Duyfken Kolderstok

Ik heb even een foto voor je opgezocht waarop goed te zien is dat je de talreep met enige halve steken om het bindsel van de hoofdtouwen legt. Je kan twee of meer halve steken op elkaar leggen om de talreep te beleggen. (op de foto is er één halve steek gelegd, waar je er dus nog een aantal bovenop kunt leggen, minstens drie).
De juiste dikte van je touwwerk is hier ook belangrijk, veel mensen zijn geneigd om de hoofdtouwen te dik uit te voeren, maar op deze schaal is één mm. vaak al dik genoeg, en voor de talrepen, 0,25 zeker niet dikker.
Bekijk bijlage 233304
Piet, het hoofdtouw is 0.8 mm en de talrepen worden gemaakt van 0.25 mm in mijn geval. Wat je laat zien ziet er erg keurig uit. Ik ben inmiddels overnieuw begonnen met het aanbrengen. één ding is zeker na het zien van jou foto en andere foto's was het mijn juiste keuze overnieuw te beginnen de juiste. Ik hoop vanavond een foto te plaatsen zoals het er straks bij mij op zit.

Laatst bewerkt:
Ik maak gebruik van een malletje, zie mijn bouwverslag. Dan leg ik het hoofdtouw om het jufferblok zet en het een klemmetje vast en haal het van het malletje af. Dan dicht bij het jufferblok met dunner touw een knoopje en een eindje opbinden en weer vast zetten en zekeren met een beetje lijm.
Bedankt voor je reactie Boris. Ik heb uiteraard even gespiekt in je verslag en zie dat je ook de rondbindsel toepast zoals de afbeelding van Hans hierboven. Heb je inmiddels de zeilen al gehesen ?;)

Voor de fokkenmast zijn alle jufferblokken geplaatst. Zo ben ik er tevreden mee en heb voor me zelf de handigste werkwijze hierin gevonden. De lijm moet nog een beetje drogen. Helaas heeft er een splintertje losgelaten van de bovenkant van de reling. Dat zie ik nu pass tijdens het plaatsen van de foto. Ik heb dus ook geen idee in welke slang die is verdwenen. Het is ook wel lastig te repareren denk ik. Op de rusten kan nu een latje worden geplaatst die de puttingijzers gaan afdekken. Dit latje noem je de "naald"
DSC_2266.JPG

Is netjes geworden. Ik heb wat meer aandacht aan de Sovereign geschonken. Vervolgens heeft mijn vriendin Griepine mij een aantal dagen in bed gehouden. Morgen hoop ik het eerste zeil an boegspriet vast te maken. Ik hoop dat het lukt.

Je hebt je leeuw niet meer terug kunnen vinden?
Inderdaad...mijn vrouw heeft dat ronde rode drolletje weggegooid volgens haar zeggen. Maar niet voor dat ze aan mij had gevraagd of dat weg mocht... ik schijnt mmm gemompeld te hebben. Overtuigd dat dat het afzaagseltje van de leeuw was

[QUOTHans*, post: 3774917, member: 41195"]Nee :)
Wel op een klosje.[/QUOTE]
Daar moet ik dan even over nadenken:banana:.......... ik stuur je wel een berichtje via de mail van Kolderstok.

Laatst bewerkt:
Nog even voor de duidelijkheid - alle onderdelen van de doos zijn los na te bestellen, dus uiteraard ook het touw of een kwijtgeraakt leeuwtje, dit zoveel mogelijk tegen kostprijs en verzendkosten.
Ik heb kortgeleden iemand zelfs een nieuw set kiel en spanten met hout geleverd omdat er tijdens de bouw een ongelukje gebeurd was.

