Duyfken Kolderstok

Beter laat dan nooit. Ik heb mij altijd al afgevraagd wat voor mensen die bouwers zijn. Ikzelf heb vroeger, wat zweefvliegtuigjes gebouwd, die dienden echter meer als grondboor. Na verschillende beroepen te hebben gehad. Ben ik in '77 als muziekleraar in het voortgezet onderwijs terecht gekomen. Eerst onbevoegd later in '79 m'n bevoegdheid gehaald en een vast aanstelling gekregen. Een laatbloeier dus, ik ben geboren in1945, maar ja als alles wat later komt zal magere Hein ook wel langer op zich laten wachten. In 2000 wegens de gevolgen van een hartaanval, daar was ik wel vroeg mee, ik was 48, afgekeurd en de WAO in. Nu een aantal jaren gepensioneerd maar nog steeds op school bezig, ik begrijp niet waar ik vroeger de tijd vandaag heb gehaald om te werken. Sinds 1997 Priester in de Orthodoxe kerk, vast standplaats in St.Hubert N. Brabant maar één keer per maand in het Friese Kolummerpomp. Dankzij de kennismaking met de HMS Victory van deAgostini heb ik het modelbouwersvirus opgelopen en sinds die tijd een tiental schepen gebouwd. Waaronder de King of Mississippi, een Friese en een Groningse en een Zuiderzee Botter.
Ik ben niet, zoals ik gemerkt heb op het forum iemand die zich erg bezig houdt met de historische feiten maar het bouwen, iets creëren, vindt ik belangrijker. Dankzij het forum heb echter veel op dit vlak meegekregen. De discussies zijn boeiend en leerzaam.
Leuk Boris je bericht. dat er vandaag is gediscussieerd is duidelijk en ik snap je dat zegt: iets creëren. Hier zijn we allemaal toch wel aan verslaafd en dat de één hier wat verder in gaat dan de ander is prima. en inderdaad heb ook ik op dit forum veel meegekregen. Ook voor de toekomst blijf je bijleren als je dit forum blijft lezen:p Noord Brabant en Friesland! Toe maar dat is inderdaad een grote logica Is je Orthodoxe kerk de weg kwijt?;)

Laatst bewerkt:
Peter en Durk-Jan bedankt voor de tips hoor. Peter ik begin juist met de oogbout en dan knoop ik het blok ertegen. Maar dat is ook wel een beetje mijn eigen werkwijze en zal ook die van jou proberen. Durk-Jan ik heb overigens wel de bouwwijze gevolgd die jij voorstelde in je bericht. Dus volledig opgetuigd en dan gaan plaatsen. Het was meer mijn klungeligheid dat dit niet vlekkeloos liep. Maar soms krijg je als je op je bed ligt weer nieuwe ingevingen en dat gaan we morgen maar weer eens proberen:bye:

Oww enne... Durk-Jan ook een canon kan er wat van;)

Laatst bewerkt:
:) Maak je geen zorgen Piet - ik zie dit ook niet als kritiek - integendeel. Je bent volledig vrij om je eigen mening te geven, en wie ben ik om je dat kwalijk te nemen. Als we het allemaal zouden weten en daar allemaal star aan vast zouden houden - wat een "mooie" wereld hebben we dan.

Ik ben momenteel met een nieuw model bezig waar al het nodige over geschreven en gezegd is, en waarover iedereen wel een eigen mening heeft. Hetgeen ik nu aan het maken ben zal best op meerdere fronten volgens "kenners" niet historisch correct zijn, want ze zijn er zelf bij geweest (denk ik), maar ik weet wel dat het een model is waar veel om gevraagd wordt en of spant A dan ietsje ronder is en spiegel B ietsje rechter dan ik gemaakt heb doet niets af aan het feit dat het een mooi model wordt.

@Hans - als je deze posts ongepast vindt in je verslag kan een moderator ze verwijderen, of ik kan ze zelf nog enige dagen aanpassen.- laat maar weten.
Hans ik ben zeer benieuwd wat het resultaat word! Ik moest even lachen toen je schreef...Dat de kenners er zelf zijn bijgeweest.. Succes met je ontwikkeling van je boot. Ik ben er straks in Delft niet bij maar ik verwacht dat je nadien alles gaat laten zien in een verslag:koud:

DSC_2197.JPG
DSC_2201.JPG
DSC_2202.JPG
DSC_2204.JPG
De kanonnen zijn geplaatst en daarmee is de romp zo goed als klaar. Ik heb veel met kleefband gewerkt om alle touwen netjes op te rollen alvorens ik deze aan de kanonnen bevestigde en het opgerolde touw met een druppeltje lijm op het dek legde.
Er moeten op het hoge achterdek nog twee nagelbanken worden geplaatst en alle rusten moeten nog worden gemaakt. Dit doe ik gelijktijdig met de masten en ga me voorlopig bezig houden met het maken hiervan.

Ondertussen ben ik ook nog aan het verven om de twee mannetjeshoofden te voorzien van een nieuwe uitstraling. Zoals eerder opgemerkt waren die niet naar mijn zin.
Ook nu ben ik halverwege met dit klusje.
DSC_2203.JPG

Nog een kleine tip: Bij spantje 2 aan de voorzijde zie je nog de verticale steuntjes waartussen de fokkemast valt en waartegen de boegspriet komt. Je kunt deze het beste nog even donker beitsen zodat ze minder opvallen.

En ik mis je leeuwtje nog. Is dat het sluitstuk?

De leeuw!! Nu je het zegt. ..... waar is die nu toch??? Echt geen idee !!!!:weetnie: ik had hem er toch echt opgelijmd. Stom dat je dit zelf niet opvalt dat hij weg is...

