Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Berichtje van mijn vrouw met lieve vraag dit te delen.https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=984776994985886&id=100003607850884
Ik smeer nu het puntje in met secondenlijm en knip er een schuine punt aan. Maar de tip van jou ga ik zeker proberen!Tip om draad door je blok te krijgen: Dun koperdraad kopen - een stukje ervan afknippen, dubbel vouwen - draadje erdoor, en het koperdraad door het blokje halen. De draad volgt vanzelf.
Ik zal zeker nog wat meer pincetten gaan aanschaffen. Overigens het geleverde touw is meer dan prima! Niet zo pluizig als ik gebruiken moest bij mijn vorige boot de Eendracht. Een boot zonder opgetuigde kanonnen overigens.Eehhhh....? Ja! een blok!
Overigens - het aanschaffen van één of twee pincetten met kromme punt is zeker aan te raden. Dan leer je knopen met de pincet.
Boris, ik stop het blokje in de bek van een plastic soort van arterie schaar, die klem ik in de bankschroef, dan kun je het touwtje eromheen knopen daarna de oogbout.
Als er ook een hondsvot bij moet, dan maak ik dat als eerste, daarna het blokje in de schaar, touwtje eromheen en dan oogbout knopen.
Wel erom denken dat je de oogbout aan de goede kant van het blokje knoopt, want er zit in de originele blokken een schijf waar het touw over draait![]()
Het is absoluut niet mijn bedoeling om kritiek te geven op je bouwwijze van dit schip hoor Hans. Alleen als ik wat tegenkom en denk dat het niet klopt omdat ik het anders heb geleerd, dan deel ik dit. En dat bijv. Mondfeld het ook niet altijd juist heeft dat geloof ik ook wel. Ik denk dat deze schrijver heel veel van de Engelse bouwwijze in zijn boeken plaatst. Ik heb echter meerdere boeken van diverse auteurs en kon nergens terug vinden dat er een enkelschijfstakel werd gebruikt voor het geschut. Terwijl de Hollanders het vaak net even anders doen. En van Hollandse schepen heb ik niet veel kaas gegeten, zelfs nog nooit een Hollands schip gebouwd. Dus ik neem zonder meer aan dat het is zoals je laat weten.Piet, het is ook historisch gezien juist wat je schrijft (maar ik geloof dat zu Mondfeld er ook wel eens naast kan zitten).
Bij het namaken van een replica moet je altijd kiezen tussen hoe het zou kunnen (of moeten) zijn en hoe het in werkelijkheid is, en je moet de tijdsgeest in het achterhoofd houden waarbij het ook nog eens makkelijk en niet te duur moest zijn.
Er is bij de Duyfken replica in Australië een hoop wat niet origineel Nederlands is zoals begin 17e eeuw gebouwd is, maar veel meer eind 17e eeuws Engels. Ik heb hier wat info over wat een zekere Marquart over de Duyfken schrijft, en dan klopt er het nodige niet aan de Australische replica...