Nog even voor de duidelijkheid - alle onderdelen van de doos zijn los na te bestellen, dus uiteraard ook het touw of een kwijtgeraakt leeuwtje, dit zoveel mogelijk tegen kostprijs en verzendkosten.
Ik heb kortgeleden iemand zelfs een nieuw set kiel en spanten met hout geleverd omdat er tijdens de bouw een ongelukje gebeurd was.
Even opgemerkt wil ik niet de indruk wekken dat Kolderstok te weinig materialen heeft geleverd! Integendeel, alles is zeer correct geleverd maar voor de zekerheid bestel ik wat extra touw omdat ik best wat heb verspeeld door het maken van de wanttouwen.

Laatst bewerkt:
Hans, ondanks de mooie foto in post 383, waar de hoofdtouwen en juffers voor de fokkemast te zien zijn, is moeilijk te zien hoe je de jufferblokken aan de hoofdtouwen hebt bevestigd. Het lijkt wel of je de touwen hebt vast gelijmd...?
Eigenlijk is de mooiste en ook meest gangbare wijze om dit te doen met een bindseltje. In post 364 op de vorige pagina laat je zien hoe je een bindsel maakt voor de woeling van de mast, het principe is het zelfde. ( misschien heb je het wel zo gedaan hoor, en daarna ingesmeerd met lijm, waardoor het niet goed te zien is) op bijgevoegd plaatje is te zien wat ik bedoel,
2015 09 14_0720_bewerkt-1.JPG

(het is maar een ideetje en ziet er toch wat beter uit dan lijm of een gewoon knoopje)

Hans, ondanks de mooie foto in post 383, waar de hoofdtouwen en juffers voor de fokkemast te zien zijn, is moeilijk te zien hoe je de jufferblokken aan de hoofdtouwen hebt bevestigd. Het lijkt wel of je de touwen hebt vast gelijmd...?
Eigenlijk is de mooiste en ook meest gangbare wijze om dit te doen met een bindseltje. In post 364 op de vorige pagina laat je zien hoe je een bindsel maakt voor de woeling van de mast, het principe is het zelfde. ( misschien heb je het wel zo gedaan hoor, en daarna ingesmeerd met lijm, waardoor het niet goed te zien is) op bijgevoegd plaatje is te zien wat ik bedoel,
Bekijk bijlage 233411
(het is maar een ideetje en ziet er toch wat beter uit dan lijm of een gewoon knoopje)
Piet,

Ik heb voor het maken eerst het hoofdtouw om de fokkemast gelegd en daarna om het jufferblok. Met een klemmetje tijdelijk de draad om het jufferblok gelegd en een rondbindseltje toegepast met twee stuks. Het ziet er inderdaad een beetje verlijmd uit helaas en valt het rondbindseltje een beetje weg. En alle adviezen ten spijt moet ik me er bij neer leggen dat ik dit niet beter voor elkaar krijg;) Ik krijg simpelweg zo in de lucht het touw er niet mooier omheen gedraaid. Het is dus zeker niet een ordinaire knoop, wat ook voor mij te gemakkelijk zou zijn. Ter vergelijk doe ik een foto erbij van mijn eerste boot de Eendracht en zie ik toch gelukkig wat verbetering. sjorring 014.JPG

Laatst bewerkt:
Vandaag is de boegspriet geplaatst links naast de kiel van voren gezien. Voor die tijd was het dus gewoon om links naast de kiell te plaatsen en niet boven de kiel in het midden. Naast het plaatsen is gelijktijdig ook de sjorring aangebracht. De sjorring werd weer in het midden aan elkaar gesjord om een sjorring te maken die zo strak stond als een snaar.
sjorring 010.JPG

Ik heb geprobeerd een videootje te maken. Eerst het jufferblok gezekerd met een halve steek alle losse eindjes, behalve de wikkeldraad, tussen duim en wijsvinger. Je kunt het op de volgende link downloaden https://www.dropbox.com/s/4o77ssv4re96moc/IMG_0397.MOV?dl=0. Graag snel op je comp. opslaan wand ik haal het er morgen weer vanaf. Ik hoop dat het werkt.
Leuk! Fijn dat jullie allemaal zo meedenken. Het filmpje is zeer helder zo. Het is echt een handigheidje zo.

Back