Ik ben bang dat hij door zo'n gevaarlijke slang opgeslokt is, kom, hoe heet zo'n slang ook al weer?

O ja! Een stofzuigerslang!

Ik ben bang dat hij door zo'n gevaarlijke slang opgeslokt is, kom, hoe heet zo'n slang ook al weer?

O ja! Een stofzuigerslang!
Ik ben bang Peter en Hans dat ik hem kwijt ben. Ik kan me herinneren dat ik de boot ergens tegen aanstoot en een tikje hoorde. IK heb toen nog naar de boot gekeken wat ik miste. Waarschijnlijk was dat het moment geweest waardoor de leeuw losraakte.

Hans, Ik moet inderdaad dit gedeelte nog donkerder maken waar de mast tegen komt. Ook is er weer een vraagstukje voor me opgelost omdat je noemde dat de boegspriet tegen het wandje valt. Ik dacht dat ik hem moest inlaten verder het dek in. Deze gedachte komt omdat op de tekening de boegspriet waarschijnlijk te lang is aangegeven. Op het aanzicht van de boot is de boegspriet korter en lijkt het of hij verder het dek moet worden ingelaten. ( onderzijde van de boegspriet is ook afgeschuind op tekening voor plaatsing tegen het wandje) Ook de hoek van spriet en vlaggemast verschilt tussen aanzicht en het los getekende gedeelte.

We zijn verder gegaan aan de fokkemast en hieronder zie je de delen waaruit dit wordt samengesteld.
  • mast ( afgeschuint uit 6 mm rond beuken en verjongd naar 4.5 mm)
  • Zalingstuk ( gelaserd onderdeel )
  • steng ( afgeschuind uit 4 mm en verjongd naar 3 mm )
  • hommers ( gemaakt uit een stukje rondhout 6 mm )
  • vlaggemast ( gemaakt uit rondhout van 3 mm en gelijk het bolletje er uit gedraaid ) de kloot noemde Piet dit geloof ik.
Het draaien van de masten deed ik weer op een schroeftol als draaibankje.
De masten zijn nu nog in overlengte wat het gemakkelijker maakt om vast te zetten bij beitsen en lakken.
Verbinding tussen mast en steng wordt door een lichte lip tegen elkaar aangezet waar dit daarna wordt voorzien van de woeling. de zaling is weer een gelaserd onderdeel en moet enkel enigszins worden verjongd.
Aan de achterzijde welke ik niet heb gefotografeerd is een ronde uitsparing gemaakt om later het touw van de fokkera door te voeren.

Ik zal deze uitsparing laten zien als de mast geheel in elkaar is gezet.
fokkemast 011.JPG

Laatst bewerkt:
Hier gaan tekenen en praktijk iets langs elkaar heen. Ik heb de aangezicht tekening gemaakt naar aanleiding van een zijkant foto van het model wat ik gemaakt heb. Door wat perspectief is dan de lengte op tekening anders dan in werkelijkheid. Dit geldt ook voor de hoek van boegespriet met vlaggemast etc. In elk geval een puntje wat ik zal nakijken en aanpassen. Het zal mijns inziens geen tientallen cm's schelen.
Verder zou je officiëel een bok onderdeks naast of net voor de fokkemast moeten maken waarin dan de onderzijde van de boegspriet valt. Bij de wat moeilijkere modellen zie je dit ook, maar voor de Duyfken was mij dat in eerste instantie niet duidelijk. Ik heb daar ook geen foto's van. Ik heb dat dus opgelost door de boegspriet onder een hoek af te schuinen en tegen de steunen van spant 2 te plaatsen - wat mede goed uitkwam doordat de boegspriet naast de kiel ligt en niet erop. Stukje huiswerk dus.

NB - er ligt inmiddels een nieuw leeuwtje voor je klaar wanneer je de oude niet meer terugvindt.

Hier gaan tekenen en praktijk iets langs elkaar heen. Ik heb de aangezicht tekening gemaakt naar aanleiding van een zijkant foto van het model wat ik gemaakt heb. Door wat perspectief is dan de lengte op tekening anders dan in werkelijkheid. Dit geldt ook voor de hoek van boegespriet met vlaggemast etc. In elk geval een puntje wat ik zal nakijken en aanpassen. Het zal mijns inziens geen tientallen cm's schelen.
Verder zou je officiëel een bok onderdeks naast of net voor de fokkemast moeten maken waarin dan de onderzijde van de boegspriet valt. Bij de wat moeilijkere modellen zie je dit ook, maar voor de Duyfken was mij dat in eerste instantie niet duidelijk. Ik heb daar ook geen foto's van. Ik heb dat dus opgelost door de boegspriet onder een hoek af te schuinen en tegen de steunen van spant 2 te plaatsen - wat mede goed uitkwam doordat de boegspriet naast de kiel ligt en niet erop. Stukje huiswerk dus.

NB - er ligt inmiddels een nieuw leeuwtje voor je klaar wanneer je de oude niet meer terugvindt.
Mooi Hans,
Gelukkig is de hoek goed wat je uittekende als los onderdeel.Toen ik de spriet op het aangezicht legde kwam ik er achter dat er iets niet klopte op de tekening Nadat ik de spriet paste op Duyfken bleek dat de vlaggemast gelukkig keurig verticaal kwam te staan. En beter een spriet die te lang is als te kort;) Maar ik dacht even hoe zit dit nu toch precies!
Hans we zullen nog een keer goed zoeken anders ben ik bang dat ik inderdaad bij je aan moet kloppen voor heer Leeuw.
hartelijk dank!

Laatst bewerkt:
Back