren matchen, een realistische schaalbuste is in zo'n fantasiemodel sportkist ook niet echt een goede match, en.. wat goodwill bij je wederhelft kan in deze hobby ook zeker geen kwaad!

Nu zou ik dat natuurlijk kunnen kopen, of 3D kunnen printen, met vast en zeker een perfecter resultaat, maar aangezien deze hele kist inclusief hardware een scratch build is, vind ik het veel leuker om de piloot ook zelf te maken. Dus, een blokje lindehout uit de rommelhoutjes-en-restanten-doos gevist en langs de figuurzaag gehaald:

elf-52-02.jpg


Het voor- en zijaanzicht getekend en uitgezaagd, klaar voor een dagje vijlen en schuren:

elf-52-03.jpg


En zo begint er langzaam aan vorm in te komen:

elf-52-04.jpg


Heel wat uurtjes verder, bijna klaar (het neusje heb ik los gemaakt en erop gelijmd met houtlijm):

elf-52-05.jpg


Het uiteindelijke resultaat, schoongemaakt met alcohol:

elf-52-06.jpg


Voorzien van een laagje acrylverf, waarbij de gele verf met opzet wat dikker aangebracht is voor het effect van de haartjes / vacht. Zo in kleur komt ie mooi tot leven, best goed gelukt vind ik, en heerlijk zo'n dagje freubelen in de vakantie:

elf-52-07.jpg


De lakmoesproef, zal ik het doen? Ik twijfel nog over de positie, maar vanwege de oortjes past ie niet verder naar achteren of voor het schot.. zo zie je hem wel minder goed, zo dicht achter die stijl (hij moet nog iets dichter bij wil hij echt passen, of er moet nog wat afgeschuurd aan de onderkant):

elf-52-08.jpg


Maar... zin om te vertrekken heeft hij al wel, en de kist staat hem goed:

elf-52-09.jpg


De kleurtjes passen ook uitstekend, misschien nog een kleine rugleuning erachter in grijs:

elf-52-10.jpg
 
Ja die ken ik, dankjewel voor de tip, ik denk zelfs dat de kinderen die wel hebben liggen in de knutseldoos, maar ik dacht dat dat niet echt erbij zou passen.. zal eens kijken.
 
Helaas niet, ik heb dit hele jaar nog geen tijd gehad voor de hobby door andere deels onverwachte zaken, zelfs helemaal niet gevlogen dit jaar.

Ik hoef alleen de cockpitkap nog te snijden (die ik al had gemaakt van tekening paste niet), de piloot vast te lijmen, cockpitkap erop, uitslag instellen (mix is al gemaakt), en de accu wat beter te borgen. Hij is dus echt op een haar na klaar. Misschien dat ik hem komend bouwseizoen afmaak en dat ie voorjaar 2024 z’n maiden krijgt.
 
Waar was ik ook alweer gebleven? De Elf was bijna af, maar door werk en een verbouwing thuis een jaar geen tijd gehad voor de hobby. Nu de draad maar weer eens oppakken. Eerst de prop gemonteerd, met een extra borgmoer erachter omdat ik geen duwprop heb en dus de motor in tegengestelde richting laat draaien met de prop naar voren gericht:

elf-53-01.jpg


Vervolgens een nieuwe cockpitkap gesneden, de vorige die ik overgenomen had van het bouwplan paste niet lekker. De tweede poging is beter, dus meteen de piloot op z'n plek gelijmd met epoxy en de cockpitkap met canopy glue:

elf-53-02.jpg


Canopy glue droogt mooi transparant op, dus verdere afwerking is eigenlijk niet nodig. Het is een heel basis cockpitje zo, maar voor dit sportkistje volstaat dat. Vind het wel bij de uitstraling van de kist passen:

elf-53-03.jpg


Mooi lijnen, zo met de kap erop. En ook de poten gemonteerd. Hiermee is de bouwfase klaar, alleen nog een iets betere borging van de lipo bedenken en dan kan ik de roeruitslagen in gaan stellen en is hij klaar voor de grondtests en de maiden!

elf-53-04.jpg
 
Als hij zo vliegt als hij eruit ziet dan komt het helemaal goed...

Mooi werk... En je piloot maakt het helemaal af...
 
Laatst bewerkt:
Vanavond heb ik grondtests gedaan met de Elf, en dat voelde goed! Bestuurbaarheid op de grond was goed, goed te controleren, prima draaicirkel en niet zenuwachtig qua besturing. En hij heeft gelukkig ook helemaal niet de neiging om om te kantelen bij het draaien. Wijkt wel licht af naar rechts, maar als je een flinke dot gas geeft trek hij super mooi rechtdoor. Komt ook best vlot op gang, maar wel met enige vertraging, niet super agressief op het gas, maar dat is logisch met een 6.5x6.5 prop. Rekening houden met wat vertraging bij het oppakken dus.

elf-54-01.jpg


Almost ready for take off!

elf-54-02.jpg


Ik ga, omdat er op de bouwtekening geen enkele aanwijzing staat van aanbevolen uitslag, 3 standen inprogrammeren: de middelste met expo en een gemiddelde uitslag, en dan eentje met volledige uitslag zonder expo en eentje met flink wat expo en beperkte uitslag. Die zet ik op een 3-weg switch, waarbij ik de maiden wil starten met de middelste setting. Als ik dan te weinig controle heb of de kist juist te gevoelig is, dan kan ik in 1x switchen naar een betere instelling.
 
Welke motor heb je er eigenlijk in (maat en kv)

Een Turnigy SK3 3536 1400 kV op 4S (SLS XTRON 2400 mAh 30C/60C) en een YEP 40A SBEC met een APC 6.5x6.5 prop.

Dit is mijn eCalc berekening, alles mooi in het groen en volgens mij een optimale belasting van de setup. Er is niet veel aan referentiemateriaal, maar degene die ik gevonden heb vlogen op 3S met een 2200 kV RCTimer motortje en 6x4, dat is een stuk tammer, maar ook best een stukje lichter. Als dit goed vliegt met deze vleugelbelasting (wat ik wel denk), dan is deze 4S setup vast wel een stukje leuker en spannender.
 

Bijlagen

  • 4S-setup-65-65.PNG
    4S-setup-65-65.PNG
    167,5 KB · Weergaven: 74
Back
Top